بیمه برای هر فرد و خانواده‌ای بسیار مهم است از این رو همراه باشید تا بدانیم روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

به گزارش سلام نو انسان‌ها از دیرباز تاکنون به دنبال راهی برای جبران هزینه‌های درمانی خود بوده اند. آن‌ها برای جبران خسارت های احتمالی درصدد چاره‌ای برآمده‌اند.

چیزی که امروز ما به عنوان بیمه می شناسیم؛ در گذشته نه چندان دور نیز مورد توجه بشر قرار گرفته بود.

زیرا انسان از ازل با مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. مشکلاتی نظیر: بیکاری، بیماری‌های مختلف، نقص عضو و حوادث مختلف همیشه گریبانگیر بشر بوده است.

انسان ها در دوران مختلف درصدد برآمده اند تا به شیوه‌های مختلف بتوانند از این مشکلات خلاصی یابند.

اینجا بود که کم کم بیمه و تامین اجتماعی را تاسیس کردند که کمک بسیار زیادی به بشر امروزی کرد. روز بیمه را نیز در پاسداشت این صنعت مطرح کردند.

اولین دستاورد بشر در صنعت بیمه مربوط به دریانوردان و بازرگانان دریایی بوده است.

بازرگانان چینی متوجه شدند که امکان غرق شدن یا دستبرد و سرقت همه قایق ها و کشتی‌های باربری‌شان در یک روز وجود ندارد.

به همین علت آن‌ها به منظور پیشگیری از غرق شدن و سرقت کالاهای اساسی خود، بارها و کالاهای خود را در چندین کشتی و قایق بارگیری کردند.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

با این عمل در حوادث تمام سرمایه خود را از دست نمی‌دادند.

بازرگانان فنیقی و بابلی روش پیشرفته تری را در زمینه بیمه به کار بردند: آن ها به منظور تامین هزینه کالا و کشتی و قایق های خود وام دریافت می‌کردند.

بنابراین خطر سرقت و هر گونه حوادث غیرمترقبه را فرد وام دهنده متقبل می شد.

یکی از قدیمی ترین گزارش های این حوزه به بیمه‌نامه‌ی دریایی مربوط است که مربوط به یک کشتی ایتالیایی بود.

در سال ۱۳۴۷ به ثبت رسیده است. حال که با تاریخچه این صنعت در دنیا آشنا شدیم؛ بهتر است به تاریخچه ورود بیمه به ایران نیز اشاره داشته باشیم.

سیر تاریخی صنعت بیمه در ایران

فعالیت این صنعت در ایران برای اولین بار در سال ۱۲۸۹ آغاز شده است.

در این سال دو موسسه روسی با نام های نادژدا و قفقاز مرکوری فعالیت خود را در این زمینه آغاز نمودند.

از این تاریخ تا سال ۱۳۱۴، حدود ۱۳ شرکت خارجی کار خود را در زمینه صنعت بیمه شروع کردند.

ایده تشکیل بیمه ایرانی سال ها بعد یعنی در سال ۱۳۱۰ توسط یک فرد ایرانی مطرح گشت. نام وی دکتر الکساندر آقایان بود.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

او سابقه کار و فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را نیز در پرونده خود داشت. وی بعدها نام خود را به علی اکبر داور وزیر مالیه وقت تغییر داد.

در سال ۱۳۱۴ شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان اولین شرکت ایرانی تاسیس شد.

در همین روز بود که داور یک سخنرانی کوتاهی در افتتاحیه ایراد نمود و منزل مسکونی خود را بیمه آتش سوزی کرد که اولین بیمه‌نامه ایران بود.

تعیین سالروز برای یک رویداد، حادثه یا پدیده تنها به‌منظور یاد آوری مجدد این رخداد نیست، بلکه با هدف سپاسگزاری از تلاش‌های کسانی است که خالصانه زحمت کشیدند تا این رویداد ایجاد و به‌عنوان اثری جاودانه در اذهان تداعی شود.

ضمن اینکه توجه سالانه آحاد جامعه به این رویداد باعث تغییر نگرش جامعه نیز می‌شود و یکی از این واقعیت‌ها و رخدادها بیمه است.

اگرچه اشکال ابتدایی این صنعت در قالب همیاری و تعاون به قرون پیش از میلاد مسیح و به شکل امروزی به دهه هفدهم میلادی در اروپا برمی‌گردد، لیکن این صنعت با اثراتی نظیر تامین امنیت روانی و جبران آثار مالی ناشی از وقوع حوادثی که ممکن است به تغییر در سرنوشت اقوام و افراد بینجامد همراه بوده است.

جدا از آثار روانی، اثرات بیمه بر رشد و توسعه و ایجاد جرات، شهامت، شتاب و تحرک بیشتر در چرخ‌های اقتصادی و اجتماعی غیرقابل اجتناب است.

اشاعه و توسعه بیمه در همه جای دنیا وابسته به وجود خطر است و از دیرباز انسان چه به‌صورت فردی یا جمعی در معرض مخاطراتی بوده است که آسیب‌های جدی به مال و جان و وضعیت معیشتی وی وارد می‌کند.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

در کشور ما ایران ورود صنعت بیمه با اعطای امتیاز انحصاری این فعالیت به شخصی روسی بنام لازارپولیاکف در ۲۳ آذرماه ۱۲۶۹ هجری شمسی مصادف بوده است، لیکن از آنجایی که وی در عرض ۳ سال از مدت قرارداد هیچ اقدامی برای تاسیس شرکت بیمه نمی‌نماید امتیاز وی سلب می‌گردد.

در ابتدای قرن چهاردهم هجری شمسی با توجه به بکر بودن بازار بیمه در ایران، شرکت‌های بیمه خارجی اقدام به تاسیس دفاتر و نمایندگی‌های خود می‌نمایند و از این تاریخ کلیه عملیات بیمه در ایران توسط شرکت‌ها و نمایندگی‌های خارجی انجام می‌شود.

رشد فزاینده این صنعت، سودآوری و تاثیرات شگرف این صنعت بر جامعه ایرانی باعث گردید تنی چند از هموطنان فکر ایجاد یک شرکت بیمه ایرانی را با وزیر دارایی وقت مطرح نمودند که با تصویب دولت و مجلس اولین شرکت بیمه ایرانی در تاریخ ۱۶/۶/۱۳۱۴ با شماره ۴۶۰ در دایره ثبت شرکت‌ها و علائم تجاری و اختراعات طهران با نام شرکت سهامی بیمه ایران به ثبت رسید.

این شرکت دو ماه بعد یعنی در تاریخ ۱۵/۸/۱۳۱۴ شروع به فعالیت کرد و علت این فاصله تلاش برای تامین پوشش‌های بیمه اتکایی بود.

در واقع پانزدهم آبان‌ماه سال هزاروسیصدوچهارده به‌عنوان اولین روز فعالیت بیمه‌گری اولین شرکت بیمه ایرانی روز بیمه نام گرفت.

آرم این شرکت که ترکیبی از طلوع خورشید و تشعشع انوار آن از فراز قله دماوند است حکایت از آغازی امید بخش و تاثیرگذار در سراسر کشور و نشان‌دهنده نویدی نو و حیاتی دوباره در اقتصاد کشور است.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

۳۰ سال بعد از این تاریخ بحثی از نام‌گذاری روزی در سال به نام روز بیمه به‌طور رسمی مطرح نبوده، ولی در سال ۱۳۴۷ از طرف دولت «روز ۱۵ آبان به‌عنوان روز بیمه به رسمیت شناخته شد و در این زمینه پیام‌هایی از طرف مسوولین کشور صادر شد و به‌همین مناسب با حضور وزیر دارایی و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی ارشد کشور مراسمی در هتل هیلتون (استقلال فعلی) برگزار شد و همزمان در سراسر کشور نیز این روز پاس داشته شد. این نکوداشت سال‌های بعد از آن هم تکرار شده است.

پس از تصویب قانون اداره امور شرکت‌های بیمه در تاریخ ۱۳/۹/۱۳۶۷ توسط بیمه مرکزی ایران به‌عنوان بازوی نظارتی دولت در صنعت بیمه، تاریخ ۱۳/۹/۱۳۶۷ به‌عنوان روز بیمه تعیین و از آن سال به بعد در چنین روزی سمیناری از طرف آن سازمان هرساله با حضور همه شرکت‌های بیمه ترتیب می‌یابد.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

اگرچه تصویب قانون اداره شرکت‌های بیمه تحولی در ارتباط با نحوه اداره آنها است، ولی شروع فعالیت شرکت سهامی بیمه ایران، بزرگترین شرکت بیمه ایرانی و رهبر صنعت بیمه کشور در ۱۵ آبان ۱۳۱۴، رویدادی مهم‌تر و بزرگ‌تر در صنعت بیمه وجود ندارد این شرکت توانسته است زمام امور بیمه‌ای کشور را از دست شرکت‌های بیمه خارجی گرفته و بیش از ۳۰ سال به‌عنوان بازوی نظارتی دولت در صنعت بیمه کشور در سال‌های قبل از تاسیس بیمه مرکزی ایران باشد و در زمینه توسعه کشور همواره پیشرو و تاثیرگذار بوده و با ارائه پوشش‌های مختلف بیمه‌ای در رشته‌های درمان، عمر، مسوولیت، باربری، آتش‌سوزی توانسته است حجم انبوهی از افراد و سرمایه‌های کشور را بیمه نموده و غالب صنایع بزرگ کشور همچون صنایع گاز و نفت و پروژه‌های بزرگ عمرانی کشور، تحت پوشش این شرکت بوده و هستند.

این شرکت همراه با سیاست‌های کشور تابه امروز گام برداشته و پشتوانه محکمی برای اعتلای کشور است؛ به‌طوری که سازمان‌های بزرگی چون شرکت سهامی بیمه مرکزی ایران، سازمان خدمات درمانی و سازمان تامین اجتماعی از پیرامون آن به‌وجود آمده است، بنابراین مناسبتی برای بزرگداشت بیمه، مهم‌تر و فرخنده‌تر از سالروز فعالیت نخستین شرکت بیمه ایرانی در کشور وجود نداشته و ندارد.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

روز بیمه چه روزی است

اگر به تقویم سالانه نگاهی بیندازیم؛ روز ۱۳ آذر ماه را به عنوان روز بیمه نامگذاری کرده اند.

این روز به مناسبت تشکیل شرکت‌های بیمه، از آن زمان تا به حال در تقویم ما به ثبت رسیده است.

البته همان طور که گفته شد. ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴ را می توان اولین روز فعالیت بیمه‌گری یک شرکت رسمی در ایران دانست.

اما در آن زمان روزی در تقویم با عنوان روز بیمه مطرح نبود. پس از تصویب قانون اداره امور شرکت‌های بیمه در تاریخ ۱۳ آذر ماه سال ۱۳۶۷ توسط بیمه مرکزی ایران، آن روز به عنوان روز بیمه در تقویم نامگذاری گردید.

از همان سال ۶۷ به بعد همه ساله در روز ۱۳ آذر، سمیناری از طرف سازمان تدارک داده می شود و همه شرکت‌های بیمه ای در آن شرکت می کنند.

در روز ۱۳ آذر که در تقویم با عنوان روز بیمه ثبت شده،از فعالان این صنعت تشکر و قدردانی می‌شود.

روز ۱۳ آذر به مناسبت صدور اولین بیمه نامه در ایران، برای یادآوری اهمیت هرچه بیشتر بیمه در تامین رفاه و آسایش در تقویم نامگذاری شده است.

از همان روز بیمه که مصادف با ۱۳ آذر است، هر ساله شاهد پیشرفت‌ها و خدمات شایسته و منحصر به فردی در این صنعت بوده‌ایم.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

وجود شرکت‌های بیمه‌ای مختلف که بیشتر از قبل و خدماتی که هر یک از آن ها ارائه می کنند؛ نشان دهنده پیشرفت‌های محسوس در این صنعت است.

روز بیمه برابر است با دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ مصادف با ۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی و یا ۲۰ جمادی الاول سال ۱۴۴۵ قمری.

تاریخ روز بیمه به شمسی دوشنبه، ۱۳ آذر ۱۴۰۲
تاریخ روز بیمه به میلادی Monday, December ۴, ۲۰۲۳
تاریخ روز بیمه به قمری إثْنَان، ۲۰ جمادی الاول ۱۴۴۵

اگر شما به سامانه بیمه دات کام مراجعه کنید؛ برخی از این پیشرفت ها را به خوبی می توانید مشاهده کنید.:

  • استعلام ومقایسه بیمه
  • خرید اینترنتی انواع بیمه‌نامه‌های مختلف
  • مشاهده جدول مقایسه شرکت های مختلف
  • مشاهده حق‌بیمه هر یک از طرح ها و پوشش‌ها
  • خرید اقساطی
  • عوامل دیگر

همگی جزو پیشرفت های محسوسی هستند که در طی این چند سال اخیر شاهد آن بوده ایم.

بنابراین هر ساله در روز بیمه اگر پیشرفت‌های سال فعلی را با سالیان پیش مقایسه کنیم؛ به خوبی به این تفاوت ها و تمایزها می توان پی ببریم.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

حال که با روز بیمه و علت نامگذاری ۱۳ آذر آشنا شدید؛ بهتر است بر حسب نیاز خود رو به خرید هر یک از بیمه‌های مختلفی آورید.

به عنوان مثال، خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای هر راننده ای واجب و ضروری است.

اگر خودرویی فاقد باشد؛ ضمن اینکه جریمه نقدی می شود؛ در هنگام بروز تصادف و سوانح رانندگی مختلف می بایست تمامی هزینه ها و خسارت های لازم را از جیب خود پرداخت نماید.

بنابراین نیاز کلیه رانندگان و صاحبان خودروهای سبک و سنگین مختلف خرید بیمه شخص ثالث می باشد.

همچنین بیمه تامین اجتماعی و سایر بیمه‌ها نیز با توجه به خدمات بیمه‌ای و درمانی مختلف می‌تواند برای کلیه افراد در هر لباس و هر قشری به یک نیاز تبدیل شده باشد.

علت نامگذاری روز بیمه

در سال ۱۳۱۰ دکتر الکساندر آقایان که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت، ایده تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی را به علی اکبر داور، وزیر مالیه وقت مطرح نمود.

اولین شرکت ایرانی بیمه ( شرکت سهامی بیمه ایران) در ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴، تاسیس شد.

داور در همان روز تاسیس منزل مسکونی خود را تحت بیمه آتش سوزی درآورد و اولین بیمه نامه صادره ایرانی، در همین روز به نام وی ثبت شد و اینگونه او از این شرکت استقبال کرد.

گرچه شرکت بیمه ایرانی در در تاریخ ۱۵/۸/۱۳۱۴ شروع به فعالیت کرد اما چنانچه در بخش سرگ این شرکت با نام شرکت سهامی بیمه ایران در تاریخ ۱۶/۶/۱۳۱۴ با شماره ۴۶۰ در دایره ثبت شرکت ها و علائم تجاری و اختراعات طهران به ثبت رسیده بود.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

علت تاخیر فعالیت این شرکت تلاش برای تامین پوشش های بیمه اتکایی بود.

آرم شرکت سهامی بیمه ایران ترکیبی از طلوع خورشید و تشعشع انوار آن از فراز قله دماوند است.

انتخاب این آرم به دلیل این بوده است که این شرکت در اقتصاد کشور تحولی عظیم ایجاد کرده و آغازی امید بخش و تاثیرگذار در سراسر کشور دارد.

در سال ۱۳۴۷ نام گذاری روزی در سال به نام روز بیمه به طور رسمی مطرح شد و روز ۱۵ آبان به عنوان روز بیمه به رسمیت شناخته شد.

در همین سال به مناسبت روز بیمه مراسمی در هتل هیلتون (استقلال فعلی) با حضور وزیر دارایی و تعدادی از شخصیت های سیاسی و اقتصادی ارشد کشور برگزار شد که این نکوداشت سال های بعد نیز تکرار گشت و هر ساله در چنین روزی سمیناری با حضور همه شرکت های بیمه تشکیل می شود.

چند پیام تبریک روز بیمه

به بهانه فرا رسیدن ۱۳ آذر روز بیمه گلچینی از جدید ترین پیامک های روز بیمه را در اختیار شما گذاشته ایم، با ما همراه باشید تا این متن ها را بخوانید و به عزیزانتان که در این حوزه فعالیت دارند ارسال نمایید.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

واژه بیمه در لغت به اطمینان و ضمانت و حفظ و نگهداری در برابر حوادث و خطرات معنا شده و در اصطلاح و ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در تمدن جدید رواج یافته است.

بیمه گذار در پر تو بیمه از خطرات احتمالی آینده و نگرانیهای مربوط بخود یا دارایی خویش ؛ ایمن می شود و آرامش می یابد.

روز بیمه گرامی باد

بیمه نوعی خدمت در زمان معین به افراد جامعه است. روز بیمه مبارک

بیمه به عنوان اهرمی مهم در ایجاد نظم اجتماعی و آرامش جامعه است.

بیمه زندگی یک گام برای همیشه آن یک گام را مطمئن بر می داریم

روز بیمه مبارک

روز ۱۳ آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز صنعت بیمه نامگذاری شده است که به همه ی دست اندرکاران این عرصه تبریک میگویم.

بیمه در اصطلاح ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در تمدن جدید پرطرفدار شده است.

روز بیمه گرامی باد

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

تعیین سالروز برای یک رویداد، حادثه یا پدیده تنها به منظور یاد آوری مجدد این رخداد نیست، بلکه با هدف سپاسگزاری از تلاش های کسانی است که خالصانه زحمت کشیدند تا این رویداد ایجاد و به عنوان اثری جاودانه در اذهان تداعی شود.

روز بیمه مبارک باد

بیمه نوعی خدمت در زمان معین به افراد جامعه است.

بیمه، در حقیقت روشی برای جبران خسارت است؛ یعنی با پرداخت مبالغ جزئی، اما در سطح گسترده و وسیع، صندوقی برای اطمینان دادن به انسان هایی که ممکن است دچار آسیب و خسارت در شغل، تجارت، سرمایه گذاری، مسافرت، آتش سوزی و امثال آن شوند، فراهم می آید.

روز بیمه مبارک

سیزدهم آذر روز بیمه را به تمامی عوامل بیمه ای کشور مخصوصا یه عوامل زحمتکش بیمه تبریک می گویم.

روز سیزدهم آذر که در تقویم ملی ما بعنوان روز بیمه نامگذاری شده را به تمامی فعالان این صنعت تبریک گفته و از درگاه خداوند متعال توفیق روز افزون را برایتان خواستارم.

روز بیمه در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری

سیزدهم آذر روز بیمه را به متولیان بیمه کشور این سخت کوشان با فکر و خستگی ناپذیر همیشه پویا تبریک و تهنیت می گوییم.

بیمه ساز و کاری است که طی آن یک بیمه گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می کند که زیان احتمالی یک بیمه گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد.

۱۳ آذر روز بیمه مبارک

روز ۱۳ آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز صنعت بیمه نامگذاری شده است که به همه دست اندرکاران این عرصه تبریک می گویم.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید