وزیر راه و شهرسازی با تشریح توافقات ایران و ترکمنستان در هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: حدود یک میلیارد دلار سند همکاری اجرایی بین دو کشور امضا شد.

امضای توافق یک میلیارد دلاری بین ایران و ترکمنستان

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش روز شنبه پس از اختتامیه هفدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توافق‌های انجام شده با ترکمنستان خارج از تصورات بود و موضوعات در ۶ کمیته طی چند روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه گاز یکی از موضوعات راهبردی دو کشور بود، افزود: توافق خیلی خوبی انجام شد و طرف ترکمنستانی قول داد که میزان صادرات گاز به ایران را افزایش دهد.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: مقرر شد برای توافق نهایی، میزان افزایش صادرات و قیمت گاز در کمیته‌ای با حضور دو کشور بررسی شود، اما موافقت اصولی آن انجام شد.

بذرپاش با اشاره به اجرای پروژه‌های زیربنایی در ترکمنستان توسط شرکت‌های ایرانی گفت: مقرر شد برای انجام پروژه‌ها از طریق تهاتر با گاز با شرکت‌های ایرانی تسویه انجام شود که اتفاق بسیار بزرگی در روابط دو کشور است.

مشکل بدهی گازی ایران به ترکمنستان حل شد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرف ترکمنستانی مدعی بود طلبی از ایران برای صادرات گاز دارد، گفت: این موضوع در کمیسیون مشترک حل و فصل و منتفی و تسویه کامل شد، البته شرکت گاز بدهی از گذشته به ترکمنستان دارد، اما این موضوع بدهی بود که طرف ایرانی آن را قبول نداشت که حل شد.

صادرات ۱۴۰ میلیون دلار تجهیزات برق به ترکمنستان
بذرپاش با بیان اینکه در حوزه احداث خط انتقال برق نیز توافق‌هایی داشتیم، بیان کرد: احداث خط انتقال برق از طریق تهاتر با گاز به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار انجام می‌شود؛ همچنین توافق اولیه برای صادرات ۱۴۰ میلیون دلار نیز تجهیزات برق به ترکمنستان انجام شد که سند آن بین شرکت توانیر و طرف ترکمنستانی به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی از توافق برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی با تمرکز بر مفاخر دو کشور خبر داد.

وی اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل نیز توافق شد تردد روزانه واگن‌ها از مرز سرخس به ۶۰۰ واگن و از اینچه‌برون به ۱۰۰ واگن افزایش یابد و با حضور مدیران دو کشور در مرز مشکلاتی تردد واگن‌ها مرتفع شود.

کاهش تعرفه‌های ترانزیتی
بذرپاش در خصوص تعرفه ترانزیت گفت: کاهش و یکسان سازی تعرفه بین دو کشور انجام و توافق شد این موضوع برای سایر بارهای ترانزیت، از مبدا کشور ثالث به مقصد ایران هم انجام شود.

برقراری خط پروازی به عشق‌آباد
وزیر راه و شهرسازی از توافق برای برقرار خط پروازی با عشق‌آباد خبر داد و تاکید کرد: مقرر شد پرواز از مشهد به عشق آباد و یا از طریق کشور ثالت به مشهد و بعد به عشق‌آباد انجام شود و تقویم پروازی مسافری و کاربو تا دو ماه آینده تعیین و اعلام شود.

بذرپاش از امضای سند پیوند خواهر خواندگی بین بندر امیرآباد و بندر ترکمن باشی خبر داد و گفت: امیدواریم این موضوع تا سبب افزایش تردد کشتی‌ها و سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها شود و هر دو طرف متقاضی آن هستند که مورد توافق طرفین قرار گرفت.

برگزاری نشست چهارجانبه برای تکمیل زنجیره کریدور
وی افزود: نشست چهارجانبه‌ای بین قزاقستان، ترکمنستان، ایران و عمان تا دو ماه آینده با هدف کاهش تعرفه‌های ترانزیتی و جابجایی کالا بین کشورها برگزار شود که در راستای تکمیل زنجیره کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب است.

بذرپاش تاکید کرد: کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب کاملاً مورد استقبال کشور ترکمنستانی قرار گرفته و در ۲ روز گذشته چندین جلسه در مورد آن برگزار شد.

احداث جاده در ترکمنستان به ارزش نیم میلیارد دلار
وزیر راه و شهرسازی به احداث ۲۴۲ کیلومتر جاده به ارزش نیم میلیارد دلار در ترکمنستان اشاره کرد و گفت: توافقنامه این پروژه امضا شد و در آینده نزدیک قرار داد اجرایی آن هم امضا می‌شود.

وی افزود: یادداشت تفاهمی در حوزه‌های دامپزشکی، کشاورزی و علوم جوی آماده شده بود که امضای آن به سفر چند ماه آینده کشورمان به ترکمنستان موکول شد.

فعال سازی بازارچه‌های مرزی بین ایران و ترکمنستان
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: بازارچه مرزی باجگیران بین دو کشور فعال است و طی ۲ ماه آینده کمیته مشترکی برای فعال سازی مرز اینچه‌برون تشکیل می‌شود. پیشنهاد طرف ایرانی راه‌اندازی سه بازارچه مرزی در استان‌های گلستان و خراسان شمالی بود که توسط طرف ترکمنستانی بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرخس برای ایران یک منطقه راهبردی است، بیان کرد: راه‌اندازی پروژه خط ریلی چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد - سرخس برای تقویت این منطقه اهمیت زیادی دارد و یکی از شاهراه‌های انتقال اصلی کالا به جنوب است. مسئولان دو کشور با حضور در سرخس وضعیت آن را بررسی می‌کنند.

صادرات مصالح ساختمانی ایرانی به ترکمنستان
وزیر راه از توافق برای افزایش تعداد نمایشگاه‌ها ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: کالاهای صنعتی و معدنی و مصالح ساختمانی ایرانی در بازار ترکمنستان مشتری خوبی دارد و مقرر شد برای شرکت ایرانی د بازاریابی خوبی انجام شود.

بذرپاش گفت: همه موارد فوق در یادداشت تفاهم همکاری کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان آمده و دو سند همکاری دیگر نیز اجرایی در حوزه برق و صادرات تجهیزات برق با این کشور امضا شد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید