: معاون برق و انرژی وزیر نیرو تاکید کرد: تنها مصرف برق سیستم‌ های سرمایشی کشور در فصل گرم سال از میزان مصرف برق 5 کشور همسایه بیشتر است.

آمار عجیب از میزان مصرف برق کولرها در ایران

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، همایون حائری در سیزدهمین کنفرانس بین المللی شبکه‌های هوشمند انرژی که در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، گفت: امروزه استفاده از شبکه‌های هوشمند در حوزه مدیریت تولید، توزیع و انتقال انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است و ما می‌توانیم با بهره‌گیری از شبکه‌های هوشمند ضمن ساده‌سازی شبکه‌های پیچیده صنعت برق ، امکان مدیریت بهتر در این صنعت را فراهم کنیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در ادامه ضمن اشاره به افزایش ظرفیت تولید و نیز نیاز مصرف در صنعت برق کشور افزود: با توجه به اینکه شبکه تولید و توزیع برق کشور یک شبکه پیشرفته و پیچیده است، بنابراین برای مدیریت بهتر و مطلوب‌تر آن لازم است تا در حد امکان از شبکه‌های هوشمند استفاده کنیم.

وی در مورد ضرورت‌های توسعه شبکه‌های هوشمند در صنعت برق کشور نیز گفت: برای توفیق بیشتر در این زمینه باید نسبت به تقویت زیرساخت‌های نرم افزاری و دیجیتالی در این صنعت اقدام کنیم تا بتوانیم برنامه‌های مرتبط با هوشمند سازی شبکه را با کمترین مشکل در صنعت برق کشور پیاده سازی کنیم.

حائری با اشاره به اهمیت برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های هوشمند انرژی ادامه داد: در سال‌های آینده بر اهمیت و میزان استفاده از شبکه‌های هوشمند در بخش‌های مختلف افزوده می‌شود و در حوزه صنعت برق کشور نیز ما باید ببینیم اکنون کجا قرار داریم و برای توسعه این ظرفیت‌ها در آینده چه باید انجام دهیم.

معاون وزیر نیرو در مورد ضرورت‌های توسعه شبکه‌های هوشمند در صنعت برق کشور تصریح کرد: برای توسعه این شبکه‌ها لازم است میان شرکت‌های زیر مجموعه، سازمان و نهادهای مرتبط دولتی و دیگر حوزه‌های سیاستگذار نوعی همگرایی و تعامل ایجاد شود تا بتوانیم با سرعت بیشتری در حوزه گام برداریم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزایای استفاده از شبکه‌های هوشمند در شبکه‌های تولید، توزیع و انتقال برق، امکان کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان، ایجاد امکان توسعه و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، ایجاد مزیت‌های اقتصادی، افزایش انعطاف پذیری، امکان تعامل سازنده با مشترکان، استفاده خلاقانه از امکانات، کاهش تلفات انرژی‌های، نوآوری در شبکه و بهبود نحوه مدیریت مصرف از جمله مزایای استفاده از شبکه‌های هوشمند در صنعت برق عنوان کرد.

معاون برق و انرژی وزیر درباره سیاست‌های کلی وزارت نیرو در حوزه توسعه شبکه‌های هوشمند انرژی اظهار داشت: سیاست کلی وزارت نیرو که مورد تاکید شخص وزیر نیز قرار دارد، توسعه هوشمندسازی و دیجیتال‌سازی صنعت برق و مدیریت مصرف سمت تقاضا با بهره‌مندی از ابزارهای نوین و پیشرفته است که در این حوزه گام‌های موثری برداشته شده است و باید با جدیت ادامه یابد.

وی همچنین با اشاره به نقش موثر شبکه‌های هوشمند در افزایش امکان رویت پذیری مصرف مشترکان، مدیریت لحظه‌ای و سریع شبکه و نیز ارتقای راندمان سیستم‌های سرمایشی افزود: در تابستان گذشته و اوج بار مصرف برق چیزی حدود 32 هزار مگاوات برق توسط سیستم‌های سرمایشی مصرف شد که می‌توانیم با استفاده از شبکه‌های هوشمند این میزان مصرف را به مراتب کاهش دهیم.

حائری با اعلام خبر برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای راه‌اندازی سامانه رصد انرژی با استفاده از هوش مصنوعی، افزود: این سامانه با بهره‌گیری از داده‌ها و اطلاعات مختلف مانند سیستم اطلاعات مکانی و ادغام این اطلاعات با یکدیگر شرایط مطلوبی برای رصد و کنترل مصرف انرژی فراهم خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تنها مصرف برق سیستم‌های سرمایشی کشور در فصل گرم سال از میزان مصرف برق 5 کشور همسایه بیشتر است، افزود: در دو سال گذشته با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق که در سایه تعامل با مشترکان اجرا شد، میزان مصرف برق کشور نسبت به تابستان سال 1400 باوجود افزایش مصرف کنندگان به شکل محسوسی کاهش پیدا کرد.

حائری در همین رابطه تصریح کرد: در تابستان سال 1400 میزان مصرف برق کشور 48 میلیارد گیگاوات ساعت بود که در تابستان سال 1401 به 44 میلیارد گیگاوات ساعت رسید و نیز در تابستان سال جاری نیز به 46 میلیارد گیگاوات رسید.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اهتمام این وزارتخانه نسبت به ارتقای کیفیت لوازم مصرف کننده برق به ویژه لوازم سرمایشی افزود: از جمله اقدامات مهمی که در این حوزه انجام شد، ارتقای سطح استاندارد کولرهای آبی و الزام سازندگان کولر به نصب موتورهای BLDC است که در این حوزه انجام شده و باید توسعه یابد.

وی در رابطه با استفاده از شبکه‌های هوشمند انرژی در صنعت نیروگاهی کشور نیز گفت: در حال حاضر در بسیاری از واحدهای نیروگاهی کشور از شبکه‌های هوشمند استفاده می‌شود که این اقدام زمینه پایدارسازی شبکه و کنترل نوسان برق را فراهم کرده است و استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به ما در مدیریت نحوه تعمیر، راه اندازی و اولویت بندی بهره برداری از نیروگاه‌ها کمک شایانی کرده است.

حائری در ارتباط با نقش شبکه‌های هوشمند در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدامات بسیار خوبی توسط وزارت نیرو انجام شده است که لازمه تکمیل این برنامه‌ها و نیز وارد کردن انرژی برق تولیدی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر به شبکه استفاده بهینه از شبکه‌های هوشمند است که در این زمینه نیز برنامه‌ها و اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر ضرورت توسعه شبکه‌های هوشمند در صنعت برق بیان کرد: هوشمند سازی صنعت برق کشور آغاز شده و در این رابطه پیشرفت‌های خیلی خوبی نیز داشته ایم، اما با توجه به حساسیت بالای این صنعت و اهمیت بهبود هرچه بهتر سطح خدمات، لازم است در این حوزه بیشتر کار کنیم و با تقویت زیرساخت‌ها امکان بهره برداری حداکثری از هوش مصنوعی را در صنعت برق فراهم کنیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید