وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: نرخ بیکاری کشور در تابستان به ۷.۹ درصد کاهش یافته و این عدد از کم‌ترین نرخ‌های بیکاری در سه دهه اخیر است.

خاندوزی: کاهش نرخ بیکاری به ۷.۹ درصد

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرد: دولت سیزدهم از آغاز فعالیت خود دنبال انضباط مالی در بخش دولتی و سایر بخش‌های عمومی کشور بود و کنترل نرخ ارز، مهار رشد تورم و هدف‌گذاری بهبود فضای تولید را دنبال می‌کرد.

وی افزود: خروجی این موضوعات منتج به این می‌شد که توقف اقتصاد ایران در دهه گذشته پایان پذیرد. رشد اقتصادی کشور در فصل تابستان مشابه فصول گذشته بوده و رشد اقتصادی ۸ فصل فعالیت دولت سیزدهم مشخص است. از پاییز سال ۱۴۰۰ تا تابستان ۱۴۰۲ نرخ رشد اقتصاد مثبت بوده و این متغیر در تابستان امسال  به ۷.۱ با نفت و بدون نفت ۴.۲ درصد رسیده است. 

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری کشور در تابستان به ۷.۹ درصد کاهش یافته و این عدد از کم‌ترین نرخ‌های بیکاری در سه دهه اخیر است و مجموع شاغلین به بیش از ۲۴ میلیون نفر افزایش یافته است. مجموعه این متغیرها حاکی از این است که سیاست‌های دولت موثر واقع شده و اینکه برخی گفتند اقتصاد کشور «رشد بی‌کیفیت» داشته، بر اساس آمار گفته‌ی صحیحی نیست. 

خاندوزی در ادامه درخصوص تورم خاطر نشان کرد: نرخ تورم مصرف‌کننده نقطه به نقطه در آبان امسال نشان می‌دهد که روند کاهشی دارد و به ۳۹.۲ درصد کاهش یافته؛ تورم ماهانه همزمان با اجرای سیاست‌های پولی و مالی چندین ماه است که مسیر خوبی دارد و این عدد در فروردین امسال بالای ۵۵ درصد بوده و هم‌اکنون به ۳۹.۲ درصد رسیده است. این موارد به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و قیمت‌ها ماهانه در کشور رشد دارد ولی این یعنی سرعت رشد کاهش یافته و نشان می‌دهد تدابیر مهار تورم موثر بوده است. 

وی افزود: تورم کالاها در هشت‌ماهه امسال با دو سال قبل کاهشی شده و نوید می‌دهد روند متفاوتی از سیاست‌های کنترل تورم را تجربه می‌کنیم. تورم ماهانه تولیدکننده نیز در مهرماه ۱.۵ درصد بود و در آبان‌ماه تقریباً نصف شد. .

کد خبرنگار: ۲۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید