قبلاً هرگز دیده نشده بود که ویروسی خود را به‌صورت فیزیکی به ویروس‌های دیگر متصل کنند.

کشف ویروسی که قابلیت اتصال به ویروس‌های دیگر را دارد / برای اولین بار

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، دانشمندان کشف کرده‌اند که برخی ویروس‌ها می‌توانند به ویروس‌های دیگر بچسبند تا ژن‌های خود را به سلول‌های میزبان وارد کنند. پیش‌ازاین هرگز مشاهده نشده بود که ویروس‌ها به‌صورت فیزیکی به ویروس‌های دیگر متصل شوند. بررسی‌های آزمایشگاهی باعث شد که دانشمندان برای اولین‌بار مستقیماً این تعامل عجیب را ببینند.

ویروس‌ها سلول‌ میزبان‌هایی مانند حیوانات، گیاهان و حتی باکتری‌ها را آلوده می‌کنند، اما قبلاً هرگز دیده نشده بود که خود را به‌صورت فیزیکی به ویروس‌های دیگر متصل کنند. نزدیک‌ترین رابطه شناخته‌شده بین ویروس‌های «کمک‌کننده» و «ماهواره» بود. در این رابطه ویروس ماهواره برای زنده‌ماندن به کمک ویروس کمک‌کننده نیاز دارد. این رابطه صرفاً از نوع نزدیک‌ماندن به یکدیگر است، اما در یک مطالعه جدید، دانشمندان نوعی ویروس‌های ماهواره‌ای را شناسایی کرده‌اند که به‌طور مداوم به کمک‌کنندگان خود می‌چسبند.

کشف ویروسی که به ویروس‌های دیگر متصل می‌شود

براساس مقاله منتشرشده در نیچر، باکتریوفاژها (ویروس‌هایی که باکتری‌ها را آلوده می‌کنند) از نمونه‌های محیطی جدا و برای تعیین توالی ژنی به آزمایشگاه‌ها فرستاده شدند. در یک نمونه، DNA یک ویروس مورد انتظار به نام «MindFlayer» پیدا شد و تجزیه‌وتحلیل‌ها از آلودگی به یک DNA ناشناخته خبر داد. آزمایش‌های مکرر نیز همان نتایج را در پی داشت.

محققان برای کشف علت این اتفاق، نمونه‌ها را با میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) بررسی کردند. در کمال تعجب آن‌ها متوجه شدند که به بخش «گردن» فاژ MindFlayer یک ویروس ماهواره‌ای کوچک به نام «MiniFlayer» متصل است. این اتصال اتفاقی نبود. 80 درصد از فاژهای مشاهده‌شده یک فاژ ماهواره‌ای متصل داشتند. حتی در میان فاژهایی که ویروسی به آن‌ها متصل نبود، نوعی «پیچک‌» باقی مانده بود که نشان می‌داد در گذشته ویروسی به‌ آن‌ها متصل بوده‌ است.

محققان بعد از بررسی ژنوم ویروس ماهواره و کمکی علت این پدیده را دریافتند. به‌نظر می‌رسد ویروس MiniFlayer ژنی را که به ادغام آن در DNA میزبان کمک می‌کند، از دست داده است. به همین دلیل مجبور است به کمک‌کننده خود بچسبد تا بتواند در سلول میزبان تکثیر شود.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید