خرید هدیه برای نوعروس‌ها جذاب است همراه باشید تا بدانیم شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

به گزارش سلام نو شب یلدا قدمتی بسیار طولانی دارد و ایرانیان از گذشته این شب را جشن می‌گرفتند.

این شب آداب و رسوم بسیاری دارد که یکی از آن‌ها بردن هدایای شب یلدا برای تازه عروس و داماد است.

این رسم هم قدمتی بسیار زیاد دارد و در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها، هنوز به شکل قدیمی انجام می‌شود.

اما در برخی شهرهای بزرگ این رسم اندکی تغییر کرده است اما هنوز هم برای تازه عروس و داماد هدیه برده می‌شود.

از مهم‌ ترین هدایایی که برای عروس گرفته می‌شود می‌توان به طلا، پول نقد، دیوان حافظ، لباس زمستانه و پارچه اشاره کرد.

همچنین خانواده عروس برای داماد خود کت و شلوار، پیراهن، پارچه، ساعت و ادکلن می‌خرند.

این کادوها را باید به زیبایی تزئین کرد و به این تازه عروس و داماد هدیه داد. تازه عروسان نباید چیدن مناسب میز شب یلدا را نیز فراموش کنند.

شب یلدا برای عروس چی میبرن

به عنوان کادو شب چله‌ای، بخشیدن هدایایی مثل لباس و کفش زمستانی و یک تکه طلا به عروس مرسوم است.

در کنار این‌ها، شیرینی، آجیل و میوه‌های تزیین شده مخصوص شب یلدا هم برای کادوی شب یلدا عروس هدیه داده می‌شوند.

شب یلدا برای تازه عروس ها بسیار خاطره انگیز است. برای اینکه هدایای مناسبی تهیه کنید، باید بدانید که شب یلدا برای عروس چی میبرن.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

در آداب و رسوم ایرانی برای تحکیم عروس، هدایایی با تزیین های بسیار برای وی می برند. سفره شب یلدا توسط خانواده عروس آماده می شود.

خوراکی هایی مثل آجیل و میوه های فصل بر روی میز چیده می شوند. سفره آرایی در این شب از اهمیت بالایی برخوردار است.

در گذشته، کادو شب یلدا برای عروس توسط خانواده داماد در طبق (سینی بزرگ) قرار می گرفت. داماد نیز این سینی بزرگ را بر روی سر خود قرار می داد و به همراه خانواده خود، به خانه خانواده عروس می رفتند.

امروزه در بسیاری از شهر های بزرگ، کادو شب یلدا برای عروس مانند گذشته نیست و دیگر این رسم وجود ندارد و افراد به نحو دیگری در این شب به تازه عروس ها هدیه می دهند.

بیشتر کادوهای امروزی به در یک باکس تزئین شده قرار گرفته اند و توسط روبان و پوشال و به صورت کادوپیچ هستند.

به هدیه ای که داماد برای عروس می برد به اصطلاح (شب چله ای) می گویند و اگر از افراد بزرگتر فامیل بپرسید کاملا با اسم آن آشنایی دارند.

در این شب خانواده عروس و داماد کنار هم جمع می شوند و به خوردن آجیل، میوه و تنقلات مشغول می شوند و یک شب نشینی خاطره انگیز را کنار هم تجربه می کنند.

هدیه شب یلدا برای عروس هر چیزی می تواند باشد. اما لازم به ذکر است که شما باید یک سری نکات را هنگام خرید کادو رعایت کنید.

شما وظیفه دارید که یک کادوی خاطره انگیز و ماندگار به عروس بدهید و دقت داشته باشید که کادوی شما بیشتر جنبه عاطفی و معنوی داشته باشد و لازم نیست که با هزینه های گزاف، یک کادوی لوکس بخرید؛ عروس ها اهمیت زیادی به جنبه مادی کادو نمی دهند و حتی ممکن است با کوچکترین هدیه نیز کلی شگفت زده شوند.

وقتی شب یلدا فرا می رسد، معمولا خانواده داماد یک سری هدایا به خانواده عروس تقدیم می کنند که در اکثر فرهنگ ها این هدایا یکسان است. ممکن است هدیه آن ها پول یا کارت هدیه باشد.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

این افراد که سلیقه عروس را نمی دانند، اعتقاد دارند که با این هدیه عروس می تواند بر اساس سلیقه خودش هرچیزی را که خواست بخرد.

معمولا در کنار این هدیه، کله قند و نقل و میوه و شیرینی هم قرار می گیرند. ولی به اعتقاد بسیاری از افراد، این اقدامات و هدایا قدیمی شده است و تازه عروس ها و تازه داماد ها سلیقه های جدیدی دارند.

با توجه به همین موضوع بهتر است خرید کادو شب یلدا برای عروس را بر عهده خود عروس و داماد بگذارید تا طبق سلیقه خود یک کادو بخرند.

سینی شب یلدا برای عروس

در بسیاری از شهرها رسم است که در شب چله برای تازه عروس هدایایی از طرف خانواده داماد برده می شود

کلیه این مواردی که در ادامه اشاره می شود بصورت تشریفاتی برای هدایای شب یلدای عروس است و لزومی بر اجرای آن توسط خانواده ها نیست و عدم رعایت هر یک از آنها نباید باعث دلخوری و یا توقع از سوی طرفی شود.

  • انواع آجیل
  • کله قند تزیین شده
  • سبد میوه همراه با تزئینات مانند هندوانه تزیین شده، انار، لبو، آناناس، کدوتنبل، موز و …
  • پالتو یا لباس زمتسانی و یا پارچه
  • طلا یا هدیه نقدی
  • انواع نقل و پشمک و شیرینی جات
  • دیوان حافظ

نکته: برای خانواده هایی که فرصت خرید کادو ندارند، یا مطمئن نیستند هدیه مورد پسند عروس خانم باشد هدیه ی نقدی می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

اما مهم‌ترین نکته در هدیه شب یلدا تازه عروس این می‌باشد که غول بی‌شاخ و دم تجمل گرایی را کنار بگذارید و از چشم و هم چشمی دوری کنید، این مراسم یک جشن شاد با هدف استحکام بیشتر رابطه بین زوجین می‌باشد از این رو فشار زیاد برای برگزاری این مراسم می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به شما وارد کند،‌ از این رو بهتر است که شما عزیزان به جای چشم و هم چشمی تمامی معیارها را به دقیق ترین شکل ممکن زیر ذره‌بین سلیقه‌ و شرایط خود ببرید تا در نهایت بتوانید با بهترین انتخاب‌ها شبی رؤیایی را برای خود و عزیزانتان بسازید.

در لیست خرید شب یلدا برای عروس، علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شده است، خوراکی‌ها و میوه‌های مرتبط با جشن یلدا نیز به عنوان هدایای شب چله‌ای عروس جای می‌گیرند.

به طور معمول، این میوه‌ها و خوراکی‌ها و حتی آجیل‌های مرتبط با شب یلدا با ذوق تزیین می‌شوند، و گاهاً این وظیفه تزئین سینی یلدایی عروس به افراد ماهر سپرده می‌شود. و این اقلام بسته به توان خانواده شامل موارد زیر می باشد

  • انواع میوه های زمستانی ( هندوانه، خرمالو، انار)
  • انواع آجیل ( انواع تخمه، مغز بادام، گردو)
  • انواع پشمک
  • انواع میوه خشک
  • شیرینی
  • شکلات های مغزدار

تزئین هدایا، آجیل و بطور کلی سینی یلدایی عروس به سلیقه خانواده داماد بستگی دارد. تزئینات هدایای شب یلدا به کمک ایده های خلاقانه از اهمیت زیادی برخوردار است و شما می توانید با بهره گیری از دیزاینی متفاوت میزبان را به ذوق بیاورید

پیشنهادی که تالارکده به شما می دهد بهتر است برای تزئین هدایای یلدایی عروس از روبان قرمز استفاده کنید زیرا تشابه رنگی ربان با سرخی هنداوانه و انار می تواند به جذابیت کار شما اضافه کند.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

کادو شب یلدا برای عروس در شهرهای مختلف

در گذشته خانواده شوهر برای تازه عروس خود در زمان عقد و پس از ازدواج کادوهای متفاوتی تدارک می‌دیدند.

این کادو شامل خوراکی‌های تزئین شده‌ای مانند انار، خرمالو، هندوانه به همراه آجیل، شیرینی و سایر تنقلات بود.

این کادوها را در طبق‌های بزرگ می‌گذاشتند و روی این کادوها را با پارچه‌های جذاب می‌پوشاندند و با روبان‌های رنگارنگ آن را تزئین می‌کردند.

این رسم هنوز هم در برخی از شهرهای ایران مرسوم است و آن را در شب یلدا انجام می‌دهند.

البته این روزها این رسم در بسیاری از شهرهای ایران تغییر کرده است. اکنون دیگر خبری از آن طبق‌های بزرگ پر از میوه و شیرینی نیست.

اکنون خانواده‌ها، برای تازه عروس و داماد خود هدایای شب یلدا تهیه می‌کنند و به خانه آن‌ها می‌روند. عروس هم با درست کردن ژله‌های متفاوت مانند ژله انار، تزئین هندوانه به زیباترین شکل ممکن و پختن غذاهای خوشمزه و متفاوت از آن‌ها پذیرایی می‌کند.

باید بدانید که معمولاً هدایای شب یلدا برای تازه عروس و داماد با روبان قرمز تزئین می‌شوند.

در استان‌های متفاوت برخی رسوم خاص وجود دارند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

مراسم شب چله عروس در استان گیلان

در استان گیلان خانواده داماد یک طبق را پر از خوراکی‌ها و تنقلات ویژه و مرسوم در شب یلدا می‌کردند و بعد از تزئین برای عروس می‌فرستادند.

معمولاً در وسط این طبق یک ماهی بزرگ (ماهی سفید) تازه و خام هم قرار می‌دادند و این ماهی را با سبزیجات محلی تزئین می‌کردند.

گیلانی‌ها معتقد هستند که فرستادن ماهی باعث خیر و برکت و فراوانی روزی زوج جدید می‌شود. در این شب داماد باید در منزل عروس چای نبات بخورد تا مراسم تکمیل شود.

مراسم شب یلدا در استان مازندران

در مازندران رسم دیگری برای شب چله عروس وجود دارد. در این استان رسم است که در شب یلدا برای تازه عروس از سوی داماد خرجی فرستاده شود.

یعنی خرج تمام آنچه که عروس در شب یلدا تدارک می‌بیند را داماد باید بدهد.

در کنار این خرجی با توجه به وضع مالی داماد، کادوهای دیگری نیز وجود دارد. این خرجی به همراه هدایا پس از غروب آفتاب به خانه عروس فرستاده می‌شود.

مراسم شب چله عروس در استان آذربایجان

در استان آذربایجان مراسم شب چله عروس با همراهی و همکاری اقوام انجام می‌شود. در این استان رسم است که خانواده داماد در دوران نامزدی پسرشان، خوانچه طبق را به خانه عروس می‌فرستند.

اقوام برای پرتر و بهتر شدن این خوانچه کمک می‌کنند. در این خوانچه معمولاً میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب، انار، هندوانه به همراه شیرینی، آینه، پارچه‌های پولک دوزی شده و تور قرار دارد.

زمانی که غروب شد، زنان فامیل، هدایایی را جهت کمک برای داماد می‌آورند. پس از آن اقوام طبق‌ها را برمی‌دارند و به خانه عروس می‌روند.

مادر عروس هم پس از دریافت این طبق‌ها، هدایایی به خانواده داماد می‌داد.

این هدایا شامل موارد متفاوتی مانند پول، دستمال و شیرینی بود. پس از انجام این مرحله، طبق‌ها در اتاق مهمان خانواده عروس قرار داده می‌شد و مهمان‌ها وارد این اتاق می‌شدند.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

مراسم شب یلدا در استان همدان

در استان همدان این شب ساده تر برگزار می‌شود. در این شب خانواده داماد برای دختری که تازه عقد کرده و هنوز ازدواج نکرده است، هدایایی می‌برند. خانواده عروس هم برای داماد خود پارچه پیراهنی و چند کادوی دیگر تهیه می‌کنند.

مراسم شب چله عروس در استان خراسان

در استان خراسان نیز آداب و رسومی برای شب چله تازه عروس وجود دارد. در این استان در گذشته طبق‌هایی شامل میوه، آجیل، شیرینی و لباس نو به خانواده عروس تقدیم می‌شد.

مادر عروس هم به رسم یادبود لباس یا پارچه‌ ای در سینی قرار می‌داد و سینی را به خانه خانواده داماد می‌فرستاد.

مراسم شب یلدا در استان مرکزی

در استان مرکزی نیز رسومی برای شب یلدا وجود داشت که این رسوم هنوز هم در روستاهای این استان اجرا می‌شود.

در این استان خانواده داماد در شب یلدا هدایایی برای عروس به خانه او می‌فرستادند. این هدایا در سینی‌هایی قرار داده و تزئین می‌شد.

در این سینی‌ها میوه و شیرینی به همراه شام وجود داشت که توسط یک پیک برای عروس فرستاده می‌شد.

خانواده عروس هم برای تشکر دستکش یا جورابی پشمین به عنوان پیشکش در سینی قرار می‌دادند و آن را به خانه داماد می‌فرستادند.

مراسم شب چله عروس در استان قزوین

در استان قزوین هنوز هم رسوم شب چله تازه عروس انجام می‌شود. در این شب خانواده داماد با فرستادن هدایایی به نام خونچه چله به خانواده عروس احترام می‌گذاشتند.

در این خونچه چله هدایایی مانند پارچه، جواهر، کله قند و هفت نوع میوه وجود داشت. سپس آن را به زیبایی تزئین می‌کردند و برای عروس می‌فرستادند.

مراسم شب یلدا در استان لرستان

در استان لرستان خانواده عروس میهمان خانواده داماد می‌شوند. خانواده داماد بساط میهمانی را فراهم کرده و پس از آمدن عروس به او هدایایی تقدیم می‌کردند.

البته رسم است که این مهمانی در خانه بزرگ ترهای خانواده داماد انجام شود.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

لیست هدیه برای تازه عروس

لیست هدایای شب یلدا برای تازه عروس و داماد در استان‌های متفاوت، با هم فرق دارد. اما در برخی موارد این هدایا مشترک هستند. اگر بخواهیم به چند کادوی مرسوم برای عروس در شب یلدا اشاره کنیم، باید موارد را زیر نام ببریم.

۱- طلا

بسته به رسوم خانواده‌ها، یکی از هدایایی که خانواده داماد یا خود او در شب چله برای تازه عروسش تهیه می‌کند، دستبند، گردنبند، النگو و به طور کلی یک قطعه طلاست.

۲- هدیه نقدی

یکی دیگر کادوهای شب یلدا برای از عروس، پول نقد است. معمولاً خانواده داماد این پول را در میان یک دیوان حافظ قرار داده و به تازه عروس خود هدیه می‌دهند. پس می‌توان گفت که گیفت شب یلدا برای عروس می‌تواند هدیه‌ای نقدی باشد.

۳- لباس زمستان

خرید لباس‌های زمستانی جذاب و پارچه مناسب برای دوخت لباس زمستانی از جمله مواردی هستند که از قدیم رسم بوده و هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها برای عروس خود این موارد را هدیه می‌برند.

۴- ظروف پر از میوه و تنقلات

یکی دیگر از رسوم قدیمی که هنوز هم اجرا می‌شود، هدیه دادن ظروفی پر از میوه، شیرینی و تنقلات مخصوص شب یلداست که آن را به زیبایی تزئین کرده‌ اند.

۵- کله قند

یکی دیگر از مواردی که در رسوم قدیمی وجود دارد و هنوز هم در برخی از شهرها آن را به عنوان هدیه و کادوی شب یلدا برای عروس می‌برند، کله قند است. البته این کله قند باید به زیبایی تزئین شود تا جلوه مناسبی داشته باشد.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

هدایای متفاوتی را برای عروس در شب یلدا تدارک می‌بینند. شما می‌توانید هدایای مد نظر خود را از میان لیست هدایای شب یلدا برای تازه عروس و داماد انتخاب کنید.

پس از آن با توجه به نوع کادو آن‌ها را تزئین و بسته‌بندی کنید.

اما اگر در این مورد شک دارید، می‌توانید در ادامه مطلب چندین ایده برای تزئین هدایای شب یلدا برای عروس را مطالعه کنید.

۱- تزئین دسته گل

یکی از هدایایی که می‌توان برای عروس در شب یلدا تهیه کرد و برای او برد، گل است. دسته گل را باید به زیبایی تزئین کنید تا جلوه آن بیشتر شود. استفاده از روبان‌های رنگی، مخصوصاً روبان قرمز روی دسته گل جلوه و زیبایی بیشتری به آن می‌بخشد.

۲- تزئین سبد میوه

سبد میوه را می‌توان با استفاده از مواردی مانند شمع‌های زیبا و مناسب شب یلدا مانند شب هندوانه‌ ای تزئین کرد. دور این شمع‌ها روبان‌های رنگی بپیچید و آن‌ها را به شکلی مناسب در سبد میوه قرار دهید.

۳- تزئین ظرف آجیل

تزئین ظرف آجیل اندکی به سلیقه و ایده شخصی نیاز دارد. شما می‌توانید آجیل‌ها را به شکلی زیبا و مناسب در یک ظرف بچینید و آن را به تازه عروس هدیه دهید.

۴- استفاده از صندوق‌های زیبا برای تزئین

اگر می‌خواهید هدایای متفاوتی که به تازه عروس اهدا می‌کنید، شکیل‌ تر و زیبا تر باشند، می‌توانید از صندوق‌های جذاب و مناسب چوبی استفاده کنید.

کادوها، میوه‌ها، شیرینی‌ها و آجیل‌ها را در ظروف متفاوت بچینید و درون این صندوق قرار دهید. سپس آن را با استفاده از گل و روبان تزئین کنید و به زیبایی آن بیفزایید.

شب یلدا برای عروس کادو چی میبرن؟ | لیست هدیه برای تازه عروس

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید