با تصویب موضوع همسان‌سازی حقوق افراد بازنشسته در مجلس، این اقدام می‌تواند بهبودی در حقوق این افراد را به همراه داشته باشد و نیازهای آنان را برطرف کند. زیرا افزایش میزان حقوق و بهبود معیشت افراد بازنشسته، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات آنان است.

همسان سازی حقوق بازنشسته ها قطعی شد | افزایش دستمزد بازنشستگان چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، با توجه به اطلاعات ارائه شده، در لایحه بودجه سال جاری افزایش حدود ۲۰ درصدی در حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده است و این رقم افزایشی نیز در سال آینده همان ۲۰ درصد است. همچنین، با توجه به برنامه هفتم توسعه و در سه سال آینده، حقوق بازنشستگان افزایش قابل توجهی خواهد داشت. افراد بازنشسته که شامل حدود ۶ میلیون نفر در ۱۸ صندوق بازنشستگی و ۲۴ میلیون نفر از جامعه تحت تکفل می‌شوند، انتظاراتی از دولت در خصوص افزایش حقوق و حتی متناسب‌سازی آنها دارند.

با افزایش ۲۰ درصدی حقوق و اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سه سال برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران به ۹۰ درصد حقوق شاغلان خواهد رسید تا شاید از این طریق بخشی از مشکلات معیشتی این قشر با جامعه هدف ۶ میلیون نفر در جامعه حل شود البته این افزایش حقوق ۲۰ درصدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران بیشتر مشمول همه صندوق‌های بازنشستگی به جزء سازمان تأمین اجتماعی است زیرا در سال‌های اخیر میزان تفاوت رشد حقوق در این سازمان بیمه‌گر با جامعه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کاملا مشهود بوده است.

اکنون در تبصره ۱۶ نظام اداری، حقوق و دستمزد لایحه بودجه سال آینده ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان ۱۸ درصد و حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

همچنین در این ماده قانونی آمده است: در اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد موضوع بند چهار ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلان به ترتیب ۲۹۰۰ و ۱۷۸۰ و برای بازنشستگان به ترتیب ۲۸۵۰ و ۱۷۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور مشمولان ماده ۱۶ قانون فوق‌الذکر تعیین می‌شود.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز حقوق بازنشستگان، ‌وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به میزان ۲۰ درصد افزایش یافت اما جامعه هدف حوزه بازنشستگی انتظار اجرای دقیق همسان‌سازی حقوق را دارند تا بهبود معیشت زندگی را در این راستا شاهد باشند.

تصویب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس

اکنون ۱۸ صندوق بازنشستگی در ایران فعالیت دارد که ۷۳ درصد جامعه شامل بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان را تحت پوشش دارند که از این میزان ۵۳ درصد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، هفت درصد سهم صندوق بازنشستگی کشوری و ۱۲ درصد سهم دیگر صندوق‌های بازنشستگی مانند تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، ‌صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بانک‌ها، نفت، ‌آینده‌ساز و دیگر صندوق‌ها هستند و حدود ۶ میلیون از جامعه هدف این صندوق‌ها را بازنشستگان و مستمری‌بگیران تشکیل می‌دهند.

در طول سال‌های اخیر مهمترین مطالبه همه بازنشستگان افزایش حقوق و اجرای طرح همسان‌سازی حقوق آنان بوده است که امیدواریم با تصویب طرح همسان‌سازی بخش عمده‌ای از مطالبات افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر در طول سه سال برنامه هفتم توسعه محقق شود.

براساس مصوبه صحن تلفیق در سه سال نخست برنامه هفتم، موضوع رسیدن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق شاغلان به تصویب رسید

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ۲۷ آبان از تصویب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری و کشوری در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: براساس این پیشنهاد، پس از مصوبه چند روز گذشته کمیسیون برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و در پی دستور رئیس مجلس موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز جهت طرح در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار گرفت.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی اظهار داشت: در این پیشنهاد آمده است؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با هماهنگی هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان سازمان بازنشستگی موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را در برنامه هفتم عملیاتی کند.

وی افزود: براساس این دستورالعمل در سال نخست برنامه متناسب‌سازی ۴۰ درصد، سال دوم ۳۰ درصد و سال سوم نیز ۳۰ درصد خواهد بود تا حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز برسد، بنابراین براساس مصوبه صحن تلفیق در سه سال نخست برنامه هفتم، موضوع رسیدن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق شاغلان به تصویب رسید، ضمن آنکه در الحاق این مصوبه مقرر شد؛ منابع این موضوع از محل تنفیذ ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه تامین شود.

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری به میزان ۲۷ درصد

با وجود تغییرات در میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی اما سازمان تأمین اجتماعی هرساله تفاوت بیشتری از نظر رشد حقوق افراد مستمری‌بگیر تحت پوشش را اعمال می‌کند که در سال جاری این میزان به ۲۷ درصد رشد رسید.

سازمان تأمین‌اجتماعی هرساله با توجه به مصوبه هیأت وزیران و در اجرای ماده (۹۶) و (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی همه مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد.

براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزیی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان ۲۷ درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش یافت.

همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۱ درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت ۲ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال بود. البته در این زمینه برای کمک به معیشت بازنشستگان، همچنین کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی را در سال جاری داشت.

مبلغ بُن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافت. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شد و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسید. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد رشد داشت و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافت. به طور یقین در سال آینده نیز تغییراتی در میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی را شاهد خواهیم بود تا حداقل‌بگیران با ۷۰ درصد بازنشستگان و سایر سطوح با ۳۰ درصد دیگر این جامعه تحت پوشش مستمری‌بگیران از افزایش حقوق خود در سال آینده آگاه شوند.

مشمولیت بازنشستگان تامین اجتماعی برای متناسب‌سازی حقوق

حال با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی بدون ریالی اعتبار از دولت نسبت به افزایش حقوق و اعمال متناسب‌سازی حقوق افراد تحت پوشش خود دارد اما با این وجود حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره همسان‌سازی حقوق این افراد نیز گفت: کمیسیون تلفیق چند روز گذشته موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را تعیین تکلیف کرد و اما موضوع بازنشستگان تامین اجتماعی لحاظ نشده بود و باید در این زمینه تعیین تکلیف می‌شد.

وی با اشاره به ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه افزود: از این رو نمایندگان کمیسیون با تنفیذ این ماده در جریان جلسه امروز کمیسیون تلفیق موافقت کردند. این ماده تاکید دارد که دولت مکلف است بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد و از قبال این موضوع همه کسانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، حقوق‌ آنها همانند بازنشستگان کشوری و لشکری متناسب‌سازی شود.

حاجی بابایی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را همانند بازنشستگان کشوری و لشکری در برنامه هفتم توسعه لحاظ کرد. بنابراین متناسب‌سازی حقوق مشمول بازنشستگان تامین اجتماعی هم انجام خواهد شد.

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه، منتشر شد.

منابع عمومی دولت در لایحه بودجه با رشد ۱۶.۷ درصدی به ۲۴۲۹ هزار میلیارد تومان و درآمدهای پایدار نیز با رشد ۴۱.۹درصدی به ۱۴۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید