طراحی فضای سبز اصولی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره طراحی فضای سبز مدرن بدانید.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

سلام نو پلاس: اولین گام برای دستیابی به یک فضای سبزی زیبا؛ اجرای طرحی اصولی، کارآمد و منطبق با اصول فنی طراحی فضای سبز است.

پلان طراحی فضای سبز پس از اندازه گیری دقیق محوطه ای که قرار است به عنوان یک فضای سبز طراحی شود، ایجاد خواهد شد.

در این پلان، جای گیری دقیق باغچه ها، مسیر پیاده روی، بخش های چمن کاری شده، نورپردازی و کلیه تجهیزات رفاهی و تفریحی را خواهیم داشت.

به علاوه لازم است که جزئیات کاشت گل و گیاهان مختلف انتخاب شده در موقعیت های مختلف فضای سبز در این پلان اولیه آورده شوند.

به این ترتیب می توان تحت یک برنامه ریزی درست و با بودجه بندی مشخص، نسبت به ایجاد فضای سبز مورد نظر اقدام کرد.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

اصول طراحی فضای سبز

داشتن فضای سبز زیبا مستلزم دانستن اصول طراحی فضای سبز است. طراحی فضای سبز در حیاط یادآور قسمتی از طبیعت خواهدبود که برای هرچه زیباتر ساختن آن، باید اصول طراحی فضای سبز را حتما رعایت کنید.

همانطور که دکوراسیون داخلی شما بر اساس الگویی که با کمک اصول طراحی دکوراسیون منزل، اجرا شده‌است، برای رسیدگی به باغ یا حیاط منزلتان باید از اصول طراحی پیروی کنید تا از عناصر به درستی استفاده شود و در تناسب خوبی نسبت به‌ هم قرار بگیرند.

طراحی فضای سبز مانند هر شغل دیگری دارای اصول و دانش است که طبق ساختارهای تعریف شده در آن همراه با خلاقیت به خلق محیطی سبز پرداخته می‌شود. حتی شما هم به عنوان طراحان خانگی باید این اصول را بدانید تا در تزیین محیط سبز خود بهترین عملکرد را داشته‌ باشید. دانستن اصول طراحی فضای سبز، فضای سبز شما را به یک محیط خاص و تکرارنشدنی تبدیل می‌کند، پس در این زمینه حتما با طراحان فضای سبز با تجربه مشورت کنید و در طراحی به اصول اولیه توجه کنید.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

اصول طراحی فضای سبز

اصول طراحی در بسیاری از هنرها که قرن‌ها توسط هنرمندان استفاده می‌شود، یکسان است و که با بکارگیری این اصول متناسب با هنری که در آن فعالیت می‌کند، برای خلق اثری ماندگار استفاده می‌کند. در ادامه به تعریف دقیق‌تری از اصول طراحی در فضای سبز می‌پردازیم.

حفظ تعادل در طراحی

تعادل را حالتی از بودن و دیدن می‌توان درنظر گرفت که در مناظر بارها شاهد آن بوده‌ایم و تعادل حس راحت‌تری به بیننده‌ای که در آن فضا قرار دارد، می‌دهد.برقراری تعادل در محیط به دو شکل متقارن و نامتقارن انجام می‌شود که هرکدام هدفی در طراحی به دنبال دارد. تعادل متقارن برای خلق منظره رسمی استفاده می‌شود که مانند آینه عمل می‌کند؛ چراکه هر آنچه در یک طرف باغ باشد در طرف دیگر نیز درچیدمان قرار دارد. تعادل متقارن در مسیرهای پیاده‌روی، بسترهای کشت و نحوه هرس کردن گیاهان بسیار استفاده می‌شود.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

رعایت کردن تقارن یا عدم تقارن در طراحی موضوع مهمی است. گاهی شرایط محیط ایجاب می‌کند که فضا را به دو نیم مساوی تقسیم کرده و هر دو قسمت را به شکل یکسانی طراحی کرد. با این حال گاهی کاملا برعکس است و شرایط محیط و نحوه طراحی به گونه‌ای می‌شود که رعایت تقارن اهمیتی ندارد. تعادل نامتقارن به عنوان تعادل غیر رسمی شناخته شده‌است که از سمتی که شروع می‌شود و سمت دیگر از یک الگوی متفاوت پیروی می‌کند. این سبک از طراحی حس آزادی و آرامش را القا می کند.

امروزه تنوع در طراحی فضا این امکان را فراهم می‌کند که هر گوشه از محیط با قسمت دیگر کاملا متفاوت و در عین حال با هم مرتبط باشد. طراحان فضای سبز با به‌ کارگیری اصول، به خلق مناظری می‌پردازند که دیدن آن‌ها بسیار دلپذیر همراه با آرامش است. این اصول توسط گروهی از طراحان خلق نمی شود بلکه برگرفته از حس بصری ذاتی است که در اکثر مردم وجود دارد.

ایجاد هارمونی جذاب

یکپارچه بودن اجزای محیط با یکدیگر و تلاش برای ارتباط اجزا با هم معنی هارمونی است. رعایت هارمونی با استفاده از چارچوب اساسی و دقت در اجزا و رنگ‌های به کار رفته در محیط امر مهمی خواهدبود که حتما باید رعایت شود. توجه به هارمونی در دکوراسیون داخلی اهمیت بسیاری دارد.

اهمیت کنتراست یا نقطه کانونی

هر طرحی نیازمند یک نقطه کانونی است که در نگاه اول توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. تمرکز علاقه گاهی نقطه کانونی نامیده می‌شود که به عنوان قوی‌ترین عنصر در آن طرح خود را نشان می‌دهد. نقطه کانونی فضای سبز خانه همان قسمتی است که با ورود به محیط نگاه شما را به سمت خود می‌کشد.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

نقطه کانونی می‌توانید اشکال گیاهی جالب، مجسمه یا حوضچه، رنگ‌های روشن طراحی‌های منحصربه‌فرد و هنر معماری باشد. استفاده از تعداد زیادی نقطه کانونی کار بسیار جالبی نیست و چشم‌انداز خوبی ایجاد نمی‌کند. ترکیب هوشمندانه چندتا از این موارد می‌تواند به جذابیت بصری محیط کمک خوبی کند.

برجسته کردن یکی از اجزا در قاب تصویر همان کنتراست، است. قرار دادن یک آبنما یا یک درخت بزرگ و خاص در میان باغچه آن را در نگاه بازدیدکننده برجسته می‌کند. استفاده از این روش به معنای استفاده شما از کنتراست است که ترکیب آن با هارمونی طراحی ویژه و منحصر به فردی از محیط در دید افراد خلق می‌کند.

طراحی فضای سبز مدرن

محوطه سازی و منظرسازی مدرن به منظور تکمیل یک ساختار معماری همچون خانه یا ساختمان انجام می گیرد، اما هنوز هم زمینه هایی وجود دارند که این امکان را برای معماران منظر فراهم می سازند تا طراحی فضای سبز مدرن را دقیقاً همان طور که دوست دارند، انجام دهند و محیط هنری و زیبای منحصربه فردی ایجاد کنند.

به طور کلی باید بگوییم که منظرسازی مدرن از یک مکتب هنری به وجود نیامده، بلکه با کمک ترکیب تعدادی از تأثیرات زیبایی شناسی شکل گرفته است. در این میان می توان به قطعیت گفت که طراحی های قرون وسطی، نقشی اساسی در ساخت و طراحی فضای سبز مدرن داشته اند، به ویژه اشکال هندسی و تضادهای چشمگیری که در کار معماران برجسته آن دوره همچون فرانک لویدرایت دیده می شود.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

بروتالیسم یا معماری زبره کاری نیز عنصر دیگری است که در طراحی باغچه ویلا و فضای سبز مدرن به چشم می خورد، به ویژه زمانی که استفاده از مصالح ساختمانی همچون بتن را بر سنگ های طبیعی می بینیم، می توانیم رد پای این سبک را به خوبی حس کنیم. بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که بتن نسبت به سایر مصالح از قیمت کمتری برخوردار است و به همین دلیل نیز می توان در برنامه ریزی شهری با بودجه کمتر، با خیال راحت روی آن حساب کرد.

طراحی صنعتی نیز از دیگر منابعی است که نقشی اساسی در منظرسازی مدرن و طراحی فضای سبز مدرن داشته است و به راحتی می توان رد پای کارخانه های قدیمی و بسیاری از ساختمان هایی که در سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۳ ساخته می شدند را در فضای سبز مدرن و طراحی حیاط خانه های ویلایی، مشاهده کرد.

از جمله عناصر طراحی فضای سبز مدرن می توان به خطوط صاف، تمیز و مستقیم، تعادل، ترکیب دقیق بافت ها، استفاده محدود از رنگ ها و… اشاره کرد. در این شیوه از منظرسازی به جای آنکه همچون طراحی های سنتی از رنگ های آشفته استفاده شود، غالباً رنگ های خنثی تری مورد استفاده قرار می گیرند و همین موضوع نیز تأکید بر سبزی و طراوت گیاهان و گل ها را به مراتب افزایش خواهد داد.

رویکرد مدرن در این نوع از منظرسازی نسبت به استفاده از مصالح مشخصی همچون سنگ فرش، راهروهای بتنی، دروازه های فلزی راه راه، حصارهای ساخته شده از فلز یا فایبرگلاس و… تأکید دارد. به همین دلیل نیز ممکن است که عدم استفاده از ترکیب چوب و سنگ در این سبک برای بسیاری از افراد عجیب به نظر برسد! با این حال شما می توانید این عناصر را با کمک المان هایی همچون مجسمه هایی از سنگ طبیعی و وجود درخت و درختچه های زیبا جبران کنید.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

طراحی فضای سبز سنتی

فضای سبز، می تواند گزینه بسیار خوبی برای آرامش روح باشد. امروزه، متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل مشغله های زیاد از محوطه های سبز دور شده اند و این امر موجب شده تا روح آن ها آرامش کافی نداشته باشد. اما هیچ جای نگرانی نیست؛ امروزه متخصصان و طراحان تلاش می‌کنند تا در هر مکانی که حضوری دارید بتوانید یک محوطه سبز بسیار خوبی اعم از فضای سبز سنتی در نزدیکی خود داشته باشید و از وجود آن لذت ببرید.

امروزه، به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی افراد زیادی در زمینه پیکربندی فضای سبز سنتی فعالیت می‌کنند. همانطور که می‌دانید، فضای سبز مدرن و امروزی که اکثر آن مصنوعی می‌باشد نمی تواند گزینه خوبی برای لذت بردن باشد. به همین دلیل، متخصصان دست به مدل سازی محوطه های سبز سنتی برده اند تا بتوانند موهبت چشم نواز را برای همه مردم به ارمغان بیاورند تا آن ها بتوانند طبیعت واقعی را احساس کنند.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

متخصصان، برای آن که بتوانند یک محیط را به محوطه سبز سنتی زیبا و بدون نقص تبدیل نمایند، ابتدا می‌بایست محل مورد نظر را با دقت مورد بررسی قرار دهند. بررسی دقیق متخصصان شامل سنجش خاک، اندازه ایجاد فضای سبز و … می‌باشد. در مرحله دوم، آن‌ها سعی می کنند از محیط مورد نظر برای تاسیس فضای سبز سنتی عکس برداری نمایند تا بتوانند نقشه دقیقی برای آن ترسیم کنند. این امر موجب می‌شود تا متخصصان بتوانند مدل سازی فضای سبز به روش سنتی دقیقی را انجام دهند.

در مرحله سوم پس از نقشه کشی و اتمام آن، متخصصان به دنبال تزئیناتی برای پیکربندی فضای سبز سنتی می‌روند. استفاده از وسایل تزئینی از جمله حوض‌های رنگین آب، موجب می‌شود تا افراد بتوانند احساس بهتری در فضای سبز سنتی خود داشته باشند و لذت ببرند. در مرحله چهارم، پس از تخمین زدن دقیق قیمت احداث فضای سبز سنتی، متخصصان برای خلق فضای سبز سنتی با کمک کارگرانی حرفه ای اقدام می نمایند و تلاش می‌کنند تا بتوانند طراحی فضاهای سبز سنتی را از اولین مرحله تا اخرین مرحله به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

طراحی فضای سبز حیاط

امروزه اکثر منازل مسکونی به شکل آپارتمان و واحد های مسکونی شده اند که فاقد حیاط می باشند. وجود چنین خانه هایی باعث عدم آرامش خاطر بیشتر در زندگی امروزه افراد شده است. اما با این وجود هنوز هم هستند خانه های حیاط دار و ویلایی که بتوان آن ها را به منظور ارتقای روحیه ساکنین خانواده به سبک های مدرن و لوکسی ساخت که موجبات حیرت و شگفتی شما را برانگیزد.
برای این منظور شما می توانید در صورت داشتن خانه ویلایی یا حیاط دار، حیاط خانه خود را با طراحی های فضای سبز مدرن و بی نظیری مزین کنید که فوق العاده شگرف و حیرت آور می باشند. برای طراحی های فضای سبز مسلما هر کسی بنا به سلیقه خاص خود رو به طراحی هایی در حیاط منزل مسکونی خویش می آورد که ممکن است با سلیقه هر کس دیگری متفاوت باشد.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

شما می توانید با طراحی های فضای سبز در منزل مسکونی خویش پوششی سرسبز سرشار از آرامش را ارمغان خانه های خویش سازید تا با وجود طراحی های فضای سبز مدرن و بی نظیر متناسب با زندگی امروزی خویش بتوانید از زندگی شاداب و پرانرژی خویش لذت وافری ببرید.
عوامل مختلفی سبب پوشاندن ردای سبز رنگ در حیاط خانه های شما می شوند که در این بین می توان به عناصر طبیعی موجود در منزل مسکونی شما و نیز کفپوش های فوق العاده بی نظیر در حیاط منزل خویش در کنار مبلمان یا آلاچیق ها و نیمکت های کوچک چوبی سبک دکوراسیون حیاط خانه ویلایی یا حیاط دار منزل مسکونی خویش را به یک جنگلی تبدیل سازید که با وجود طراحی های فضای سبز شما می توانید فضایی بی نظیر را در منزل مسکونی خویش پدید آورید که موجب شگفتی و حیرت شما می گردد.
بنا بر هر سلیقه ای در صورتی که از وجود طراحی های فضای سبز در حیاط خانه خویش استفاده نمایید؛ مسلما سبب بالاتر رفتن روحیه و امید به زندگی سرشار از آسایش و آرامش خاطر در زندگی شما خواهد شد. کمتر کسی است که چنین رویا و آرمانی را در زندگی خویش نداشته باشد که با طراحی های فضای سبز متناسب با سبک زندگی امروزی بخواهد منزل ویلایی خویش را به فضایی لوکس و بی نظیر تبدیل سازد که سبب ارتقای روحیه آن ها می شود.

طراحی فضای سبز مدرن + طراحی فضای سبز حیاط

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید