۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
کد خبر: 55470898

بازدید از بعضی شهرهای ایران تجربه متفاوتی است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم نهبندان کجاست.

نهبندان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: از نظر قومیت مردم این منطقه از تیره پارت‌ها و اقوام آریایی هستند که از زمان‌های قبل از اسلام در این منطقه می‌زیستند.

علاوه بر قوم فارس دیگر اقوام ساکن در منطقه بلوچ و عرب هستند. مردم نهبندان با گویش محلی و نزدیک به خراسانی سخن می‌گویند.

گویش آن‌ها به گویش سیستانی نزدیک است و بعضی از آن‌ها نیز به سیستانی سخن می گویند. اکثر مردم نهبندان، مسلمان و شیعه مذهب هستند.

نهبندان مرز کجاست

شهر نهبندان جنوبی‌ ترین شهر استان خراسان جنوبی است و در ارتقاع ۱۱۹۶ متری ازسطح دریای آزاد قرار گرفته است.

این شهر به اقتضای موقعیت طبیعی و مجاورت با کویر در دشتی نسبتاً وسیع واقع شده است.

این شهرستان، از نظر ناهمواری، در شمال شامل ارتفاعاتی است که ارتفاع قله‌های آن به ۲۵۰۰ متر می‌رسد. کوه سرخ، کوه بیدمشک وکوه بوبک از جمله این ارتفاعات هستند.

شهرستان نهبندان از شمال به کوه‌های کم‌ ارتفاع بهاران و شهرستان بیرجند، از شرق به کوه‌های گرم و کشور افغانستان و شهرستان زابل، از غرب به بلندی‌ های کوه‌ های چشمه، شاهکوه، کوه هاری و کرمان و از جنوب به دامنه کوه‌های استند و استان‌های سیستان و بلوچستان محدود می‌شود.

نهبندان کجاست؟

آب‌ وهوای نهبندان به‌ دلیل مجاورت با کویر در گروه آب و هوای گرم و خشک قرار دارد.

شهرستان نهبندان دارای دو بخش«مرکزی» و «شوسف»، دو شهر «نهبندان» و «شوسف» و پنج دهستان است.

منطقه نهبندان به‌ دلیل وجود راه‌های اصلی و درجه یک، ارتباط نزدیک با استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان، نزدیکی به کشورهای پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی کشور به ویژه چابهار و قرار گرفتن بر سر راه‌های مهم بازرگانی استان خراسان یکی از مناطق مهم ارتباطی و تجاری این منطقه است.

هم‌ چنین وجود سنگ‌های ارزشمند در معادن این منطقه در کنار کشاورزی دلیل دیگری مبنی بر اهمیت نهبندان است.

شهرستان نهبندان با ۴۱۱۰۲ کیلومتر مربع وسعت، جنوبی ترین شهر استان خراسان جنوبی است.

این شهر در طول جغرافیایی ۶۰ درجه و ۳۰ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۱ درجه و ۳۳ دقیقه و در ارتفاع ۱۱۹۶ متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است.

شهرستان نهبندان به اقتضای موقعیت طبیعی آن و مجاورت با کویر در دشتی نسبتاً وسیع واقع شده است.

از نظر ناهمواری این شهرستان در شمال مشتمل بر ارتفاعاتی است که قلل آن به۲۵۰۰متر می رسد کوه سرخ-کوه بیدمشک - کوه بوبک از جمله این ارتفاعات است.

نهبندان یعنی چه

در زمانی که سیستان و قهستان به عنوان دو منطقه حاکم نشین مطرح بوده اند «نه» و «بندان» دو مرکز مهم حکومتی به شمار می آمدند و برای هر کدام نایب الحکومه ای از سوی حاکم انتخاب می شده است.

نهبندان کجاست؟

در این بین «نه» بزرگتر و مهمتر از «بندان» بوده و همچنین به دلیل اینکه تعدادی شهر با نام «نه» در سطح کشور وجود داشته است برای معرفی این منطقه «نه» را به همراه «بندان» می گفتـه اند، بعدها با مرکزیـت و توسعه « نه» ایـن شهر «نهبندان» نام گرفته است.

اشاراتی که به پیشینه تاریخی نهبندان در قبل از اسلام در منابع تاریخی شده بسیار محدود است. یکی از منابع مستقل و کم نظیر راجع به ایران، تقریباً مربوط به زمان تولد حضرت مسیح (ع)، سفرنامه ایزودور خاراکسی است که بیشتر از لحاظ اطلاعات راجع به شرق ایران مورد توجه می باشد.

از اظهارات خاراکسی چنین استنباط می شود که نیه یا نه واقع در حاشیه شرق لوت در سمت جنوب، شهر مهمی بوده است.

این سرزمین همچون دیگرسرزمین ها ازعهدة وظیفه‌ای که خالقش برعهدة او نهاده است به خوبی برآمده و اندیشمندانی را دردامان خویش پرورانیده است.

بزرگانی که اولین بار پشتشان راخاک گرم وتفدیده این دیاردر آغوش کشیده وآخرین بار هم غریبانه در دل کویر صورت برخاک پر مهر وطنشان نهاده وباخاموشی چراغ وجودشان،نام ویاد آنان نیز از اذهان پاک گشته است.

از جمله می‌توان به اندیشمندانی همچون:ابن عبدالرحمن بن عبدا...که نامش موجب درخشش دیار کویر درصفحات تاریخ است.فقیه ابوبکر نیهی،نوابه فخی شاعره‌ای عارف که قدم در وادی عرفان گذاشت

سوغات نهبندان

انّاب، خرما، پسته، زعفران، زرشک، انار

نهبندان در گذشته نه و نیه نامیده می شده است. بیشتر منابع تاریخی از جمله تاریخ سیستان از این سرزمین به همین نام ها یاد کرده اند.

صنایع دستی هر منطقه متاثر از شرایط اجتماعی و اقلیمی و طبیعی منطقه است ، این شهرستان نیز به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و فقر عمومی اکثر ساکنان منطقه باعث شده که بومیان از هر امکاناتی درراه تأمین مایحتاج خوداستفاده نمایند.

نهبندان کجاست؟

وجود درختان نخل ، موجب رونق صنایع دستی حصیری ( بوریا بافی ) گردیده و مردمان با ذوق منطقه با این محصول طبیعی، صنایع دستی بی بدیلی را خلق می کنند.

هم مرز بودن با استان سیستان و بلوچستان نیز در نوع تولیدات صنایع دستی منطقه نهبندان تأثیر گذار بوده است.

تولید انواع رودوزیهای سنتی از جمله سکه دوزی ،آئینه دوزی ، بلوچی دوزی ، تولید انواع قالیچه با نقش و نگار بلوچی از جمله این تأثیر پذیری می باشد.

از دیگر صنایع رایج در این شهرستان می توان به قالی بافی،‌گلیم بافی،‌سیاه چادر بافی، پلاس بافی،جاجیم بافی ، حوله بافی نام برد.

مهمترین مناطق تولید محصولات صنایع دستی این شهرستان عبارتند از: نهبندان، شوسف، دهسلم، میغان، چهار فرسخ، دهنو، کلاته سرخ ، حیدرآباد ، چاهداشی، طارق، چاه دراز، سهل آباد، عربخانه، شاه کوه، سلطانی،‌ چاه گرد، سیدال، بورگان علیا، زنگویی و بندان.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید