پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که لحظاتی پیش درگذشت عکسی از دوران جوانی او منتشر شد مورد توجه کاربران قرار گرفت.

عکس قدیمی و کمتر دیده از جوانی پروانه معصومی / بیوگرافی

به گزارش سلام نو، پروانه معصومی متولد ۱۱ اسفند ۱۳۲۳ در تهران، بازیگر سینما و تلویزیون است.

وی فارغ التحصیل زبان های خارجی از دانشگاه ملی ایران می باشد که قبل انقلاب بدون حجاب جلوی دوربین رفت و تجربه سخنرانی در بیت رهبری را هم دارد بعد انقلاب حجاب به سر کرد و می گوید حالا عضو «بسیج هنرمندان» است و چند سالیست آموزشگاه سینمایی پروانه راه اندازی کرده و دوره های هنرپیشگی برگزار می کند.

سکینه کبودرآهنگی با نام هنری «پروانه معصومی» در یک خانواده مذهبی در محله «دانشگاه تهران» به دنیا آمد و شش خواهر و برادر دیگر هم دارد.

پروانه معصومی در سال ۱۳۴۲ وقتی ۱۹ ساله بود توانست در رشته «منابع طبیعی» دیپلم بگیرد و بعد از سه سال در ۲۲ سالگی برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد.

سال ۱۳۴۹ وقتی ۲۶ ساله بود در کشور آلمان با «مسعود معصومی» عکاس متولد ۱۳۱۶ آشنا و بعنوان مدل با وی مشغول به همکاری شد در نهایت این ارتباط به ازدواج ختم شد و تنها صاحب یک پسر بنام «نیما» شدند و خانم کبوترآهنگی از فامیلی «معصومی» شوهرش برای بازیگری خود استفاده کرد.

آقای معصومی در سال ۱۳۷۹ در سن ۷۹ سالگی در ایران درگذشتبعد از بازگشت از آلمان با حمایت همسرش اولین بار سال ۱۳۵۰ وقتی ۲۷ ساله بود در فیلم «بیتا» در کنار گوگوش و عزت الله انتظامی جلوی دوربین رفت سپس سال ۱۳۵۱ در فیلم «رگبار» به کارگردانی بهرام بیضایی در نقش اول بازی کرد.

خانم بازیگر قبل انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ به مدت پنج سال در پنج فیلم بنام «مینا» ، «رگبار» ، «شهر قصه» ، «غریبه و مه» و «کلاه» بازی کرد او با این فیلم ها در فستیوال های مختلف دربار شاهنشاهی هم حضور داشت.

پروانه معصومی سال ۱۳۶۳ بعد از گذشت پنج سال از وقوع انقلاب اینبار با ظاهری متفاوت با فیلم «گل های داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی به بازی بازگشت ایشان سپس سال ۱۳۶۶ با فیلم «جهیزیه ای برای ارباب» موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر شد.

پروانه معصومی روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت ایشان چند روزی در بیمارستانی در گیلان به دلیل عارضه پارگی روده بستری بود تا اینکه بر اثر عفونت ریوی به آی سی یو منتقل شده و در نهایت فوت کردند.

 پروانه معصومی

 پروانه معصومی

کد خبرنگار: ۲۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید