هدیه دادن به عروس و دامادها در یلدا جذاب است همراه باشید تا بدانیم شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

به گزارش سلام نو شب یلدا یا شب چله به عنوان طولانی‌ترین شب سال اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ایرانیان دارد و از دیرباز این شب را جشن می‌گرفتند.

اگرچه شب یلدا برای همه افراد و خانواده‌ها می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد اما قطعاً برای تازه عروس و تازه دامادها بسیار هیجان‌انگیزتر خواهد بود.

به صورت کلی هر اتفاق و رویدادی که در ابتدای شروع زندگی زناشویی رخ می‌دهد می‌تواند تجربه ویژه‌ای برای افراد شود.

در شب یلدا عروس و داماد و همچنین خانواده‌ها با دور هم جمع شدن می‌توانند اوقات خوشی را تجربه کنند و خاطرات ماندگاری را به یادگار بگذارند.

یکی از زیباترین رسومات در ایران برگزاری شب یلدا در حضور زوج‌های جوان است که در هرکدام از شهرها متفاوت است اما در اصل هدف از این تجمع ارتباط و آشنایی بیشتر و هدیه دادن به عروس و داماد است.

شب چله برای داماد چی میبرن

بسیاری از خانواده‌ها در شب یلدا از خانواده‌های عروس یا داماد خود دعوت می‌کنند و جشنی برای پیوند جوانان خود برگزار می‌کنند اما در سال‌های اخیر بعضی از افراد برای آنکه مراسم‌هایی همچون خواستگاری، بله برون، عقد را ماندگارتر و خاص‌تر بکنند تلاش می‌کنند این مراسم‌ها در شب یلدا برگزار شود.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

شب یلدا به‌خودی‌خود جذابیت‌ها و هیجانات بسیار زیادی دارد و اگر با مراسم‌هایی همچون خواستگاری و بله برون مصادف شود می‌تواند لذت بیشتری برای افراد داشته باشد.

در حقیقت امروزه جوانان تلاش می‌کنند که بعد از آشنایی‌های اولیه مراسم‌های خواستگاری، بله برون و عقد خودشان را در مناسبت‌های خاصی همچون شب یلدا، شب تحویل سال و … برگزار کنند تا خاطرات ماندگاری برای خود خلق کنند.

می‌توان گفت وظایف خانواده عروس و داماد در شب یلدا فارغ از تمام هدایا خوشحال کردن زوج جوان و امیدوار کردن آنها به آینده و زندگی است.

شب یلدا به عنوان یکی از جشن‌های باستانی و ملی در کشور ایران شناخته می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد.

افراد در بلندترین شب سال سعی می‌کنند با جمع شدن دور همدیگر ارتباطات بهتری داشته باشند.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

وظایف خانواده عروس و داماد در شب یلدا می‌تواند متفاوت باشد اما خانواده‌ها می‌توانند با برگزاری مراسم شب یلدا و اهدای کادو به عروس یا داماد مراتب احترام خودشان را نشان می‌دهند و آنها را تکریم می‌کنند.

وسایلی که معمولا به آقایان هدیه داده می‌شود مشخص هستند. اما فقط تعدادی از آن‌ها را می‌توانید در مناسبت‌های خاص و تکرار نشدنی هدیه بدهید. ارزشمندترین هدیه‌ی یلدایی برای داماد زیور آلات مردانه است.

این هدیه‌ی گران‌قیمت همراه با یک دسته گل می‌تواند یک خاطره‌ای زیبا در ذهن داماد به جا بگذارد. ساعت هم می‌تواند یک هدیه‌ی ارزشمند و ساده برای داماد باشد که با مناسب شب یلدا هم‌خوانی دارد و بسیار شیک است.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

گزینه‌ی بعدی یک دست کت و شلوار زیبا و خوش‌ دوخت است. اگر در تهیه‌ی کادو یلدا برای داماد سنگ تمام بگذارید می‌توانید یک کفش رسمی و یک ست کیف و کمربند هم در کنار کت‌وشلوار بگذارید تا همه چیز برای ست کردن آماده باشد.

حتی می‌توانید دکمه سردست و کراوت و گیره‌ی کراوات متناسب با کت‌وشلوار تهیه کنید و در کنار هدایا قرار دهید.

انتخاب عطر و ادکلن به عنوان هدیه کار پرریسکی است چون این موضوع بسیار سلیقه‌ای است و ممکن است باب سلیقه‌ی هدیه گیرنده نباشد.

اما اگر داماد را به خوبی می‌شناسید خرید ادکلن محبوب او می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. گزینه‌ی بعدی هدیه یلدا برای داماد خرید ست لوازم بهداشتی است.

ست کامل لوازم اصلاح یک انتخاب خوب به عنوان هدیه است.

آخرین پیشنهاد که کمی هم عجیب است، خرید ست ابزار فنی یا یک جعبه ابزار کامل است. این هدیه مخصوص آقایان دست به آچار و فنی است.

اگر داماد خانواده‌ی شما از این دسته افراد است و خیلی اهل تجملات نیست، شک نکنید که یک جعبه ابزار کامل می‌تواند خیلی بیشتر از دستبند و کت‌وشلوار او را خوشحال کند.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

شب چله برای عروس چی میبرن

گاهی اوقات خانواده عروس هم به نشانه احترام، هدیه‌هایی را به داماد می‌دهند اما در اصل رسم این است که خانواده عروس تنها مسئولیت پذیرایی و میزبانی از خانواده داماد را به عهده بگیرند و گاهی شام شب یلدا را با هم میل می‌کنند.

البته فراموش نکنید که هر چند این رسم جزو عرف خانواده‌های عروس و داماد جای خود را باز کرده است، ولی مراسم شب چله‌ای بنا بر وسع هر دو خانواده برگزار می‌شود و نباید ارزش مادی هدیه‌ها ملاک قرار گرفته و حتی باعث ایجاد دلخوری شود.

مراسم شب چله‌ای عروس نوعی خوشامدگویی به خانواده عروس برای حضور در خانواده داماد بوده است.

خرید کادو برای شب یلدا عروس هم راه ابراز علاقه خانواده داماد به نوعروس به حساب می‌آمده‌ است. علاوه بر این، دورهمی‌های شب یلدا، بهانه‌ای برای شناخت بیشتر هر دو خانواده نسبت به هم بوده است.

در زمان‌های گذشته، برای داماد امکان دید و بازدیدهای مکرر عروس وجود نداشته است. این مراسم و دورهمی فرصتی را به وجود می‌آورده است که هم، خانواده‌ها و هم، عروس و داماد بتوانند بیش از پیش یکدیگر را بشناسند و چون این شب یک شب طولانی و با شب بیداری همراه بوده است، می‌توانسته‌اند از طریق تعامل بیشتر، با اخلاق و روحیات هم آشنا شوند.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

یلدایی برای عروس چی میبرن؟ همان‌ طور که گفته شد، خانواده داماد بنا بر توانایی مالی و شرایط اقتصادی خود، اقدام به خرید کادو شب یلدا برای عروس می‌کنند. لیست خرید شب یلدا برای عروس شامل موارد زیر است:

  • لباس (معمولا لباس‌های زمستانی و گرم شامل بلوزهای بافتنی و پالتو یا مانتو)
  • کفش (کفش زمستانی و گرم مثل بوت و نیم‌بوت)
  • طلا (سکه/نیم یا ربع سکه، گوشواره، دستبند، گردنبند)
  • پارچه (برای لباس، مانتو یا چادر)
  • کله قند و نبات

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

البته در برخی شهرها به این لیست، مواردی اضافه یا حذف هم می‌شود. گاهی اوقات لباس یا پارچه‌ای هم برای مادر و پدر عروس در میان هدیه‌ها قرار داده می‌شود.

در لیست خرید شب یلدا برای عروس، در کنار مواردی که در بالا به آن اشاره شد، خوراکی‌ها و میوه‌های یلدایی هم پای ثابت کادوهای شب چله‌ای عروس هستند. معمولا این میوه‌ها و خوراکی‌ها و آجیل شب یلدا به زیبایی تزیین می‌شوند و حتی گاهی اوقات تزیین آن‌ها به افراد کاربلد سپرده می‌شود.

مثلا آجیل آرایی و میوه‌ آرایی یلدایی که نیاز به صرف زمان بیشتر و ظرافت و به خرج دادن هنرمندی باشد، گاهی اوقات به اشخاص متخصص این کار سپرده یا از فروشگاه‌های مخصوص خریداری می‌شوند. لیست خرید شب چله برای عروس و هدیه‌های فرعی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • هندوانه
  • خرمالو
  • کدو حلوایی
  • آناناس
  • آجیل (مغز بادام، گردو، پسته، انواع تخمه)
  • انواع شیرینی
  • میوه‌های خشک
  • انواع پشمک‌های شکلاتی و مغزدار یا رنگی

به این فهرست هم می‌توانید برخی موارد را اضافه یا کم کنید.

سینی شب یلدا برای عروس

وظایف خانواده عروس و داماد در شب یلدا در هر منطقه‌ای متفاوت است اما در کل شب یلدا بهانه‌ای برای ابراز محبت خانواده‌ها و طرفین به یکدیگر است.

خانواده داماد نیز همانند خانواده عروس در شب چله می‌توانند هدایای شایسته‌ای برای عروس خود تدارک ببینند.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

معمولاً خانواده داماد در این شب هدایای مختلفی همچون لباس، کیف و کفش، جواهرات و طلا، اکسسوری های مختلف برای عروس خود آماده می‌کنند و به او می‌دهند و به عنوان جدیدترین عضو خانواده خود می‌پذیرند.

اما این روزها در شهرهای بزرگ دیگر چنین رسومی برکنار شده است؛ بااین وجود هنوز هم خانواده ها سعی می کنند که به برخی از این سنت ها پای بند باشند و با برگزاری مراسمی خوشحالی خودشان را از ورود تازه عروس به خانواده نشان دهند.

هنوز هم برخی از خانواده ها هدایای عروس را بر روی طبق های کوچک تری می چینند که حمل و نقل شان راحت تر باشد. این سینی ها با پارچه ها و روبان های رنگارنگ تزئین می شود و هدیه ها بر رویشان قرار می گیرد. البته این روزها از سبدهای حصیری و جعبه های کادویی هم استفاده می شود.

در بعضی از فرهنگ ها به این مراسم «شب چله ای» می گویند . خانواده ها تا پاسی از شب در کنار هم بیدار می مانند، تنقلات، آجیل و شیرینی می خورند و جشن می گیرند.

برای خانواده هایی که فرصت خرید کادو ندارند، یا مطمئن نیستند هدیه مورد پسند عروس خانم باشد هدیه ی نقدی می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

اما مهم‌ترین نکته در هدیه شب یلدا تازه عروس این می‌باشد که غول بی‌شاخ و دم تجمل گرایی را کنار بگذارید و از چشم و هم چشمی دوری کنید، این مراسم یک جشن شاد با هدف استحکام بیشتر رابطه بین زوجین می‌باشد از این رو فشار زیاد برای برگزاری این مراسم می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به شما وارد کند،‌ از این رو بهتر است که شما عزیزان به جای چشم و هم چشمی تمامی معیارها را به دقیق ترین شکل ممکن زیر ذره‌بین سلیقه‌ و شرایط خود ببرید تا در نهایت بتوانید با بهترین انتخاب‌ها شبی رؤیایی را برای خود و عزیزانتان بسازید.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

به صورت کلی هدیه های یلدایی عروس شامل دو بخش سنتی و امروزی تقسیم می‌شوند. هدایای سنتی همان اقلامی هستند که از روزگاران کهن در ایران قدیم در شب‌های یلدا به تازه عروسِ خانواده در طبق‌های تزیین شده تقدیم می‌شده است.

هدایای امروزی هم شامل ساعت، کفش، کالای دیجیتال و هر وسیله‌ای است که در لیست هدایای کهن وجود ندارد. هدیه های یلدای عروس به صورت سنتی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آجیل تزیین شده
  • میوه های حکاکی شده مثل هندوانه و کدو تنبل
  • پارچه
  • لباسهای زمستانی
  • پول
  • طلا و زیورآلات
  • کله قند تزیین شده
  • نقل و نبات و شیرینی

در این دوران هم اصلی‌ترین هدایای شب چله‌ای برای عروس شامل همین لیست می‌شود اما چند هدیه‌ی امروزی مثل عطر و ادکلن زنانه، ست ساعت و کالاهایی از این دست هم به آن اضافه می‌شود. اما نکته‌ی مهم در این میان فقط خرید هدایا نیست، تزیین هدیه‌ها هم بسیار مهم است.

برای تزیین هدیه عروس شب یلدا باید از رنگ‌های مخصوص این شب، یعنی قرمز و کمی سبز، استفاده کنید. همچنین برای زیباتر و ارزشمندتر دیده شدن هدایا بهتر است از کمی رنگ طلایی هم در تزئینات استفاده کنید.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

تزیینات آجیل شب یلدا برای عروس هم داستان طولانی و خاص خود را دارد. آجیل عروس که شامل فندق، پسته، بادام، گردو، توت خشک و کشمش است به شکل‌های مختلفی تزئین می‌شود.

از چیدمان به صورت کله‌قندی در سینی و پوشاندن آن با سلفون و روبان، تا طراحی گل و بته جغه در سینی با کمک آجیل است. تنها نکته‌ای که برای تزیین آجیل باید به آن دقت کنید هماهنگی آن با تم اصلی هدایا است.

اگر تم سنتی استفاده کرده‌اید می‌توانید آجیل را در یک سینی مسی و با طرح‌های اسلیمی و سنتی ایرانی تزیین کنید. اگر هم هدایا را به شکل امروزی‌تر تزیین می‌کنید می‌توانید به سراغ دسته‌گل‌های آجیلی و باکس‌های آجیل بروید.

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا

پذیرایی از خانواده داماد، اصلی‌ترین کاری است که خانواده عروس باید انجام دهد. در بسیاری از شهرها و مناطق ایران، رسم است که خانواده عروس میزبان خانواده داماد شوند و از آن‌ها پذیرایی کنند. موارد زیر از سنت‌های متداولی است که خانواده عروس در شب یلدا اجرایی می‌کنند:

  • میوه و سفره‌آرایی
  • صرف شام
  • کادو دادن

میوه و سفره آرایی

شب یلداست و خوراکی‌های جذابش! از آنجا که پذیرایی از خانواده داماد، تنها وظیفه خانواده عروس در شب یلدا محسوب می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا سنگ تمام بگذارند.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

آن‌ها تلاش می‌کنند تا سفره شب یلدا را با تزئینات خاصی بچینند و تزئین میوه، از مهم‌ترین المان‌های آرایش سفره یلدا است. اگر از خانواده عروس هستید و می‌خواهید از خانواده داماد میزبانی کنید، می‌توانید میوه‌های مخصوص یلدا مانند هندوانه، انار، خرمالو، پرتقال، سیب، خیار، موز، کیوی و در بعضی موارد میوه‌های خاص‌تر مانند آناناس را در سفره قرار دهید و به شیوه‌های مختلف بچینید.

تهیه سالاد میوه و میوه‌آرایی از گزینه‌هایی هستند که می‌توانید داشته باشید. در کنار میوه، می‌توانید انواع خوراکی‌های لذیذ و جذاب را در سفره یلدا بچینید. انواع آجیل، شیرینی، کیک، دسرهای یلدایی، شیرینی‌های محلی و نوشیدنی‌های مخصوص یلدا از دیگر مواردی هستند که می‌توانند در سفره یلدای شما جا داشته باشند. غذاهایی نظیر:

  • انواع بادام (بادام زمینی، بادام درختی و بادام هندی)
  • فندق
  • پسته
  • کشمش و نخودچی
  • انواع تخمه
  • میوه‌های خشک
  • برگه میوه
  • لواشک
  • کیک و شیرینی محلی
  • دسرهای یلدایی مانند چیزکیک انار
  • انواع ژله

نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که نیازی نیست به خودتان سخت بگیرید؛ نفس اجرای این سنت‌ها، دور هم بودن و ادای احترام به یکدیگر است. اضافه کردن تجملات عجیب و غریب و انجام کارهایی که در توان‌تان نیستند، صرفا باعث می‌شود که از شب یلدا لذت نبرید.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

پذیرایی از خانواده داماد

برگزاری مراسم شام، وظیفه خانواده عروس در شب یلدا نیست. ممکن است خانواده‌ای انتخاب کند که در مهمانی یلدا، میزبانی از خانواده داماد را عهده‌دار شود.

شام شب یلدا بسیار متنوع است و تهیه آن به شما بستگی دارد. در مجموع می‌توانید غذاهایی برای شام شب یلدا تهیه کنید که در آن‌ها از دانه انار یا انواع آجیل استفاده شده باشد.

اغلب غذاهای شمالی از ترکیب مغزیجات و انار و میوه‌های ترش دیگر تهیه می‌شوند، اما لازم نیست که فقط این غذاها را به عنوان شام جلوی مهمان‌ها بگذارید. می‌توانید به انتخاب خودتان، حتی یک غذای خیلی خیلی ساده درست کنید .

کادو دادن

اگرچه رسم بر این است که خانواده داماد به عروس کادوی یلدا بدهند، اما بعضی از خانواده‌ها به رسم محبت و مهمان‌نوازی، کادوی کوچکی را هم برای داماد در نظر می‌گیرند تا محبت خود را با اهدای کادویی کوچک، به دامادشان ابراز کنند.

از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آیتم‌های کادویی برای آقایان می‌توان به اکسسوری‌ها، کیف پول، کمربند یا ست‌ها آماده چرم اشاره کرد. اینها معمولا مواردی است که به ‌عنوان کادوی داماد در شب یلدا هدیه می‌دهند.

در هر کدام از استان‌ها و بخش‌های مختلف کشور رسوم مختلفی برای برگزاری شب یلدا وجود دارد اما معمولاً اولین شب یلدای مشترک زوج‌های جوان در منزل پدری عروس برگزار می‌شود.

بزرگ‌ترهای خانواده‌های عروس و داماد در این شب حضور خواهند داشت و از طرف خانواده عروس خریدهای عروس برای داماد تقدیم او خواهد شد.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

هرچند که داماد نیز می‌تواند هدایای مختلفی به عروس خود بدهد. فارغ از بحث هدایا و کادوها، خانواده‌ها با برگزاری مراسم شب چله و قرار دادن عروس و داماد در کانون توجه به آنها عنوان می‌کنند که وارد یک زندگی جدید شده و اطرافیان حساب ویژه‌تری بر روی آنها باز خواهند کرد.

در حقیقت با برگزاری این مراسم عروس و داماد به شیوه خاصی تکریم می‌شوند و ورود آنها به دنیای جدید و چالش‌ها و تجربه‌های نو را تبریک می‌گویند.

معمولاً در سال اول عقد یا ازدواج نوعروس و داماد، خانواده عروس وظیفه تدارک دیدن شام و تهیه برخی از اقلام پذیرایی مخصوص این شب و میزبانی از خانواده داماد را برعهده دارند و در سال دوم این خانواده عروس است که مهمان خانواده داماد می‌شود.

معمولاً بزرگترهای فامیل عروس نیز در این ضیافت حضور دارند و سفره شب یلدا مفصل‌تر و پرزرق‌وبرق‌تر از گذشته چیده می‌شود.

میزبانی خانواده عروس در شب یلدا، روشی برای ادای احترام بیشتر به خانواده داماد است.

چیدن سفره شب یلدا و تزئینات آن معمولاً بر عهده عروس است. او می‌تواند سلیقه و طبع هنری خود را از طریق تزئین سفره شب یلدا به خانواده همسرش نشان دهد و به‌نوعی ذوق و هنر خود را به‌ نمایش بگذارد.

ناگفته نماند که خانواده عروس علاوه بر میزبانی از داماد و خانواده‌اش در شب یلدا، هدیه ویژه‌ای هرچند کوچک برای داماد در نظر می‌گیرند.

ساعت مچی، ست اکسسوری شامل کراوات، جاکلیدی و کیف پول، لباس‌های زمستانی هدایای مناسبی هستند که خانواده عروس می‌توانند برای کادو دادن به داماد در شب یلدا تهیه کنند.

بهتر است برای جلوه و زیبایی بیشتر، هدیه را در بسته‌بندی شکیلی مانند جعبه کادو یا بگ قرار دهید و درصورت امکان از تم یلدایی برای تزیین هدیه عروس یا داماد استفاده کنید.

شب یلدا (شب چله) برای عروس و داماد کادو چی ببریم؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید