مقیمی اظهار کرد: ممکن است در دوره‌های مختلف تاریخی زنان به حاشیه رانده شده باشند، اما این روندی معمول در تاریخ تمدنی ایران نیست.

رئیس دانشگاه تهران:  مدیریت زنان نقص‌هایی دارد که باید آن را برطرف کنند تا آماده حضور در مدیریت‌های کلان باشند

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، "سید محمد مقیمی" رئیس دانشگاه تهران در مراسم گرامیداشت روز زن و تجلیل از ۱۸ استاد و پژوهشگر پراستناد دانشگاه تهران، با اشاره به تلاش کشورهای غربی در خصوص القاء تضییع حقوق زنان در ایران، بیان کرد: ما نیازی به اندرز غربی‌ها در حوزه زنان نداریم و تمدن و مکتب اسلام در این زمینه پیشگام بوده و غربی‌ها سال‌های اخیر این مسیر را به نادرستی برای نقش آفرینی زنان در پیش گرفته اند.

مقیمی اظهار کرد: ممکن است در دوره‌های مختلف تاریخی زنان به حاشیه رانده شده باشند، اما این روندی معمول در تاریخ تمدنی ایران نیست. در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی تا همین ۶۰ سال پیش، در اعطای مدرک دانشگاهی به زنان محرومیت و تردید وجود داشت و مطمئن نبودند که زنان چنین صلاحیتی دارند یا نه.

رئیس دانشگاه تهران افزود: در نظام حوزوی ما که شاید به نظر بسته‌تر هم باشد اتفاقا ما بانوی مجتهده داریم مانند مجتهده امین.

مقیمی با بیان اینکه ما برای رسیدن به الگوی مطلوب اسلام و تراز فاطمه زهرا (س) خیلی فاصله داریم، گفت: زن در جامعه باید بتواند نقش آفرینی مثبت داشته باشد و موجب پیشرفت مادی و معنوی جامعه شود. در اسلام بین زن و مرد برای حضور در جامعه خط کشی وجود ندارد و غربی‌ها به این مسائل دامن می‌زنند.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: در دو سال اخیر ۲۲۹ نفر جذب هیات علمی داشتیم که از این تعداد ۱۳۷ زن بودند یعنی تقریبا بیش از ۵۷ درصد. ما در اعطای پست‌های مختلف جنسیت را در نظر نداریم و اگر زنان زیادی در مشاغل مختلف بکارگیری شده اند، صلاحیت و توانمندی بالای این زنان را نگاه کردیم و بحث جنسیتی نبوده است.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران عنوان کرد: در دانشگاه تهران وقتی پستی خالی می‌شود، ما ابتدا دنبال خانمی می‌گردیم که بتواند آن شغل را برعهده بگیرد. البته مدیریت خانم‌ها نقص‌هایی دارد که باید آن را برطرف کنند تا آماده حضور در مدیریت‌های کلان باشند.

مقیمی ضمن بیان اینکه در دو سال اخیر میزان به کارگیری زنان در پست‌های مدیریتی در دانشگاه تهران دو برابر بوده است، افزود: هرچند برخی بانوان خودشان تمایلی به پست مدیریتی ندارند و ضمن اینکه این دسته مشاغل حضور فیزیکی بیشتری را از فرد می‌طلبد، دغدغه ذهنی را هم زیاد می‌کند و به دلیل وجود مسئولیت‌های زنان در خانواده، خانم‌ها خودشان گاهی از این پست‌ها امتناع می‌کنند.

او اضافه کرد: اسلام حضور فعال و اثرگذار زنان را به هیچ عنوان منع نکرده است بلکه خط قرمز اسلام این است که نقش آفرینی زنان باید موجب بهبود کارکردهای مادی و معنوی جامعه باشد.

مقیمی اضافه کرد: به جهت رفاه حال بانوان روز گذشته در دانشگاه پیشنهاد شد که یک روز مرخصی تشویقی در ماه به بانوان دانشگاه تهران اعطا شود.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید