محصولات خشخاش تقریباً یک سوم کل تولیدات کشاورزی کشور را از نظر ارزش در سال گذشته تشکیل می‌داد، اما سطح مورد استفاده برای خشخاش از ۲۳۳ هزار هکتار در اواخر سال ۲۰۲۲ به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

کشوری غیر از افغانستان که بزرگ‌ترین تولید کننده تریاک شد !

افغانستان، بزرگترین تولیدکننده جهان برای چند سال، پس از قول مقام‌های طالبان به پایان دادن به تولید غیرقانونی مواد مخدر، شاهد سقوط کشت بوده است.بر اساس گزارش سازمان ملل، میانمار در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان تبدیل شد و توانسته افغانستان را از پیش بردارد.

به گزارش سلام نو به نقل از عصر ایران؛ بر اساس آخرین گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، میانمار در سال جاری حدود ۱۰۸۰ تن تریاک تولید کرده است. بر اساس گزارش UNODC پس از ممنوعیت کشت خشخاش توسط طالبان در آوریل سال گذشته، تولید تریاک در افغانستان حدود ۹۵ درصد کاهش و به حدود ۳۳۰ تن رسیده است

منطقه مرزی «مثلث طلایی» بین میانمار، لائوس و تایلند مدت‌هاست که کانون تولید و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، به‌ویژه مت آمفتامین و تریاک بوده است. UNODC گفت که ارزش کل برآورد شده «اقتصاد مواد افیونی» میانمار بین ۱ تا ۲.۴ میلیارد دلار افزایش یافت که معادل ۱.۷ تا ۴.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۲ این کشور است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته حدود ۷۹۰ تن تریاک در میانمار تولید شده است.

اقتصاد قانونی میانمار از زمانی که ارتش قدرت را در سال ۲۰۲۱ به دست گرفت، به دلیل درگیری و بی ثباتی ویران شده است و بسیاری از کشاورزان را به کشت خشخاش سوق داده است.

در این گزارش آمده است که دسترسی ضعیف به بازارها و زیرساخت‌های دولتی و همچنین تورم افسارگسیخته نقش مهمی در تصمیم گیری کشاورزان در اواخر سال ۲۰۲۲ برای کشت بیشتر خشخاش داشته است.  UNODC گفت که کشت خشخاش در میانمار با افزایش سرمایه گذاری و شیوه‌های بهتر از جمله آبیاری بهبود یافته و استفاده احتمالی از کود  که باعث افزایش بازده محصولات می‌شود، پیچیده‌تر شده است.

افغانستان، بزرگترین تولیدکننده جهان برای چند سال، پس از قول مقام‌های طالبان به پایان دادن به تولید غیرقانونی مواد مخدر، شاهد سقوط کشت بوده است.

محصولات خشخاش تقریباً یک سوم کل تولیدات کشاورزی کشور را از نظر ارزش در سال گذشته تشکیل می‌داد، اما سطح مورد استفاده برای خشخاش از ۲۳۳ هزار هکتار در اواخر سال ۲۰۲۲ به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

در میانمار، منطقه اصلی کشت، ایالت شان است که بخش شمالی آن در هفته‌های اخیر پس از حمله ائتلاف گروه‌های مسلح اقلیت‌های قومی علیه حکومت نظامی و متحدانش، دچار تشنج شده است. ایالت شان تقریبا یک چهارم مساحت میانمار را اشغال کرده و پر از دره ها و تپه های پوشیده از جنگل است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید