با مصوبه نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس ساز و کار افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی متناسب با حداقل دستمزد شاغلین مشخص شد.

حقوق بازنشستگان ۲۷ درصد زیاد می شود! | افزایش ۲ میلیون تومانی حقوق بازنشسته ها از این ماه

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد

در ابتدای امسال بارها اخباری درباره افزایش مجدد حقوق بازنشستگان به گوش رسید که اجرای این حکم مستلزم همسان سازی حقوق بارنشستگان است. در چند ماه اخیر در چند مرحله معوقات حقوق بازنشستگان به همراه حقوق ماهیانه آنها برایشان واریز شده است اما با توجه به رشد تورم حقوق بازنشستگان کفاف معیشت آنها را نمی دهد.

حسن صادقی افزود: این متناسب‌سازی به هیچ‌وجه متعلق به ما نیست مگر اینکه دولت به صراحت مکلف شود مثلاً ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از طلب خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد که باز صراحتاً در متن برنامه بیاید بخشی از آن مثلاً ۵۰ هزار میلیارد تومان صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شود.

۲۲ آبان کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، جزئیات همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد؛ هاجر چنارانی عضو این کمیسیون در مورد این متناسب‌سازی که ظاهراً فقط متعلق به بازنشستگان دولت است، اظهار داشت: «قرار شد تا پایان سال سوم برنامه، دریافتی بازنشستگان کشوری به ۹۰ درصد حقوق و مزایای مستمر شاغلین برسد به این ترتیب که ۴۰ درصد این فاصله در سال اول برنامه هفتم، ۳۰ درصد در سال دوم و ۳۰ درصد دوم نیز در سال سوم اجرایی می‌شود؛ با این حساب، در طول سه سال، دریافتی بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان می‌رسد».

روش جدید محاسبه حقوق بازنشستگان

اما چرا خبری از بازنشستگان تامین اجتماعی در این مصوبه نیست؛ چرا سهم بازنشستگان کارگری از متناسب‌سازی و در کل از اصلاحات و تنظیمات برنامه هفتم توسعه، تا این اندازه ناچیز و تقریباً نزدیک به صفر است؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور) در این رابطه می‌گوید: در حوزه متناسب‌سازی در حق سازمان تامین اجتماعی اجحاف شده است؛ برای صندوق‌های دولتی مثل کشوری، لشگری، نفت، فولاد و ... قطعاً مصوبه‌ی مجلس، مفید خواهد بود؛ این مصوبه در راستای ادامه‌ی همان همسان‌سازی قبلی‌ست که صفر تا صد آن تا سالِ ۱۴۰۰ اجرا شد؛ حتی این دو سال که همسان‌سازی بازنشستگان آن صندوق‌ها متوقف شد، با حمایت‌های مزدی و مناسبتی جبران مافات کردند.

کد خبرنگار: ۱۵
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید