عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما وقتی می‌گوییم مثلاً حقوق بازنشسته به جای دو سال آخر بشود ۵ سال آخر علت این است که می‌خواهیم از یک فساد عظیمی که در این مدل ۲سال اکنون دارد اتفاق می‌افتد جلوگیری کنیم که افراد طی ۲۸ سال در یک سطح حقوق دریافت می‌کنند بعد در ۲ سال آخر با زدوبند یک پست غیرواقعی می‌گیرند، حقوق بالا دریافت می‌کنند و پس از آن این حقوق بالا را سال‌ها به صندوق تحمیل می‌کنند.

بحران سال های آینده، بحران صندوق‌های بازنشستگی است / برای بازگشت افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم تلاش می کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با پیشنهادات دولت در بخش اجتماعی برنامه هفتم توسعه به ویژه اصلاحات پیشنهادی درخصوص صندوق‌های بازنشستگی مانند افزایش سن بازنشستگی یا تغییر میانگین محاسبه حقوق بازنشستگی، گفت: بحران جدی سال‌های آینده ما بحران صندوق‌های بازنشستگی است و ما هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه اصلاحات پارامتریک و دقیق در مدل اداره صندوق‌های بازنشستگی انجام دهیم؛ اما متاسفانه به محض اینکه این اصلاحات آغاز می‌شود فضاسازی و جوی در کشور ساخته می‌شود که گویا می‌خواهیم با این اصلاحات حق و حقوق بازنشسته فعلی را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: ما وقتی می‌گوییم مثلاً حقوق بازنشسته به جای دو سال آخر بشود ۵ سال آخر علت این است که می‌خواهیم از یک فساد عظیمی که در این مدل ۲سال اکنون دارد اتفاق می‌افتد جلوگیری کنیم که افراد طی ۲۸ سال در یک سطح حقوق دریافت می‌کنند بعد در ۲ سال آخر با زدوبند یک پست غیرواقعی می‌گیرند، حقوق بالا دریافت می‌کنند و پس از آن این حقوق بالا را سال‌ها به صندوق تحمیل می‌کنند.

عنابستانی خاطرنشان کرد: این در حالی بود که در همین بحث افزایش متوسط حقوق از ۲ سال به ۵ سال آورده بودیم باید به نحوی اجرا شود که حقوق بازنشسته کمتر از ۹۰ درصد دریافتی خودش در زمان اشتغال نشود، یعنی آن بحث همسان‌سازی که بازنشسته‌ها به دنبال آن هستند را دولت در همین جا آورده بود، اما متاسفانه کمیسیون تلفیق به دلیل فضاسازی که انجام شد  این را حذف کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه ابراز داشت: مساله دیگر افزایش سن بازنشستگی بود که در همه دنیا یک مساله رایجی است. خب امروز در کشور ما یک نفر ۳۰ سال کار می‌کند و بازنشسته می‌شود، به دلیل افزایش امید به زندگی که نزدیک به ۷۸ سال شده است نزدیک به ۳۰ سال هم خودش مستقیم مستمری دریافت می‌کند بعد از فوت او ۳۰ سال بعد هم فرزندان و خانواده او هم مستمری را دریافت می‌کنند، خب قطعا صندوق نمی‌تواند این را تأمین کند و تاب‌آوری ندارد در نتیجه دچار آسیب و خسارت می‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه این می‌شود که صندوق ورشکست می‌شود و ماهیانه نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را دولت دارد به صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشور کمک می‌کند که صندوق بتواند خودش را بچرخاند. خب این ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پول چه کسی است؟ پول جوانی است که باید برای او شغل و جاده و حمل و نقل و مسکن ایجاد کنیم.

نماینده مردم سبزوار افزود: نکته دیگر اینکه این پول را به چه کسی می‌دهیم؟ به صندوقی می‌دهیم که کار خود را بد مدیریت کرده و نتوانسته خود را اداره کند؛ پس باید این مدیریت را درست کنیم، اصلاحات انجام دهیم، افزایش سن بازنشستگی لزوما این نیست که از فردا اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: این قانون جدید هم می‌تواند به نوعی نوشته شود که اجرای آن براساس شیوه مشخصی باشد، مثلا می‌تواند برای ورودی‌های جدید باشد یا می‌تواند برای ورودی‌های ۱۵ سال خدمت باشد اما در مجموع به شیوه‌ای اجرا شود که بازنشسته فعلی یا افراد در حال بازنشستگی را مشمول نشود؛ که البته کمیسیون تلفیق با هر دوتای این مدل‌ها مخالفت کرد.

عنابستانی عنوان کرد: با استفاده از فرصت پیشنهادات نمایندگان به دنبال این هستم که بتوانیم در صحن این مساله را به برنامه برگردانم.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید