کرمانشاه جاذبه‌های ر وستاگردی فراوانی دارد، همراه باشید و درباره روستاهای کرمانشاه؛ بهشتی تماشایی بدانید.

روستاهای کرمانشاه؛ بهشتی تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه که در ۱۸ کیلومتری شهر در میان سه کوه قرار دارد، روستای سفید برگ است. روستای سفید برگ به بهشت گمشده زمین شهرت دارد.

این روستا که در شهرستان جوانرود کرمانشاه واقع شده است.

روستای زیبای سفید برگ به دلیل طبیعت زیبا و جذابیت‌های تماشایی فراوان توانسته است که طرفداران و گردشگران بسیار زیادی را بخود جذب نمایید.
قدمت روستای دیدنی سفید برگ کرمانشاه به چندین هزار سال قبل باز می‌گردد.

با توجه به روایات گذشته در مورد روستا گفته می‌شود که روستا سفید برگ در قدیم، پایتخت تابستانه سومریان بوده است.

آب و هوای فوق العاده دلپذیر و رود پرآب داخل روستا دلیل محبوبیت روستا سفید برگ در میان علاقمندان به طبیعت‌گردی و روستاگردی شده است.

روستاهای تماشایی کرمانشاه

بازدید از روستای سفید برگ

از جاهای دیدنی کرمانشاه باید از روستای سفید برگ نام برد. این روستا در ۱۸ کیلومتری جوانرود قرار دارد و از زیباترین جاذبه‌های دیدنی ایران به شمار می‌رود.

روستای زیبای سفید برگ به بهشت گمشده زمین شهرت دارد و آنقدر جذابیت‌های تماشایی را درون خودش جای داده که به مکانی محبوب در میان گردشگران قرار گرفته است.

روستاهای کرمانشاه؛ بهشتی تماشایی

قدمت این روستای دیدنی به چندین هزار سال قبل باز می‌گردد و آنطور که گفته‌اند، در قدیم، پایتخت تابستانه سومریان بوده است. این روستا در میان سه کوه قرار گرفته و آب و هوایی دلپذیر دارد و رودی پر آب از میان آن می‌گذرد.

روستای سفید برگ بهترین مکان برای طبیعت‌گردی و روستاگردی و تفریح در طبیعت بکر ایران است. پس هر چه زودتر برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

آدرس روستای سفید برگ : کرمانشاه، ۱۸ کیلومتری شهرستان جوانرود.

روستای ریجاب

قصد داریم تا در بین جاهای دیدنی کرمانشاه یک روستای رویایی را به شما معرفی نماییم. در مسیر ماهیدشت به قصر شیرین در میان راه روستای زیبای ریجاب قرار دارد. روستای ریجاب که در گویش محلی به ریژاو معروف است، چشمه‌ای خروشان با صدای فوق العاده گوش نواز آب در میان درختان تنومند دارد. زیبایی‌های این روستا به این آب و درختان ختم نمی‌شود.
بعد از پلی چوبی که اهالی روی آب ساخته‌اند، جاده‌ای باریک به عمق جنگل و باغ‌های گردو و انجیر را برای رسیدن به زیباترین آبشارهای کرمانشاه باید طی نمایید. روستای ریجاب با مسیر پر پیچ و خم خود یکی از دلپذیرترین و زیباترین تفرجگاه‌های کرمانشاه محسوب می‌شود. همچنین قدیمی‌ترین مسجد غرب ایران به نام مسجد عبدالله‌بن‌عمر با ستون‌های سنگی عظیم و منبری بسیار زیبا در ارتفاعات روستای ریجاب قرار گرفته است.

روستاهای کرمانشاه؛ بهشتی تماشایی

روستاهای پلکانی کرمانشاه

روستای شمشیر

روستای شمشیر از روستاهای نزدیک پاوه است که از شمال و شمال غرب به کوه سربزده، از غرب و جنوب غربی به کوه شاهو و از شرق به کوه 'گاقران' محدود می‏‌شود. بنابراین، بافتی متمرکز و پلکانی در کوه دارد. این روستا آب و هوای معتدل و خشک دارد که در بهار و تابستان به سمت اعتدال می‌رود و در زمستان سرد و خشک است.

درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‏‌شود. بیشتر محصولات زراعی روستای شمشیر شامل گندم، جو، شبدر، گوجه ‏فرنگی، خیار و بامیه است و گردو، آلوچه، توت و هلو هم از محصولات باغی و سردرختی آن است. صنایع دستی روستا هم عبارتند از جاجیم‌‏بافی، موج ‏بافی، گیوه‏‌بافی و توپ دوزی.

این روستا در نزدیکی جاده قرار دارد و فاصله‌اش با پاوه تقریبا ۱۰ کیومتر است که نزدیک به ۲۵ دقیقه راه با ماشین شخصی است.

روستای خانقاه

روستای خانقاه دیگر روستای بسیار زیبایی است که در دل کوه شاهو قرار گرفته است. این روستا در سه کیلومتری جنوب پاوه قرار گرفته است، بنابراین فاصله بسیار کمی تا پاوه دارد. این روستا هم بافتی متمرکز دارد و در شیبی ملایم به شکل پلکانی ساخته شده. اکثر خانه‌ها دو طبقه هستند.

روستاهای کرمانشاه؛ بهشتی تماشایی

گفته شده پیدایش روستای خانقاه به دوره‌ یزدگرد سوم ساسانی برمی‌گردد. قلعه و دژ عصر ساسانی در نزدیکی شهر پاوه و پیوستگی تاریخی آبادی‌های آن به شهر قدیمی پاوه این حدس و گمان را تقویت کرده که بنای قدیمی به نام حوضخانه در داخل این روستا نشانه‌ دیگری از قدمت تاریخی این روستاست.

از جاذبه‌های داخل روستا امامزاده باباشیخ حسن و باباشیخ حسین از نوادگان امام جعفر صادق(ع) در مرکز روستای هستند که زائرین زیادی در طول سال به آنجا مراجعه می‌کنند.

مردم روستای خانقاه به زبان کردی و با لهجه هورامی صحبت می‌کنند، مسلمانند و بیشترشان سنّی مذهبند.

روستای ساتیاری

روستای ساتیاری از روستاهای قدیمی و کهن منطقه شناخته می‌شود. این روستا هم مثل سایر روستاهایی که نام بردیم، معماری پلکانی، بافت متمرکز با مناظر زیبای طبیعی دارد. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها شامل سنگ، چوب و گل می‌شود و هماهنگی خانه‌ها با محیط اطرافشان زیبایی این روستا را دو چندان می‌کند.

ساتیاری در فرهنگ لغت دهخدا به معنی دوست، یار و رفیق خوب نوشته شده است و پیشینه مشارکتی و همیاری مردمان روستا این وجه تسمیه را تایید می‌کند.

مردم ساتیاری بیشتر به مشاغلی چون دامداری، باغداری و صنایع دستی اشتغال دارند و انگورسیاه، توت سفید، انار، بادام، انجیر و گلابی از جمله محصولات کشاورزی تولیدی در این روستا است. مهمترین صنایع دستی آنها کلاش یا گیوه است و بعد از آن محصولات چرمی، قالی و تابلو فرش. مردم روستای ساتیاری به زبان کردی «جافی سورانی» صحبت می‌کنند و پوشش آنها همانند سایر مناطق هورامان کردی است.

از جاذبه‌های اطراف این روستا می‌توان به آبشار دربند گرده یا به زبان کردی «دراوی گرده» اشاره کرد که فاصله ۴۵ دقیقه‌ای تا روستا دارد و در میانه بهار پرآب می‌شود. این آبشار دو طبقه است و برای رسیدن به آن باید از مسیر مالرو عبور کرد.

روستاهای کرمانشاه؛ بهشتی تماشایی

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید