۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 55471752

ایران دره‌هایی عجیب و دیدنی دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم دره راگه کجاست.

دره راگه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دره راگه رفسنجان یکی از زیباترین و منحصربفرد ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمان است.

استان کرمان در قسمت مرکزی ایران واقع شده‌است و استانی پهناور با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی است که سالانه گردشگرانه بسیاری را به خود جذب می‌کند.

مناطق بیابانی این استان به قدری بکر و زیبا هستند که گروه‌های گردشگری زیادی در قالب تورها به این کویرها سفر می‌کنند و از طبیعت فراخ و راه رفتن روی شن‌ها و جذاب‌تر از همه از تماشای آسمان پر ستاره کویر در شب لذت می‌برند.

رفسنجان یکی از شهرهای مهم استان کرمان است و با مرکز این استان حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. رفسنجان دارای جاذبه‌های طبیعی شگفت انگیزی است که یکی از این جاذبه‌های گردشگری دره راگه است.

دره راگه رفسنجان

به‌سمت کرمان می‌رویم تا از دره‌ای بی‌نظیر در رفسنجان دیدن کنیم؛ دره یا تنگه راگه در جنوب‌شرقی رفسنجان و شمال‌غربی استان کرمان قرار دارد و طی یک اکتشاف معدنی در منطقه حفاظت شده بیدوییه نمایان شد.

این دره با ۲۰ کیلومتر طول، ۱۸۰ متر عرض و ۷۰ متر عمق، عنوان سومین ژئوپارک ایران را بعد از ژئوپارک قشم و ارس دارد.

جاری بودن رودخانه آب شیرین گیودری در بستر تنگه موجب فرسایش و ایجاد اشکال زیبایی شده است؛ جریان دائمی این رود همانند پیکرتراشی تغییر شکل مداوم این صخره‌ها را در پی دارد.

دره راگه کجاست؟

مخروط‌های نوک تیز و کله‌قندی، ستون‌ها و ستونک‌های فرسایشی، آرک‌ها، تیغه‌ها و دیواره‌های نواری که ارتفاع آن‌ها در برخی نقاط به صد متر نیز می‌رسد، از ویژگی‌های خاص این منطقه به‌شمار می‌رود.

دره راگه رفسنجان به بیست هزار سال پیش و دوران چهارم زمین‌شناسی تعلق دارد و همچنین لانه عقاب‌ها و زیستگاه حیواناتی مانند کبک و دراج است.

تنگه راگه دامنه‌هایی پرشیب و گاهی دیواره‌های عمودی دارد و رسیدن به آن نسبت به سایر مناطق مشابه آسان‌تر است. فراموش نکنید در روزهای خنک و با لوازم ضروری عازم این دره شوید و حتما از راهنما کمک بگیرید.

ثبت ملی: دره راگه از سال ۱۳۹۲ در فهرست ملی میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

پیمایش دره: در عمق تنگه راه بروید، از کنار رودخانه گذر کنید و دیواره‌های زیبای دره را تماشا کنید. در طی این مسیر با کمی شانس می‌توانید حفره‌های موجود در قلب صخره‌ها را نیز ببینید که آشیانه عقاب‌ها هستند.

بهترین فصل سفر به این دره بهار و پاییز به سبب هوای خنک‌ است که در پیاده‌روی مسیر تنگه، گرمای هوا آزاردهنده نخواهد بود.

دره راگه منطقه‌ای کویری است و از این جهت سفر در تابستان چندان توصیه نمی‌شود. همچنین در فصل زمستان و در صورت عدم بارندگی می‌توانید بازدید از دره را در برنامه سفر خود داشته باشید.

دره راگه رفسنجان کجاست

برای دسترسی به این دره بهتر است ابتدا به رفسنجان بروید. برای رفتن به رفسنجان هم از طریق خرید اینترنتی بلیط هواپیما و با هواپیما و هم از طریق اوتوبوس و یا ماشین شخصی می‌توانید به این شهر بروید ولی باید توجه داشته باشید که این شهر ایستگاه قطار ندارد.

دره راگه کجاست؟

در جاده رفسنجان-کرمان که باشیم بعد از رد کردن تابلوی روستای ناصریه وارد یک خروجی در سمت راست می‌شویم که بعد از طی کردن اندکی از مسیر این بار وارد یک فرعی خواهیم شد که راه آن خاکی خواهد بود و دره راگه تقریبا ۱۰ کیلومتر بعد از این مسیر است.

آدرس: استان کرمان، جنوب‌شرقی رفسنجان، قبل از پل کمربندی جاده رفسنجان-کرمان، دوربرگردان، خروجی بعد از روستای ناصریه

برای سفر به این دره باید ابتدا خود را به شهر رفسنجان برسانید، از آنجا وارد جاده رفسنجان - کرمان شوید و پس از عبور از پل کمربندی و گذر از تابلوی روستای ناصریه کمی جلوتر و در سمت راست وارد یک جاده فرعی (این جاده روبه‌روی کارخانه فرمولیبدن کویر رفسنجان قرار دارد) شده که ابتدای آن آسفالت است و رفته رفته مسیر خاکی خواهد شد، اگر حدود ده کیلومتر این مسیر را ادامه دهید، تنگه را در سمت راست خود خواهید دید.

توجه کنید که جاده خاکی خیلی ناهموار نیست و می‌توانید با ماشین شخصی از آن عبور کنید.

پیش از شروع طبیعت گردی، یکی از مهم ترین اقدامات این است که نکات ضروری سفر به آن منطقه را بررسی کرده و مطمئن شوید که تمامی نکات ایمنی را می دانید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا سفری امن داشته باشید و بیشترین لذت را از طبیعت گردی خود ببرید. در همین راستا در ادامه این بخش نکات مهم هنگام بازدید از دره راگه را برای شما بازگو کرده ایم.

  • آب رودخانه گیودری که در دره راگه جاری است آلوده به مس بوده و آب آشامیدنی نیست. بنابراین به هیچ عنوان از آب این رودخانه ننوشید.
  • بهتر است که به همراه یک فرد محلی یا کسی که قبلا به دره سفر داشته است از این مکان بازدید کنید. گاهی اوقات ممکن است با استفاده از اپلیکیشن های مسیریابی، مسیر خود را گم کنید. چرا که این منطقه تازه کشف شده است و افراد زیادی از مکان آن مطلع نیستند.
  • امنیت شما تا حدود زیادی به آب و هوای منطقه بستگی دارد. حتما در فصل های خوش آب و هوا به دره راگه رفسنجان سفر کنید. قبل از سفر به دره از وضعیت آب و هوا مطمئن شده و در صورت بارش برف و باران یا طوفانی بودن هوا به این دره سفر نکنید.

دره راگه کجاست؟

  • در صورتی که با افراد حرفه ای به دره سفر نمی کنید و قصد ندارید تا شب را در کمپ سپری کنید، حتما پیش از تاریکی هوا به شهر بازگردید. چرا که احتمال حمله حیوانات وحشی وجود دارد.
  • تمامی وسایل مورد نیاز برای دره نوردی، آب و غذا و کمک های اولیه را همراه خود داشته باشید.
  • لباس و کفش مناسب برای پیاده روی به تن داشته باشید.
کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید