کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یک ماه پیش دیداری داشتند که ظاهرا اولین میوه‌های آن رسیده است.

کادوی کیم جونگ اون برای پوتین؛ روسیه چه پاسخی خواهد داد؟

سلام نو - سرویس بین‌الملل: ظاهرا اولین نتایج آشکار سفر اخیر رهبر کره شمالی به روسیه در حال آشکار شدن است. کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده به شدت ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط کره شمالی به روسیه را محکوم کردند و گفتند که آنها "چندین" تحویل تسلیحاتی از کره شمالی به روسیه را تایید کرده اند.

دفتر خبرگزاری رویترز در سئول گزارش می دهد که روسیه و کره شمالی انتقال تسلیحات برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین را رد کرده‌اند. این در حالی است که گزارش هایی مبنی بر حرکت کشتی‌های حامل کانتینر به احتمال زیاد تسلیحاتی بین بنادر دو کشور دریافت شده است.

در حالی که تأیید محتویات محموله‌ها ممکن نبود، گزارش‌ها حاکی از آن است که کانتینرها به یک مرکز نگهداری مهمات روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین تحویل داده شدند.

در بیانیه مشترک سه کشور آمده است: «جمهوری کره، ایالات متحده و ژاپن به شدت ارائه تجهیزات و مهمات نظامی توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره (DPRK) به فدراسیون روسیه برای استفاده علیه دولت و مردم اوکراین را محکوم می کنند.»

در بیانیه وزرای خارجه سه کشور آمده است: «چنین تحویل تسلیحاتی که اکنون چندین مورد از آنها تکمیل شده است، به میزان قابل توجهی تلفات انسانی جنگ تجاوزکارانه روسیه را افزایش خواهد داد.»

در این بیانیه آمده است که کره شمالی در ازای حمایت تسلیحاتی خود از مسکو، به دنبال کمک نظامی از روسیه برای پیشبرد قابلیت‌های نظامی خود است.

در بیانیه سه کشور آمده است: «ما به‌دقت هرگونه موادی را که روسیه در حمایت از اهداف نظامی پیونگ‌یانگ در اختیار کره شمالی قرار می‌دهد، رصد می‌کنیم. هرگونه معامله تسلیحاتی با کره شمالی نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که خود مسکو به آن رأی داده است.»

کره شمالی و روسیه در دیدار رهبرانشان در ماه سپتامبر در شرق روسیه، متعهد به همکاری نظامی نزدیکتر شدند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار و درباره اجرای توافقات صورت گرفته در این نشست گفتگو کرد.

کره شمالی در برابر کمک به روسیه چه دریافت خواهد کرد؟

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یک ماه پیش در مرکز فضایی وستوچنی در شرق دور روسیه دیدار و گفتگو کردند.

مکان این گفت‌وگو، دو پرتاب ناموفق ماهواره جاسوسی کره شمالی در سال جاری و حرف‌ها پوتین به ما یک چیز می‌گوید و آن این که کره شمالی دنبال توسعه برنامه موشکی و فضایی خود است.

ولادیمیر پوتین در در این گفت‌‎وگوها به رهبر کره شمالی وعده داد که روسیه به توسعه برنامه فضایی کره شمالی کمک خواهد کرد. این وعده می‌تواند همان چیزی باشد که کره شمالی در برابر ارسال سلاح به روسیه دریافت می‌کند. اما در این میان یک مسئله جدی وجود دارد و آن حساسیت مسکو روی مسائل نظامی است.

روسیه به شدت در انتقال تجهیزات و تکنولوژی‌های نظامی خود حساس است و حتی در این زمینه نسبت به تبادل نظامی با چین نیز بسیار دقت می‌کند. در این شرایط آیا روسیه تکنولوژی موشکی یا فضایی خود را با کره شمالی به اشتراک می‌گذارد؟

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه «آیا روسیه در ساخت ماهواره به کیم کمک خواهد کرد یا خیر»، پاسخ داد: « ما به همین دلیل به اینجا آمده ایم. رهبر کره شمالی علاقه زیادی به مهندسی موشک نشان می‌دهد؛ همچنین کره شمالی در تلاش برای توسعه فضایی است.»

احتمال همکاری فضایی روسیه و کره شمالی آنقدر جدی است که جان ریموند ژنرال سابق و رئیس عملیات نیروی فضایی آمریکا رئیس سابق نیروی فضایی آمریکا هشدار داد همکاری میان کره شمالی و روسیه می تواند ظرفیت های فضایی پیونگ یانگ را افزایش دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید