۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
کد خبر: 55474640

روستاهای آذربایجان شرقی دیدنی هستند در این میان از عجیب‌ترین روستای تبریز بدانید.

عجیب‌ترین روستای تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای حیله ور در اسکو یکی از تاریخی ترین مناطقی است که در نزدیکی شهر تبریز قرار گرفته و تنها ۲ کیلومتر با روستای کندوان فاصله دارد بنابراین شما می توانید پس از بازدید از روستای حیله در اسکو به سمت دیگر روستای تاریخی و پر آوازه کندوان بروید و لحظات خاطره انگیزی را برای خودتان در سفر به این مناطق گردشگری به وجود بیاورید.

۷۰روستای حیله ور در شمال شهر اسکو بنا شده است و بر اساس فرضیه باستان شناسان اولین اهالیه کندوان در آنجا زندگی میکردند.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی این روستا در کوهپایه شمال غربی مجموعه آتشفشانی سهند با بهره گیری از معماری کند شده در موقعیت استثنایی بنا شده است.

با توجه به شرایط جغرافیایی که روستای حیله ور در اسکو دارا هست و قرار گرفتن آن در کوه پایه های شمال غربی می توان نتیجه گرفت که شرایط آب و هوایی سردی را دارا باشد و حتی در فصل تابستان هم نسیم خنکی در این منطقه برقرار باشد.

عجیب‌ترین روستای تبریز؛ روستای حیله ور

در مورد روستای دستکند حیله ور باید گفت که هنوز کارشناسان قدمت دقیق این روستا را مشخص نکرده‌اند. اما از روی سفال‌هایی که در روستای زیرزمینی حیله ور کشف شده، قدمت آن را به سده ۷ تا ۱۲ هجری نسبت می‌دهند.

عجیب‌ترین روستای تبریز

این سده‌ها مربوط به دوره ایلخانی تا صفوی است. جالب است که در نزدیکی روستا (در فاصله سیصد متری) قبرستانی وجود دارد که از روی آثار باقیمانده در آن، زمان سکونت روستا را به قرون اسلامی نسبت داده‌اند.

روستای حیله ور در حال حاضر متروکه است و خالی از سکنه بودن آن هم علتی تاریخی دارد.

در قرن ۷ هجری قمری که مغول به ایران حمله کرد، این روستا هم با وجود اینکه در دل زمین کنده شده بود و از بیرون آنچنان دیده نمی‌شد، در امان نماند.

از آن زمان تا حالا روستا متروکه مانده است.

خیلی از کارشناسان می‌گویند که وقتی مغول به این روستا حمله کرد، اهالی برای حفظ جان خودشان فرار کردند و به صخره‌های منطقه کندوان پناه بردند.

حالا که تجربه‌ای در کندن زمین برای ساخت روستا داشتند، توانستند روستایی در دل صخره‌ها بکنند و این بار روستای کندوان متولد شد.

پس روستای کندوان حاصل هنر دست اهالی روستای حیله‌ور است.

مردم هوشیار و باهوش روستای حیله‌ور خانه‌های ساده خود را در دل زمین و در میان رسوبات آتش‌فشانی مجموعه کوه‌های سهند کنده‌اند.

خانه‌های روستا شبیه زاغه است و طبق آخرین آمار حدود ۲۰۰ خانه در روستای زیرزمینی حیله ور وجود داشته است اما خب به‌دلیل ریزش باران و برف و ورود آب رودهای اطراف، این خانه‌ها با گِل و لای پوشانده شده‌اند و تنها تعداد کمی از آن‌ها باقی مانده است.

خیلی از خانه‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند و همان طور که گفتم به‌دلیل بروز سیلاب‌هایی در این منطقه، مدفون شده‌اند.

علت مدفون شدن خانه‌های این روستا در زیر سیلاب، قرارگیری حیله ور در پایین دامنه و درست بین شیب زمین و کوه است.

عجیب‌ترین روستای تبریز

بنابراین زمانی که باران می‌بارد، آب وارد این خانه‌ها شده و به‌مرور زمان خانه‌ها با ترکیبی از خاک و آب باران، با گِل و لای پُر می‌شوند.

با وجود سیلاب‌هایی که رخ داده، تعداد خانه‌هایی از روستای حیله ور که در دسترس است خیلی کم شده و تا حالا کارشناسان توانسته‌اند ۵۵ خانه را از گِل و لای تخلیه کنند تا من و شما به‌عنوان گردشگر بتوانیم از این جاهای دیدنی آذربایجان شرقی بازدید کنیم.

روستای حیله‌ور کجاست

نام شهر اسکو با نام روستای شناخته شده و معروف کندوان پیوند خورده است.

روستایی با معماری چشمگیری که بسیاری از افراد در سفر به استان آذربایجان شرقی حتما سری به آن خواهند زد تا کندوان و خانه‌های سنگی کندویی شکل‌اش را از نزدیک ببینند.

اما شاید کمتر کسی باشد که تاکنون نام حیله‌ور را شنیده باشد یا آن را دیده باشد، حتی بسیاری از افراد بومی این منطقه تاکنون نامی از حیله‌ور را نشنیده‌اند چه برسد به دیدنش.

عجیب‌ترین روستای تبریز

یکی از دلایل گمنامی این روستا مخفی بودن آن از دید رهگذران، مسافران و گردشگران است؛ اما اگر جزو افرادی باشید که به محیط اطرافشان دقت زیادی می‌کنند، در حالی که در مسیر اسکو به کندوان را پیش می‌روید، در کنار جاده چشمتان به حفره‌های متعدد در زمین خواهد خورد که اگر کمی کنجکاوی به خرج دهید و از نزدیک آن‌ها را ببنید متوجه‌ی چیزی حیرت‌انگیز می شوید! این حفره‌ها، خانه‌های مدفون روستای تاریخی و شگفت‌انگیز حیله‌ور هستند؛ روستایی خاموش و متروک و پر از سکوت و تنهایی.

روستای تاریخی و تماشایی حیله‌ور از جاهای دیدنی اسکو در ۴۴ کیلومتری جنوب غربی تبریز در استان آذربایجان شرقی است.

اسکو از مناطق دیدنی این استان است که از سمت شمال با شهرستان شبستر، از سمت شرق با تبریز، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان آذرشهر هم‌مرز است.

حیله‌ور در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد. این روستا که در پای یکی از ارتفاعات شمال غربی مجموعه آتشفشانی سهند قرار دارد، با روستای کندوان با معماری صخره‌ای باشکوه آن حدود دو کیلومتر فاصله دارد.

  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، ۱۵ کیلومتری شهر اسکو، نرسیده به روستای توریستی کندوان

عجیب‌ترین روستای تبریز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید