ترکیه و یونان 2 عضو ائتلاف ناتو در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند صفحه جدیدی در روابط خودر ماه‌های اخیر باز کنند که نشان‌دهنده کاهش قابل توجهی در لفاظی‌ها علیه هم است.

اتحادیه اروپا انتظار دارد کاهش تنش ترکیه با یونان پایدار باشد

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ترکیه را شریکی مهمی خواند و نسبت به تنش‌زدایی این کشور با یونان ابراز امیدواری کرد.

به گزارش سلام نو به نقل از  فارس، در بحبوحه گرم شدن روابط ترکیه با یونان، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ترکیه را به عنوان شریک کلیدی در زمینه‌های مختلف توصیف کرد.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» «الیور ورهلی»، کمیسر سیاست همسایگی و گسترش اتحادیه اروپا در «بروکسل» به خبرنگاران گفت: «احیای روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و دنبال کردن دستور کار مثبت که باید پایه‌های آغاز جدیدی را در روابط ایجاد کند، یک ضرورت است.»

این مقام اتحادیه اروپا از بهبودهای اخیر در روابط ترکیه و یونان استقبال کرد و گفت:«انتظار می رود که کاهش تنش‌ها در شرق مدیترانه پایدار باشد.»

ترکیه و یونان 2 عضو ائتلاف ناتو در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند صفحه جدیدی در روابط خودر ماه‌های اخیر باز کنند که نشان‌دهنده کاهش قابل توجهی در لفاظی‌ها علیه هم است.

رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که در حال بررسی اجازه دادن به یونان برای بهره مندی از نیروگاه هسته‌ای است که نزدیک سواحل دریای سیاه تاسیس خواهد شد.

اردوغان این اظهارات را پس از بازگشت از سفر خود به آتن  بیان کرد. اردوغان به خبرنگاران گفت: «ما تلاش می‌کنیم همکاری با یونان را نه تنها در زمینه انرژی، بلکه در همه زمینه‌ها از جمله انرژی هسته‌ای توسعه و گسترش دهیم. به عنوان مثال، ما می‌توانیم این فرصت را برای یونان فراهم کنیم که از انرژی نیروگاه هسته‌ای خود در استان "سینوپ" بهره ببرد.»

از زمانی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه یک دوره پنج ساله دیگر را در انتخابات ماه مه به دست آورد، اتحادیه اروپا مایل به تعامل مجدد با ترکیه شد، اما به آنکارا پیشنهاد ازسرگیری واضح مذاکرات عضویت را نداده است.

ترکیه بیش از دو دهه است که کاندیدای عضویت اتحادیه اروپا است. تقسیم جزیره قبرس بین جمعیت یونانی و ترک قبرس که منبع تنش بین یونان و ترکیه است، مانعی دیگری از دید اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا همچنین  خواستار از سرگیری مذاکرات سازمان ملل شد که به مدت 6 دهه به طور ناموفق ادامه داشته تا مشکل قبرس حل شود و از ترکیه خواست در این روند مشارکت کند.

روابط ترکیه و اتحادیه اروپا اخیراً پس از آغاز عملیات بمباران غزه توسط اسرائیل که تاکنون 18200 فلسطینی را به شهادت رساند، دچار مشکل دیگری شده است. آنکارا از حامیان گروه حماس است.

پایان پیام/

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید