باید دید دولت رییسی چه برنامه‌ای برای کیش دارد؟ آیا با ادامه دست فرمان فعلی سقوط آزاد اقتصادی می‌کند یا دوباره به مدار اوج باز می‌گردد؟

کیش جزیره‌ای بهشتی که به گل نشست!

سلام نو – سرویس اقتصادی: سه تابستان قبل  کرونا و دو تابستان قبل زلزله‌های پی‌درپی کمبود پرواز کیش ایر به کیش باعث شد تا جذاب‌ترین جزیره گردشگری ایران دو سال کم مسافر و بحرانی را پشت سر بگذارد. بسیاری امیدوار بودند تابستانی که گذشته کیش دوباره یک نفس عمیق بکشد، اما لغو پروازهای چارتری تا پایان شهریور چنان رکودی بر کیش حاکم کرد که دوران کرونا که تابستان‌های قبلی پیش تابستان ۱۴۰۲ شلوغ حساب می‌شدند.

لغو پرواز چارتری عملا امکان ورود مسافر به کیش را سلب کرد و این برای کیش که بیش از ۹۰ درصد گردشگر خود را از راه هوایی جذب می‌کند یک فاجعه تمام عیار است.

محمدرضا مجد، مدیر کلوب دریایی آتلانتیس، در توصیف شرایط فعلی کیش به ایلنا گفته: متاسفانه به دلیل مشکلات عدم پرواز شاهد رکود بی سابقه در جزیره کیش هستیم و همین امر باعث مشکلات فراوان اقتصادی بر پیکره فعالان اقتصادی کیش شده است تا جاییکه من و همکارانم با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم و اجاره‌های سنگین حقوق پرسنل و هزینه های جاری با این تعداد مسافر اصلا توجیه ندارد.

به گفته مجد مشکلات مربوط به پروازها در کاهش مسافران عراقی و عمانی نیز تاثیر گذاشته است و جزیره کیش منبع اصلی درآمد خود در سه دهه گذشته- یعنی گردشگر- را از دست داده است.

محسن روزبهانی فعال اقتصادی نیز ۲۷ شهریور در مصاحبه خود با ایلنا تاکید کرد که حیات اقتصادی جزیره کیش به سفر گردشگران به این جزیره وابسته است و فقدان زیرساخت مناسب حمل‌ونقل در کشور، عامل کسادی بازار اقتصادی جزیره کیش در تابستان سال جاری بوده است.

به گفته این فعال اقتصادی، افزایش قیمت بلیت هواپیما و اختصاص‌ یافتن بیشتر ناوگان هواپیمایی کشور به پروازهای خارجی، از دلایل بی‌رغبتی مسافران برای سفر به کیش است، زیرا با افزایش هزینه سفر و اقامت در کیش، برخی مسافران سال‌های پیش، سفر به ترکیه و دبی را جایگزین سفر به این جزیره کرده‌اند.

کیش باید به روز شود

محسن رضایی، فعال رسانه‌ای ساکن کیش با تایید صحبت‌های تجار اهل کیش به سلام نو می‌گوید: مسئله کیش ایر در دو سال گذشته که چیز پنهانی نیست. در دوره‌ای کیش ایر به افغانستان و قزاقستان بیشتر پرواز داشت تا کیش! بعد هم که قیمت بلیت برای سفر به کیش چنان گران شد که مسافر عملا دید سفر به استانبول از سفر به کیش ارزان‌تر است. مردم هنوز علاقه‌ دارند به کیش سفر کنند ولی در چنین شرایطی چطور به کیش بیایند؟ هواپیمایی نیست و اگر هم باشد از هواپیمای خارجی گران‌تر است.

رضایی به جو روانی که علیه گردشگری کیش ایجاد شده نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه به خاطر بدعهدی ایرلاین‌ها و گران شدن غیرمنطقی بلیت جو روانی خاصی ایجاد شده و مردم مدتی است که می‌گویند رفتن به استانبول به صرفه‌تر از رفتن به کیش است. در حالی که به جز هزینه بلیت و شاید گاهی هزینه هتل، هزینه خدمات و تفریح در کیش قابل مقایسه با استانبول نیست و سفر به کیش هنوز به صرفه‌تر است.

این فعال رسانه‌ای اما تاکید دارد که تمام این‌ها ۵۰ درصد مشکل کیش در گردشگری است و ۵۰ درصد دیگر امکانات تفریحی و گردشگری کیش است که باید به روز شود. رضایی می‌گوید: نمی‌شود با امکانات دهه گذشته مردم را راضی کرد. دوبی، عمان و کویت در اطراف ما هستند و طبیعی است که انتظارات مردم نیز به تناسب چیزی که در این کشورها یا ترکیه می‌بینند رشد کند.

رضایی مشکل دیگر را فشارهای اقتصادی مکرر می‌داند که به فعالین اقتصادی کیش وارد می‌شود و می‌گوید: در این سال‌ها هزینه واردات و اجاره بها افزایش یافته و از طرف دیگر مسئله عرضه و تقاضا در بسیاری موارد دیگر تناسب ندارد.

کیش در آستانه سقوط

«بازار کار ما کاملا کساد است.» فرقی ندارد از تاکسی فرودگاه بپرسید یا مغازه‌دار، رستوران‌دار یا هتل‌دار؛ کیش در رکود است. این رکود به گواه فعالین اقتصادی و رسانه‌ای جزیره به مراتب از دوران پاندمی هم بدتر است و جان مردم را به لب رسانده است. اوضاع وقتی برای اهالی جزیره بدتر شد که بعد از تبلیغات مشارکت کیش در جام جهانی قطر قیمت خرید و اجاره خانه نیز افزایش یافت و باری بیشتر بر دوش اهالی گذاشته شد.

دولت جدید تا اینجا هیچ برنامه مشخصی برای کیش ارائه نداده است، جز تغییر متوالی مدیران. 

به باور فعالان اقتصادی جزیره، دو بار تغییر دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در دو سال دولت رئیسی که به تغییر مدیران این منطقه نیز انجامیده، ثبات سنتی جزیره را از بین برده و اقتصاد کیش را مخاطره‌آمیز کرده است.

حال باید دید دولت رییسی چه برنامه‌ای برای کیش دارد؟ آیا با ادامه دست فرمان فعلی کیش  سقوط آزاد اقتصادی می‌کند یا دوباره به مدار اوج باز می‌گردد؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید