۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 55483915

دادگاه عالی ایالت کلرادو در ۲۸ آذر، دونالد ترامپ را برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ فاقد صلاحیت لازم شناسایی کرد.

ترامپ رد صلاحیت شد

به گزارش سلام نو، فارس نوشت: دادگاه عالی ایالت کلرادو رییس جمهور پیشین ایالات متحده را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی ریاست جمهوری تشخیص داده و در حکمی در ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر)، ضمن اعلام عدم صلاحیت وی، او را از شرکت در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در این ایالت محروم کرد.

حکم این دادگاه که با موافقت چهار قاضی در برابر سه قاضی به تصویب رسید، ترامپ را به دلیل دست داشتن در حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، محکوم کرده و با استناد به بخش سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده، او را شورشی تشخیص داد.

بخش سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده بیان می‌کند که «شخصی که به عنوان یکی از مقامات ایالات متحده یا به عنوان عضو مجلس قانونگذاری یک ایالت یا در مقام یک مسئول اجرایی یا قضایی ایالتی، برای حمایت از قانون اساسی ایالات متحده قبلاً سوگند ادا کرده باشد، ولی بعداً علیه ایالت خود شورش کند یا به دشمنان وابسته آن یاری دهد، نمی‌تواند به عنوان نماینده سنا یا نماینده کنگره یا عضو هیئت انتخاب کننده رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهوری انتخاب شود، یا هر گونه سمت کشوری و لشکری را در ایالات متحده یا درهر یک از ایالات آن تصدی کند. هر چند کنگره می‌تواند با رای دو سوم اعضای هر یک از دو مجلس، به عدم صلاحیت فرد مذکور پایان دهد».

با این وجود، ستاد انتخاباتی ترامپ بلافاصله اعلام کرد که با بردن شکایت خود به دیوان عالی ایالات متحده، اعتراض خود را به حکم دادگاه عالی ایالتی کلرادو اعلام می‌کند. با وجود مطرح شدن دعاوی مشابه در ایالات آریزونا، میشیگان و مینه سوتا، این اولین بار بود که یک دادگاه عالی ایالتی حکم به محکومیت ترامپ داده است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید