لازک انتخاب بسیاری در این روزهاست از این رو همراه باشید تا بدانیم عمل لازک چشم برای چه کسانی مناسب است.

عمل لازک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

سلام نو پلاس: امروزه برای برطرف کردن عیوب انکساری چشم؛ اعم از دوربینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم؛ روش های مختلفی وجود دارد که جراحی لازک یکی از رایج ترین آن ها محسوب می شود.

لازک، یکی از انواع جراحی های لیزری چشم می باشد که آمار موفقیت آن بسیار قابل ملاحظه است.

به طور کلی اعمال جراحی لیزری چشم، به منظور درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می گیرند و شما را از استفاده از عینک بی نیاز می کنند.

افرادی که این ویژگی‌ها را دارند: ثابت شدن نمره چشم، به طوری که نمره عینک یا لنز تماسی‌ حداقل به مدت ۶ ماه ثابت مانده باشد.

سن بالای ۱۸ سال و عدم وجود بیماری چشمی دیگری که بر نتیجه جراحی تأثیر منفی داشته باشد.

جراحی لازک چشم ممکن است برای بیمارانی که قرنیه های شیب دار یا بسیار نازکی دارند، که جراحی را برای ایجاد فلپ لیزیک مناسب مشکل می کند، بهتر باشد.

از آنجایی که آسیب ناشی از ضربه به چشم بعد از لیزیک جدی تر از عمل لازک چشم است، افرادی که در فعالیت های حرفه ای یا اوقات فراغت که چشمانشان ممکن است در معرض خطر آسیب بیشتر قرار گیرد (مانند بوکس) برای عمل لازک مناسب تر هستند.

جراحی چشم لازک (یا PRK) ممکن است برای افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم بهتر باشد زیرا وقتی که نیاز به برداشت از فلپ عمیق نیست، اعصاب قرنیه که مسئول رفلکس اشک هستند، آسیب کمتری می بینند و خشکی چشم کمتر تشدید می شود.

عمل لازک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

لازک چشم چیست

در این روش ابتدا با بی‌حسی موضعی، لایه ای نازک از قرنیه چشم به نام اپیتلیوم به کمک الکل برداشته می شود و سپس اشعه لیزر توسط لیزر گزایمر بر روی چشم تابانده می‌شود و بعد از اتمام عمل، لایه اپیتلیوم دوباره به جای خود باز گردانده می‌شود.

این امر سبب می‌شود تا مسیر پرتوهای نور به خوبی بر روی شبکیه متمرکز شود و قدرت بینایی افزایش یابد و دید واضح‌تر شود.

در طول جراحی لازک، فرم و آناتومی و ساختار قرنیه بیمار تغییر یافته بدین ترتیب انکسار نور به صورت طبیعی اتفاق افتاده و در نتیجه؛ مسیر پرتوهای نور به خوبی بر روی شبکیه متمرکز می شود.

توجه داشته باشید که عمل حذف عینک، تحت بی حسی موضعی ( با استفاده از قطره های بی حس کننده ) و تقریبا طی ۱۰ دقیقه انجام می شود.

پس از بی حسی چشم ها؛ بهترین جراح چشم تبریز اقدام به قرار دادن الکل رقیق به مدت ۲۰ – ۱۵ ثانیه، در چشم های بیمار نموده و بدین ترتیب لایه سطحی قرنیه چشم وی را یکپارچه کرده و آن را به کمک ابزار مخصوصی بر می دارد.

در مرحله بعد، اشعه لیزر به سطح قرنیه چشم بیمار ؛ تابانده شده و در نهایت لایه تراشیده شده قرنیه طی چند روز به خودی خود ترمیم می گردد.

این عمل بدون بیهوشی و تنها با استفاده از قطره بی‌حس کننده انجام می‌گیرد و زمان عمل از چند دقیقه تجاوز نمی‌کند. در حین عمل دردی احساس نمی‌کنید.

فقط کافی است با آرامش به دستورات تیم جراحی عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

به طور کلی افراد برای انجام عمل لازک باید حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۴۵ سال سن داشته باشند.

عمل لازک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

اگرچه بهترین سن برای انجام جراحی لازک بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی است، اما کودکان و نوجوانان نیز می‌توانند عمل لازک چشم را انجام دهند.

ولی به توصیه انجمن پزشکان آمریکا به دلیل اینکه چشم کودکان و نوجوانان تا سن ۱۸ سالگی و حتی گاهی تا سن ۲۰ سالگی درحال رشد و تغییر شکل است انجام عمل لازک مفید نیست و تنها بهبود موقتی دارد و حتی می‌تواند باعث شود که بیماری چشم کودک یا نوجوان تشدید شود.

از طرفی در بزرگسالان و کهنسالان نیز می‌توان این نوع جراحی را انجام داد اما باید به این نکته توجه کرد که بیماری پیرچشمی با انجام عمل لازک اصلاح نمی‌شود.

به همین دلیل باید قبل از انجام این عمل، وجود بیماری پیرچشمی درکنار بیماری‌های دوربینی و نزدیک بینی و … مورد بررسی قرار گیرد.

تفاوت لیزیک و لازک

یکی از متداول ترین و اساسی ترین سوالاتی که افراد از جراحان و متخصصان چشم می پرسند این است که تفاوت جراحی Lasek و لیزیک در چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگویم در طول عمل لیزیک یک فلاپ به شکل دایره بر روی چشم به وسیله میکروکراتوم یا ابزار های مخصوص جراحی لیزی به وجود می آید.

پس از آن پزشک فلپ را جهت دست پیدا کردن به استروما باز می نماید و با استفاده از لیزر موجب تغییر بافت قرنیه می شود.

بعد از آن نیز فلپ به موقیت اصلی خود باز گردد و به عنوان یک باند طبیعی عمل می کند. فلاپ بسیار ایمن و مطمئن بوده و بدون بخیه می باشد و باعث می شود روند بهبودی تسریع پیدا کند.

عمل لازک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

اما جراحی لازک یا لازیک ترکیبی از دو روش لیزیک و prk می باشد، در این جراحی اپیتلیوم قرنیه از لایه استرومای زیرین جدا خواهد شد اما به جای حذف این بافت جراح یک فلاپ بسیار نازک را به یک طرف قرنیه برمیگرداند و پس از انجام درمان نیز بافت اپیتلیال مجددا بر روی چشم برای محافظ بیشتر قرار می گیرد و پزشک بعد از آن بر روی چشم یک لنز تماسی باندژای قرار می دهد تا اپیتلیوم در جای خود حفظ شود.

در طول عمل لیزیک ، یک "فلاپ" دایره ای روی سطح چشم بوسیله یک میکروکراتوم یا ابزار جراحی لیزر فموتوسکند ایجاد میشود.

سپس جراح فلپ لولا را برای دسترسی به استروما باز می کند و با استفاده از لیزر اکسایمر، بافت قرنیه را تغییر می دهد.

سپس فلپ به موقعیت اصلی خود بازگردانده می شود و به عنوان یک باند طبیعی عمل می کند. فلاپ ایمن و بدون سوزن است، و بهبودی نسبتا سریع اتفاق می افتد.

اما جراحی لازک یا لازیک ، ترکیبی از لیزیک و PRK است؛ اپیتلیوم قرنیه از لایه استرومای زیرین جدا شده است اما به جای از بین بردن این بافت مانند PRK، جراح لازیک یک فلاپ نازک از اپیتلیوم را به یک سمت قرنیه متصل می کند.

جایی که اپیتلیوم را به چشم متصل میکند مانند فلاپ ضخیم از بافت قرنیه ایجاد شده در جراحی لیزیک میباشد.

پس از اتمام درمان لیزر، بافت اپیتلیال بر روی سطح چشم برای پوشش استروما لیزری قرار می گیرد و یک لنز تماس با باند روی چشم قرار می گیرد تا اپیتلیوم را در جای خود حفظ کند.

عمل لازک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

تفاوتهای روش لیزیک و لازک بسیار جزیی هستند اما همین جزییات در روند بهبود و نتایج عمل می‌تواند تفاوتهایی ایجاد نماید. در جدلو زیر نمونه‌ای از این تفاوتها را می‌بینیم:

۱- تفاوت در برش قرنیه در لیزیک و لازک چشم

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، هردو روش لیزیک ولازک، ایمن بوده و ۶ ماه بعد ازعمل، نتایج مشابهی دارند.

تفاوت اساسی در نحوه جراحی لازک، لیزیک و PRK، تنها مربوط به چگونگی آماده‌سازی چشم برای درمان لیزر می‌باشد. این آماده سازی مربوط به ایجاد فلپ قرنیه است.

فلپ، لایه‌ی نازکی از قرنیه است که پیش از تابش نور لیزر، توسط یک ابزار بسیار دقیق، در سطح قرنیه ایجاد می‌شود.

در لیزیک، این فلپ کاملا برداشته می‌شود و سپس نور لیزر به قرنیه می‌تابد. اما در عمل لازک، این فلپ از سطح قرنیه جدا نمی‌شود؛ بلکه برشی ۲۷۰ درجه ای خورده شده و کنار زده می‌شود. پس از تابش نور، این فلپ دوباره روی قرنیه قرار می‌گیرد.

۲- تفاوت در روند بهبودی در عمل‌های لیزیک و لازک چشم

همچنین در جدول بالا مشاهده می‌کنید که بهبود بینایی پس از عمل لازک (LASEK) ممکن است کندتر از روش لیزیک باشد.

در لیزیک بطور کلی روند بهبودی دید، سریع‌تر بوده و بیمار زودتر به دید صحیح خود می‌رسد؛ اما این میان نیاز به برش عمیق‌تر در قرنیه می‌باشد.

۳- تفاوت در عوارض بعد از عمل لیزیک و لازک

بطور کلی عوارض بعد از عمل لیزیک، بیشتر از عوارض مربوط به عمل لازک می‌باشد. این به این دلیل پیش آمده که در لیزیک، لایه‌ی عمیق‌تری از قرنیه چشم برش داده می‌شود.

اما عوارضی مانند خشکی چشم در لازک، کمتر از لیزیک مشاهده می‌شود.

در لازک، بر خلاف فلپ ضخیم‌تر در لیزیک، یک فلپ فوق نازک روی سطح چشم ایجاد می‌شود.

اگر قرنیه‌ی شما، بطور طبیعی نازک است و باعث می شود شما شرایط عمل لیزیک را نداشته باشید، این موضوع اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

عمل لازک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

۴- لازک برای قرنیه‌های نازک مناسب‌تر از لیزیک

جراحی لازک، بعلت برش بسیار نازک قنرهی، عوارض مرتبط با فلاپ قرنیه و احتمال برداشتن قرنیه بیش از حد با لیزر را کاهش می دهد و از آسیب به تمامیت ساختاری چشم جلوگیری می‌کند.

با اجتناب از فلپ عمیق که در لیزیک شاهد آنیم، خطر ابتلا به خشکی چشم‌ها پس از جراحی لازک کمتر می‌گردد.

لازک همچنین گزینه بهتری است اگر درجه بالایی از نزدیک بینی (که نیاز به حذف بیشتر بافت از قرنیه مرکزی برای تصحیح خطای انکساری دارد) داشته باشید.

عمل لیزیک عمل لازک
مدت زمان ۱۰ دقیقه مدت زمان ۱۰ دقیقه
دوره درمان کوتاه تر دوره درمان بلند تر
عوارض احتمالی بیشتر عوارض احتمالی کمتر
برش قرنیه ضخیم تر برش قرنیه نازک تر
فلپ برداشته میشود فلپ به قرنیه متصل میماند

مزایا و معایب عمل لازک چشم

مزایا عمل لازک چشم

  • بینایی را اصلاح می کند.

  • حدود ۹۶٪ بیماران بینایی مطلوب خود را خواهند داشت.
  • به دلیل قطره های بی حسی با درد بسیار کمی همراه است.
  • میدان دید تقریبا بلافاصله یا روز بعد از عمل اصلاح می شود.
  • به بانداژ یا بخیه نیازی نیست.
  • وابستگی به عینک یا لنز تماسی در اکثر بیماران به میزان چشمگیری کاهش می یابد و بسیاری از بیماران دیگر نیازی به عینک یا لنز ندارند.

معایب عمل لازک چشم

عوارض ناشی از انجام این عمل در مقایسه با سایر روش ها بسیار کمتر است ؛ اما به طور کلی جراحی لازک نیز همچون هر جراحی دیگری می تواند عوارضی در پی داشته باشد که این عارضه ها عبارتند از :

  • عفونت
  • تیرگی و تاری دید
  • ضعف دید در شب
  • احساس خشکی چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم

عمل لازک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

البته لازم به ذکر است که کلیه عوارض فوق ، در صورت وقوع ؛ تنها برای مدت کوتاهی بروز خواهند کرد و به مرور زمان و با رعایت صحیح مراقبت های پس از عمل، به طور کامل از بین خواهند رفت.

بعضی از افراد نمی‌توانند خود را تحت درمان عمل جراحی لازک یا دیگر روش‌های مشابه قرار دهند. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افراد دارای دیابت

افراد داری خشکی چشم

مادران باردار به دلیل تغییرات هورمونی

کسانی که مشغله و کار زیادی دارند و نمی توانند به چشم های خود استراحت دهند.

افرادی که مبتلا به حساسیت فصلی هستند.

افراد دارای آستیگماتیسم با درجه بالا

بیمارانی که دارای قوز قرنیه پیشرفته می‌باشند.

دوره نقاهت عمل لازک چشم

دوره نقاهت بعد از عمل لازک و تصحیح دید بعد از ان عمل جراحی لازک ، به عوامل مختلفی ؛ از جمله نمره چشم بیمار بستگی داشته و معمولا حدود ۲ تا ۴ هفته طول می کشد.

لازم به ذکر است دوران نقاهت در افرادی که شماره چشم آن ها خیلی بالا است و همچنین افرادی که نزدیک بینی شدید دارند ؛ طولانی تر از دیگر افراد خواهد بود.

عمل لازک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

کاندید مناسب جراحی لازک

  • باید حداقل ۱۸ سال داشته باشند.

  • سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد. نباید دارای مشکلات خاصی از جمله دیابت کنترل نشده، بیماری عروقی خود ایمنی یا کلاژن باشند. دارویی را مصرف کند و یا شرایط دیگری داشته باشد که پاسخ ایمنی را به خطر بیندازد.
  • طبق گفته های دکتر محمدزاده بهترین جراح چشم تبریز فرد باید از سلامت چشم برخوردار باشد. نباید به بیماری های چشم مانند قوز قرنیه، آب سیاه، آب مروارید، بیماری قرنیه و شبکیه و عصب بینایی، عفونت چشم، خشکی چشم مبتلا باشند.
  • نباید باردار یا شیرده باشند. هورمون ها ممکن است بر ثبات نتیجه تأثیر بگذارند. باید از دید پایدار حداقل یک سال قبل از عمل حذف عینک برخوردار باشد.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید