۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 55489026

جاذبه‌های طبیعی کردستان به شدت دیدنی هستند همراه باشید تا بدانیم رودخانه سیروان کجاست.

رودخانه سیروان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: وسعت جاذبه های مریوان به قدری متنوع می باشد که قابل وصف نیست و تنها می توان به مهم ترین آن ها پرداخت.

مردم غیور مریوان به زبان ( کرد سورانی) صحبت می کنند و اکثرا مذهب سنی دارند و از دین اسلام پیروی می کنند.

اورامان یکی از معروف‌ترین و گردشگرپذیرترین بخش‌های استان است.

اگر قصد دارید سفری به این منطقه داشته باشید، آنچه لذت سفر شما را کامل می‌کند، سر زدن به رودخانه سیروان است. رودخانه سیروان در جنوب غربی استان جریان دارد و طولانی‌ترین رودخانه آن به حساب می‌آید.

با توجه به آب‌وهوای کوهستانی، بهترین زمان سفر به این منطقه و بازدید از رودخانه سیروان، فصول گرم‌تر سال، به‌خصوص فصل تابستان است؛ چراکه در فصل بهار نیز به‌دلیل ذوب برف‌ها، آب رودخانه می‌تواند بسیار سرد باشد.

البته طبیعت این منطقه در هر فصل جلوه‌گری‌های خود را دارد و سفر به آن می‌تواند برای افرادی با سلیقه‌های متفاوت، در فصل‌های پاییز و زمستان نیز تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم بزند.

آشنایی با رود سیروان

رود سیروان که به عربی به آن نهر دیالی می‌گویند از رودخانه‌های مهم و معروف ناحیه هورامان در استان کردستان است که مسیر نسبتا طولانی و پرپیچ‌وخمی دارد.

رودخانه سیروان کجاست؟

رودخانه سیروان کردستان به عنوان طولانی‌ترین رودخانه این استان و با ۲۷۰۰ میلیون متر مکعب آبدهی در سال پنجمین رودخانه داخلی پرآب ایران محسوب می‌شود.

قرارگیری این رودخانه در بخش غربی و شمال‌غربی هورامان این منطقه را به دو بخش تقسیم کرده است.

رودخانه سیروان از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شمال‌غربی اورامانات کرمانشاه، دوآب و شمال هرتا، رودخانه‌های ژاوه‌رود، قشلاق، لیله، لوشه، زمکان در شهرستان دالاهو کرمانشاه، به دشت حر می‌پیوندند و سپس وارد کردستان عراق شده و به رود دیاله می‌ریزد.

رود سیروان از رود دیاله، مسیر خود را به سمت رود دجله پیش می‌گیرد تا در نهایت به خلیج فارس می‌پیوندد.

در ایران سدهای سلیمان‌شاه سنقر، گاوشان، وحدت (قشلاق)، آزاد، سد آزادی در دالاهو و داریان پاوه بر روی سرشاخه‌های این رودخانه احداث شده‌اند.

در این رود ورزش‌هایی مانند رفتینگ، تمرینات قایقرانی و مسابقات بین‌المللی و ملی برگزار می‌شود.

شنا در رودخانه سیروان به‌خصوص برای کودکان و افراد غیر حرفه‌ای بسیار خطرناک و مرگ‌بار خواهد بود.

بخش بزرگی از رودخانه سیروان در شهرستان پاوه کرمانشاه قرار دارد اما در این قسمت از سیروان، امکان رفتینگ وجود ندارد.

برای قایقرانی در سیروان باید به کردستان و بخش هورامان بیایید.

شما می‌توانید در کنار رفتینگ از دیدنی‌ها و زیبایی‌های طبیعت این استان هم بهره ببرید و با یک تیر دو نشان بزنید.

درجه امواج در رود سیروان در بین ۳ تا ۵ قرار می‌گیرد و برای رفتینگ مبتدی تا حرفه‌ای مناسب است اما بیشتر به افراد حرفه‌ای توصیه می‌شود.

این رود بعد از به‌هم پیوستن آب‌های بخش‌های جنوب‌غربی، غرب و مرکز استان نظیر قشلاق، گاوه رود و گردلان به وجود می‌آید و در مسیری طولانی به راه می‌افتد و با مسیر پیچ‌درپیچ خود، زمین‌های زیادی را سیرآب می‌کند.

این رود سروآباد و منطقه باستانی اورامان را به دو بخش تقسیم می‌کند و تنها راه ارتباطی مهم بین این دو بخش پل دوآب در حدود ۲۵ کیلومتری شمال غربی پاوه است.

رودخانه سیروان کجاست؟

محل قرارگیری رود سیروان

اورامان، از غرب با عراق، از شمال با کردستان و از جنوب با جوانرود محدود می‌شود و جاده‌ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به شهر مریوان متصل می‌کند.

رودخانه سیروان در نزدیکی اورامان، این ناحیه را از سروآباد جدا می‌کند. اگر قصد سفر به اورامان و سیروان را دارید، بهترین مسیر فاصله بین روستاهای اسپریز تا هجیج است.

این مسیر به‌دلیل وجود جاده شنی موازی در راستای رودخانه، از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌رود که دیدنی‌های بسیار زیادی دارد و قطعا می‌تواند نظر و رضایت شما را جلب کند.

آب‌وهوای معتدل کوهستانی و وجود چشمه‌های فراوان، چراگاه‌هایی سرسبز و باغ‌هایی خرم را در دامنه کوه‌های زیبای اورامان به وجود آورده و موجب شده است دامداری در کنار باغداری پیشه اصلی مردم این دیار باشد.

در این ناحیه گونه‌های جانوری و گیاهی متعددی مشاهده می‌شود، از جمله سنجاب ایرانی، درختان وون، تنگز، میلو، شرو، بلوط، پسته وحشی، گردو، توت، گلابی، انجیر، انار. همچنین گیاهان پرارزشی همچون ریواس، پیچک، کرس، بنا، هاز، شنگ، به‌ره‌زا، هاله کوک، ترشکه، ته‌ره‌ژه‌ره‌ژا، قازیاخه، گیلاخه، نرمیله، ده‌مه‌رواسله، بنا شوانه، کنگر، سپل، سیدران، گوزروانه، لو، زرده لو، چنور، سیاولو، که‌ما، قومامه، توسی و شب بو، نرگس و گل میخک در این منطقه می‌رویند.

رودخانه سیروان کجاست؟

رودخانه سیروان مسیری طولانی را می‌پیماید. در این مسیر تعدادی از جاهای دیدنی کردستان و کرمانشاه جای گرفته‌اند.

رودخانه سیروان محل تمرین و مسابقات قایقرانان استان است و حتی گاهی به میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی انتخاب می‌شود.

با این حساب، اگر اهل قایق‌رانی باشید می‌توانید از موج‌های پرخروش این رودخانه به‌اندازه کافی لذت ببرید.

توجه داشته باشید رودخانه سیروان برای شنا خطرناک است؛ به‌خصوص برای بچه‌ها و شناگرهای آماتور.

خطر غرق شدن در این رودخانه بسیار زیاد است. همچنین قایق‌رانی تنها در قسمت‌هایی امکان‌پذیر است که معین کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید