محققان غار مهر و موم شده‌ای را پیدا کردند که درون آن اسکلت‌های انسان با قدمت بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ سال وجود دارد.

کشف عجیب غار  ۶۰۰ ساله + جزئیات

به گزارش سلام نو به نقل از فرادید، این کار تحقیقاتی در منطقۀ تولوم (Tulum) توسط وزارت فرهنگ فدرال مکزیک و از طریق موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ این کشور انجام می‌شود.

کشف اتفاقی غاری که 600 سال قبل «مهر و موم» شده بود

محققانی که در تلاش برای ایجاد مسیری جدید بین معابد باستانی این منطقه بودند، غاری را در یک دیوارۀ صخره‌ای یافتند که با یک تخته‌سنگ بزرگ مهر و موم شده بود. ورودی سنگی غار هم با یک حلزون دریایی کوچک تزئین شده بود. این حلزون دریایی با گچ روی سنگ چسبانده شده بود و گواه این بود که غار را مایاها مهر و موم کرده‌اند.

کشف اتفاقی غاری که 600 سال قبل «مهر و موم» شده بود

باستان‌شناسانی که غار را کشف کردند، تخته سنگ را برداشتند و متوجه شدند که داخل غار حداقل دو اتاقک کوچک وجود دارد که اندازه هر یک، حدود نه فوت در شش فوت است و حدود شانزده اینچ ارتفاع دارد. تاکنون وجود هشت تدفین در این اتاقک‌ها تایید شده است.

بیشتر این تدفین‌ها مربوط به بزرگسالان است و بقایای یافت‌شده به دلیل شرایط محیطی داخل اتاقک‌ها در شرایط خوبی هستند. محققان در حال بررسی این بقایا در آزمایشگاه‌های موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ هستند.

کشف اتفاقی غاری که 600 سال قبل «مهر و موم» شده بود

علاوه بر بقایای انسان، تعداد زیادی بقایای اسکلت حیوانات هم در محل دفن‌ها کشف شده است. این حیوانات شامل یک سگ خانگی، خفاش‌های خونخوار، یک گوزن، یک آرمادیلو، چندین پرنده و خزنده از جمله یک لاک‌پشت دریایی و ماهی و کوسه ببری و نیزه‌ماهی می‌شوند. بقایای سخت‌پوستان، نرم‌تنان و دوزیستان نیز یافت شدند.

برخی استخوان‌ها دارای نشانه‌های بریدگی بودند و از برخی دیگر در ساخت مصنوعاتی مانند سوزن یا دسته‌های ابزار استفاده شده است. قطعات سرامیکی مرتبط با تدفین‌ها هم در اتاقک‌ها یافت شدند.

کشف اتفاقی غاری که 600 سال قبل «مهر و موم» شده بود

جستجو داخل اتاقک‌ها به دلیل فضای کوچک، روشنایی تقریباً ناموجود و رطوبت و دمای بالا دشوار بود. حشراتی هم در این غار یافت شدند که فعالیت‌های تیم باستان‌شناسی را پیچیده کردند.

فناوری‌های جدید، از جمله استفاده از اسکنرهای لیزری و عکاسی با وضوح بالا، به محققان کمک کرد تا غار و عناصر باستان‌شناسی آن را حفظ کنند. از این ابزارها برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی با «درجه بالایی از جزئیات و دقت» استفاده خواهد شد که به محققان اجازه می‌دهد تورهای مجازی از داخل غار ارائه کنند.

به گفته مسئولان، تحقیقات در این غار تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید