۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 55469504

میدان‌ها از عناصر شهری هستند که بازدید از آن خالی از لطف نیست از این رو با ما همراه باشید و درباره میدان ساعت تبریز آدرس بدانید.

میدان ساعت تبریز آدرس

سلام نو _ سرویس گردشگری: با ما به دل بافت تاریخی تبریز سفر کنید، جایی که یکی از سمبل های تبریز، میدان ساعت در آن قرار گرفته است.

قدمت این میدان مشهور به دوره پهلوی اول باز می گردد و به جهت قرارگیری برج ساعت در نزدیکی آن، به نام میدان ساعت شناخته می شود.

این میدان در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط آلمانی ها و به سبک معماری آنها ساخته شده و در گذر زمان جایگاه مهمی در شهرسازی و تاریخ تبریز پیدا کرده است.

امروزه میدان ساعت به دلیل نزدیکی به مراکز خرید معروف شهر مانند خیابان تربیت و بازار تبریز و دیگر جاذبه های دیدنی تبریز مانند ارگ علیشاه، موزه شهرداری در میان مکان های دیدنی شهر قرار دارد.

البته این تمام جذابیت میدان ساعت نیست؛ چرا که وجود نورپردازی های زیبای شبانه و برگزاری جشن ها و مراسم مختلف در این میدان، آن را به گزینه ای محبوب در میان تبریزی ها برای گشت و گذار تبدیل کرده است.

میدان ساعت

تبریز یکی از مدرن‌ترین شهرهای ایران است. این شهر خوش‌آب‌وهوا که قدمتی طولانی و تاریخی غنی دارد، در شمال غربی ایران قرار گرفته است.

بر اساس نظریه باستان‌شناسان، تاریخچه پیدایش تبریز به بیش از ۴,۰۰۰ سال می‌رسد.

میدان ساعت تبریز آدرس

تاریخ نشان از این دارد که تبریز همیشه یکی از حوزه‌های تمدن و پیشگام در عرصه‌های مختلف به حساب می‌آمده؛ بر همین اساس نیز این شهر معروف به «شهر اولین‌ها» است.

عمارت شهرداری، یکی از نمادهای شهر زیبای تبریز، به دستور رضاخان در سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ هجری شمسی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر (مقصودیه) ساخته شد. در آن زمان «حاج ارفع الملک جلیلی» به‌عنوان شهردار تبریز مشغول به کار بود.

ساخت عمارت شهرداری با طراحی «آودیس اوهنجانیان» (وزیر راه و شهرسازی کشور ارمنستان در سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۱ که پس از آن به ایران مهاجرت و در تبریز اقامت کرد) و به سبک معماری آلمانی صورت گرفت.

محل قرارگیری عمارت شهرداری تبریز تا سال ۱۳۲۴ هجری شمسی به‌صورت چهارراه بود و در زمان حکومت «سید جعفر پیشه‌وری» (فعال سیاسی، موسس فرقه دموکرات آذربایجان)، تبدیل به میدان شد.

در ابتدا تندیس نیم‌تنه «باقرخان سالار ملی» (یکی از مبارزان جنبش مشروطه ایران) را در آنجا نصب کردند؛ ولی پس از سقوط حکومت پیشه‌وری، مجسمه محمدرضا شاه پهلوی به‌جای تندیس باقرخان سالار ملی در این میدان قرار گرفت.

پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران مجسمه محمدرضا شاه پهلوی تخریب و میدان ساعت تبریز به مکانی جهت گردهمایی مردم تبدیل شد.

در دوره جنگ تحمیلی ایران و عراق نیز یکی از مکان‌هایی که بمباران شد همین میدان بود. در حال حاضر همانند گذشته، بسیاری از تجمعات مهم تبریز در این میدان اتفاق می‌افتد.

میدان ساعت تبریز آدرس

میدان ساعت به‌مرور زمان در تاریخ و فرهنگ تبریز دارای جایگاهی خاص شد.

اکنون با توجه به موقعیت مکانی این میدان در پرترددترین و کلیدی‌ترین نقطه شهر، به یکی از جاذبه‌های تبریز تبدیل شده است؛ البته نزدیکی به مراکز خرید، وجود نورپردازی‌های شبانه، برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی و غیر مذهبی به‌خصوص عید نوروز، در باشکوه‌تر و محبوب‌تر شدن این جاذبه در میان گردشگران و اهالی، بی‌تاثیر نیست.

عمارت شهرداری تبریز که برج ساعت را بر بلندای خود دارد، در زمینی به مساحت ۹۶۰۰ متر مربع، با زیربنای ۶۵۰۰ متر مربع و ارتفاع بیش از ۳۰ متر بنا شده است. برج ساعت نیز حدود چهار متر ارتفاع دارد.

چشم‌انداز ظاهری ساختمان برج ساعت، شکل حرف «یو» (U) انگلیسی را دارد. نمای بیرونی این اثر از سمت شمال و شرق متشکل از سنگ‌های تراشیده‌شده است و از سمت جنوب و غرب تلفیقی از آجر و سنگ کار شده دارد.

نمای کاخ شهرداری و برج ساعت تبریز از بالا به‌شکل عقاب در حال پرواز است که به نمونه ساختمان‌های هم‌تراز خود در کشور آلمان، پیش از جنگ جهانی دوم شباهت زیادی دارد. این تصویر، شکوه و عظمت برج ساعت را دوچندان کرده است.

میدان ساعت تبریز کجاست

آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی٬ میدان ساعت

میدان ساعت یا میدان شهرداری که در زبان محلی تبریزی به آن «ساعات قاباغی» به معنی (جلوی ساعت) نیز گفته می‌شود، در مرکزی‌ترین نقطه تبریز، در تقاطع خیابان‌های ارتش (شاپور سابق) و امام خمینی (پهلوی سابق) قرار دارد.

میدان ساعت تبریز آدرس

دسترسی به میدان ساعت تبریز، به‌وسیله خودروی شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی نظیر اتوبوس‌های شهری و تندرو، مترو و تاکسی امکان‌پذیر است.

بهترین و سریع‌ترین راه، استفاده از اتوبوس‌های تندرو یا «بی‌آرتی» (BRT) است؛ خط شریعتی- آبرسان، شما را به میدان ساعت می‌رساند.

با توجه به اینکه این میدان یکی از مهم‌ترین و پرترددترین نقاط شهر است، اغلب وسایل نقلیه عمومی از این مسیر عبور یا توقف خواهند کرد.

اگر قصد استفاده از مترو را داشته باشید، ایستگاه میدان ساعت (ایستگاه شماره ۱۱ خط یک مترو تبریز)، مقصد خواهد بود. تاکسی‌های شهری، تلفنی و اینترنتی هم گزینه‌های دیگر هستند.

اگر با خودروی شخصی قصد بازدید از میدان ساعت را دارید، باید در نظر داشته باشید، به‌علت کمبود فضای پارک، شاید مجبور شوید خودرو را در فاصله‌ای دورتر پارک کنید؛ البته در نزدیکی عمارت شهرداری تعدادی پارکینگ عمومی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید