یک قلاده یوزپلنگ در شهرستان سبزوار مشاهده شد.

برای اولین بار / حضور یوزپلنگ آسیایی در سبزوار + فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، مهدی اله‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان داشت: یک قلاده یوزپلنگ در شهرستان سبزوار مشاهده و حضور آن برای نخستین بار توسط محیط‌بان بلال قانعی تصویربرداری و مستندسازی شد.

وی ادامه داد: زیستگاه‌های شهرستان سبزوار به عنوان یکی از محل‌های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است، مشاهده این گونه ارزشمند در این مناطق که در حاشیه منطقه توران استان سمنان قرار دارد، به عنوان یکی از مهمترین عوامل زیستی گونه‌های ارزشمندی همچون یوزپلنگ که می‌تواند به عنوان زیستگاه اصلی این گونه در خراسان رضوی قلمداد شود.

اله‌پور افزود: بارها در فصول مختلف خصوصاً در فصل زمستان حضور این گونه توسط اشخاص محلی مشاهده و گزارش شده است، و این نشان از غنای زیستی و امنیت مناطق شهرستان سبزوار می‌باشد، از اینرو مطالعه و بررسی مناطق مستعد حضور یوز در استان که در مجاورت با پارک ملی توران قرار دارند، از اهمیت خاصی برخوردار است و دارای جمعیت یوزپلنگ آسیایی می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار داشت: از مهم ترین اقدامات این گونه ارزشمند در مناطق حفظ طعمه و ایجاد امنیت در زیستگاه می‌باشد، که طی اقدامات خوبی که در چند سال اخیر در این مناطق صورت گرفته، احیاء این مناطق غنی در دستور کار قرارگاه تحول محیط زیست استان با محوریت استانداری خراسان رضوی و دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان معین و تصویب شد و در همین راستا در این منطقه مهم و ارزشمند ساخت تعدادی آبشخور و آب انبار، افزایش گشت‌های حفاظتی توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سبزوار، آموزش جوامع محلی، توزیع بسته‌های زیست محیطی، دوربین‌گذاری و رصد دقیق مرزهای مشترک برای حفظ و مشاهده یوزپلنگ در دستور کار قرار گرفت و در حال انجام می‌باشد.

وی گفت: آخرین مشاهده مستندسازی شده گونه یوزپلنگ در استان خراسان رضوی در ۲ خرداد ماه سال جاری در شهرستان جغتای رکورد شد و پس از ۵ ماه این رکورد جدید در شهرستان سبزوار به ثبت رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اهمیت حضور این گونه ارزشمند در مناطق تحت حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، حفاظت و نجات این گونه ارزشمند را نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و استانداری خراسان رضوی بیان نمود و عنوان داشت: برای حفاظت بهتر این مناطق نیازمند افزایش تعداد خودرو، نیروی انسانی و اعتبار جهت ایجاد پاسگاه محیط‌بانی جدید و نیز احداث آبشخورهای بیشتری برای حفظ طعمه و حضور این گونه ارزشمند بصورت دائم در استان می‌باشیم.

وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در شهرستان سبزوار که از جمله مهمترین زیستگاه‌های مطلوب و ایده‌آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی در استان خراسان رضوی قلمداد می شود و مشاهدات حضور گونه مذکور توسط دوستداران و محیط بانان گزارش شد، لکن مستندسازی تاکنون صورت نپذیرفته است.

محمدرضا بسملی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سبزوار عنوان کرد: با مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ و انجام اقدامات حمایتی از این گونه چتر، می‌توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت نمود.

وی عنوان کرد : در سال جاری این اداره و با مشارکت دوستداران محیط زیست اقدامات بسیار خوبی در خصوص فرهنگ‌سازی و آموزش و آگاه سازی مردم صورت پذیرفت ، که می‌توان از این اقدامات ارزشمند به درج تصویر یوز با پیام های هشدار آمیز در جاده های حوزه شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی که مشاهده و امکان حضور یوز در آنجا وجود داشت و اعلام شده بود، اشاره کرد.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سبزوار افزود: پایش مناطق یوزخیز و نصب دوربین‌های پایشی در شهرستان‌های سبزوار و داورزن که محل تردد و حضور یوزپلنگ در استان می‌باشد، از برنامه‌های این اداره در سال جاری می‌باشد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید