بلک فرایدی روزی است که در اکثر کشورها حراج های بزرگی برگزار می شود.

تاریخ بلک فرایدی ۲۰۲۳ در ایران چه روزی است؟

به گزارش سلام نو،جمعه سیاه یا بلک فرایدی (black friday) روزی است که فروشگاه‌ها محصولات و اجناسشان را با تخفیف‌های زیاد و فوق‌العاده در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. این رسم و عادت از آمریکایی‌ها به‌ دنیا منتقل شده است. در سال‌های اخیر، ایران هم از این رویداد استقبال کرده و بسیاری از فروشگاه‌ها اجناسشان را در قالب خرید با بیشترین تخفیف به خریداران ارائه می‌دهند. اما تاریخ بلک فرایدی در ایران چه‌موقع است؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت.

بلک فرایدی چیست؟

این روز یعنی جمعه سیاه فرهنگ و سنتی آمریکایی است. آمریکایی‌ها بعد از روز شکرگزاری و پیش از فرارسیدن کریسمس، برای خرید از فروشگاه‌های مختلف از تخفیف‌های عالی بهره‌مند می‌شوند. اما فلسفه جمعه سیاه چیست؟

نخستین جمعه پس از عید شکرگزاری، موقعیتی فراهم می‌شود تا مشتریان بتوانند کیف، کفش، خوراکی، لوازم خانگی و طیف وسیعی از محصولات دیگر را با تخفیف بخرند. از آنجا که تعطیلات کریسمس نزدیک می‌شود، افراد نیاز بیشتری به خرید محصولات و کالاهای مختلف دارند. بلک فرایدی هم ریشه در همین نیاز به خرید دارد. در نتیجه، شرایطی فراهم می‌شود که مشتریان بتوانند نیازهای خود را بهتر مدیریت کنند و خریدهای پرسودتری در آستانه سال نو داشته باشند.

تخفیف فروش برخی از برندها و فروشگاه‌ها تا دوشنبه هم ادامه پیدا می‌کند و به آن «دوشنبه سایبری» می‌گویند. گاهی هم از نخستین جمعه بعد از روز شکرگزاری تا جمعه بعد، طرح ارائه تخفیف‌ها ادامه پیدا می‌کند و به این هفته، «هفته سایبری» می‌گویند.

ایرانیان هم مانند مردمان کشورهای دیگر از این طرح و ایده استقبال کرده‌اند. زمانی که دنیا رویداد بلک فرایدی را برگزار می‌کند، در ایران هم بسیاری از فروشگاه‌ها و برندها دست به ارائه تخفیف‌های شگفت‌انگیز می‌زنند.

چرا باید منتظر حراجمعه باشیم؟

تخفیف بلک فرایدی

حراجمعه از روزهایی است که امکان خریدی بسیار مقرون‌به‌صرفه را برای مردم دنیا فراهم می‌کند. در کشورهای مختلف، فروشندگان کالاهای گوناگون سعی می‌کنند که نسبت به این رسم بی‌توجه نباشند و از این روش بازاریابی برای جلب‌نظر مشتریان پرشمار بهره ببرند.

شاید با قرارگرفتن واژه سیاه در کنار جمعه احساس کنید که با رویدادی منفی روبه‌رو هستید اما اصلا این‌طور نیست. بلک فرایدی یا جمعه سیاه از روزهای شاد و پرجنب‌وجوش درمیان مردمان دنیا است و خرید را با قیمت‌هایی جذاب برایشان شدنی می‌کند.

بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که کالاهای گران‌قیمت و محصولات موردنیازشان را در این روز بخرند. در اوقات دیگر سال، خرید برخی از کالاها برای همه مقدور نیست اما در بلک فرایدی، قیمت‌ها به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

تاریخ بلک فرایدی چه موقع است؟

در دنیا تاریخ بلک فرایدی ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ است. در واقع، جمعه سیاه روز بعد از عید شکرگزاری یعنی ۲۳ نوامبر خواهد بود. در ایران، معادل با ۳ آذر ۱۴۰۲ است.

فروشگاه‌های مطرح دنیا از جمله برندهایی مانند آدیداس و نایک، با برگزاری رویداد جمعه سیاه به اقشار مختلف جامعه امکان خرید می‌دهند. بسیاری از کالاهای گران‌قیمت در چنین روزی با تخفیف‌های عالی و زیاد در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

شمار زیادی از فروشگاه‌های ایرانی در بازه‌ای زمانی اقدام به برگزاری رویداد مذکور می‌کنند. به‌عبارت دقیق‌تر، به‌جای اینکه فقط یک روز را معادل با همان تاریخ بلک فرایدی ۲۰۲۳ برای ارائه تخفیف‌ها در نظر بگیرند، یک هفته یا بازه زمانی چندروزه را به‌عنوان زمان رویداد اعلام می‌کنند.

برگزاری بلک فرایدی در ایران چگونه است؟

برندهای مختلف و فروشگاه‌های گوناگونی در ایران از برگزاری حراجمعه استقبال می‌کنند. برخی از این فروشگاه‌ها مجازی‌اند و در فضای آنلاین اقدام به فروش کالاهای خود می‌کنند.

این دسته از فروشگاه‌های آنلاین، با ارائه تخفیف های استثنایی سعی در جلب‌نظر مشتریان دارند. فروشگاه‌های آنلاین و مجازی کدهای تخفیف را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا در زمان خرید و پرداخت آنلاین، با واردکردن کد بتوانند به‌سادگی تخفیف‌ها را روی خریدشان اعمال کنند.

چرا فروشگاه‌ها مایل به برگزاری تخفیف سالانه هستند؟

تاریخ برگزاری حراج جمعه

شاید تعجب کنید که چرا فروشگاه‌ها حاضرند تخفیفی زیاد برای طیف وسیعی از اجناس‌شان در نظر بگیرند. واقعیت این است که چنین ایده‌ای برای خارج‌کردن فروشگاه‌ها از رکود دوران تعطیلات کریسمس و روز شکرگزاری شکل گرفته است. بلک فرایدی در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا، انگلستان، مکزیک، کانادا، رومانی، فرانسه، هند، آلمان، سوئیس، استرالیا و… برگزار می‌شود.

استقبال از جمعه سیاه در کشورهای غربی و آمریکا بسیار زیاد است، به‌طوری‌که برخی از فروشگاه‌ها از همان ساعات ابتدایی روز ۲۴ نوامبر فعالیت خود را شروع می‌کنند و صف‌هایی طولانی مقابل درهای آنها بسته می‌شود.

گاهی‌اوقات، خریداران با هم برای خرید جنس و کالایی با قیمت مناسب درگیر هم می‌شوند. ازدحام در فروشگاه‌ها بسیار زیاد است و برای همین، خرید در تخفیفات بلک فرایدی فروشگاه‌های آنلاین بسیار جذاب‌تر و راحت‌تر است. البته باید گوش‌به‌زنگ باشید و دقت کنید که کالاهایی با تخفیف‌های زیاد در فروشگاه‌های آنلاین هم زود خریده می‌شوند.

برندهای ایرانی هم با الهام از این ایده، در حدود یک ماه مانده به شب یلدا اقدام به ارائه تخفیف‌های کلان و قابل‌توجه می‌کنند. خرید در چنین موقعیتی برای خریداران سود زیادی به‌همراه می‌آورد.

شما هم منتظر هستید؟

یادتان باشد که بسیاری از تخفیف‌های موجود در این رویداد، شرایط بی‌نظیری برای خرید مقرون‌به‌صرفه را فراهم می‌کنند. حواستان به ۳ آذر باشد و سعی کنید که از تخفیف‌های عالی جا نمانید. خرید آنلاین هم فکر خوبی است؛ در حالی‌که در نهایت آرامش در منزل یا هر جای دیگری هستید، امکان انتخاب از میان کالاهایی با تخفیف‌های زیاد برایتان فراهم می‌شود. سوم آذرماه ۱۴۰۲ یا همان بلک فرایدی را از دست ندهید.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید