تارنمای شبکه سی ان ان در تحلیلی به حملات اخیر به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق پرداخت و نوشت که گرچه غزه محل وقوع جنگ است ولی چراغ های قرمز چشمک زن در سراسر خاورمیانه هشدار مشکلات بیشتری را به آمریکا می‌دهند.

آمریکا و مواجهه با چالش‌های بیشتر در خاورمیانه

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سی ان ان عنوان کرد: یک کشتی نیروی دریایی آمریکا موشک های پرتاب شده توسط حوثی های یمن را رهگیری کرد. به دو پایگاه آمریکایی در سوریه حمله شد و در عراق چندین پهپاد و راکت به سمت نیروهای آمریکایی شلیک شد.

شاید غزه محل کنونی وقوع جنگ باشد، اما "چراغ های قرمز چشمک زن" در سراسر خاورمیانه هشدار مشکلات بیشتری را می دهند.

آمریکا دو ناو گروه هواپیمابر را در شرق مدیترانه مستقر کرده تا ایران و متحدانش یعنی سوریه و حزب‌الله لبنان را از گشودن جبهه‌ های جدید علیه اسرائیل باز دارند. ۲ هزار تفنگدار نیروی دریایی آمریکا نیز آماده اعزام به منطقه بوده و همزمان، مقادیر زیادی مهمات و تجهیزات را برای کمک به عملیات نظامی اسرائیل ارسال می شود.

تمامی این وقایع نشاندهنده آن است که آمریکا به احتمال بسیار در آستانه دخالت مستقیم در یک جنگ خاورمیانه است. اما تحولات امسال همانند سال ۱۹۹۱ و اخراج ارتش عراق از کویت یا تهاجم سال ۲۰۰۳ به آن کشور نیست که ماه ها برنامه ریزی و تدارکات صرف آن شده و واشنگتن و متحدانش زمان، مکان و ابعاد حمله را تعیین کرده باشند.

به نوشته سی ان ان، اکنون و در بهترین حالت، آمریکا در تلاش است تا به وقایعی که عمدتاً از کنترلش خارج است، واکنش نشان دهد. با این حال، ناگهان آسیب‌پذیری‌های حضور گسترده نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه آشکارا شده است.

این رسانه آمریکایی اعتراف کرد که در این بحبوحه ایران علیرغم دهه‌ها تحریم ‌های شدید، در ساخت مجموعه‌ ای از تسلیحات پیشرفته موفق بوده است.

از سوی دیگر، در حالی که انتقال یک سرباز یا تفنگدار دریایی از آمریکا به خاورمیانه هزاران دلار هزینه دارد، یک سرباز سپاه را می توان با اتوبوس به بغداد، دمشق یا بیروت اعزام کرد.

آمریکا شاید قوی ترین ارتش جهان را در اختیار داشته باشد، اما همانگونه که شکست در ویتنام و افغانستان ثابت کرد، این قدرت تضمینی برای پیروزی بر یک دشمن (یا در مورد خاورمیانه کنونی، دشمنان) مصمم و زیرک نیست.

از سوی دیگر، در حالی که جنگ در غزه ادامه دارد، خشم خاورمیانه در حال جوشیدن است. در اردن، لبنان، لیبی، یمن، ایران، ترکیه، مراکش، مصر و کشورهای دیگر تظاهرات علیه اسرائیل شعله ور شده و بخش عمده ای از خشم مردم حامی دست و دلباز اسرائیل یعنی آمریکا را نشانه رفته است.

اکنون همه چیز مهیاست که مناقشه چند دهه ای اسرائیل و فلسطینی ها با انفجار خود خاورمیانه را زیر و رو کند. چه بسا که آمریکا نیز در میانه آن باشد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید