«معلمان بهترین حقوق را در مقایسه با سایر کارمندان دریافت می‌کنند. یک فرماندار به من گفت که یک معلم دو برابر من حقوق می‌گیرد.»؛ این اظهاراتِ علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، واکنش‌های زیادی در پی داشت. معلمان که عده‌ای می‌پندارند بعد از اجرای رتبه‌بندی حقوق‌شان افزایش بیش از ۵۰درصدی داشته است، می‌گویند اجرای ناقص قانون رتبه‌بندی معلمان نتوانسته مشکلاتِ معیشتِ آنها را حل کند و همچنان حقوقشان نسبت به سایر کارکنان پایین‌تر است.

پس از رتبه بندی فرهنگیان حقوق معلمان چقدر افزایش می یابد؟

به گزارش سلام نو به نقل از روزنو، مهدی محمدیان (فعال صنفی معلمان) در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون آموزش مجلس به ایلنا می‌گوید: تا قبل از اجرای رتبه‌بندی جامعه متوجه وضع بد درآمدیِ معلمان بود، اما هیاهو و سرصدایی که با اجرای قانون رتبه‌بندی راه افتاد سبب شد همه فکر کنند حقوق معلمان افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. قانونی که اجرا شد، چیزی نبود که ما می‌خواستیم؛ درخواست ما تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم بود که اگر اجرا می‌شد اختلاف حقوقی ما با اساتید دانشگاه را به کمتر از ۲۰ درصد می‌رساند. دولت زیر بارِ این قانون نرفت و گفت نمی‌توانم منابع مالی آن را فراهم کنم.


محمدیان می‌افزاید: بعد از تصویبِ قانون رتبه‌بندی همه فکر کردند حقوق معلم‌ها قرار است افزایش خوبی داشته باشد. هر کس از مجلس مصاحبه می‌کرد می‌گفت قرار است حقوق معلم‌ها ۴۵ تا ۹۰ درصد افزایش یابد. نمایندگان مجلس البته نمی‌گفتند که این مقدار از افزایش حقوق قرار است روی چند درصد از حقوق اعمال شود. نکته این است که این ۴۵ درصد افزایش تنها روی سه آیتم از احکام حقوقی، یعنی روی حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل معلمان، پیاده شده است.


این فعال صنفی معلمان می‌گوید: تصور دیگر این بود که بیشتر معلمان رتبه‌ی بالا می‌گیرند و ۹۰ درصد افزایش حقوق برایشان اعمال می‌شود. اما وقتی رتبه‌بندی به مرحله‌ی اجرا رسید به جرأت می‌توان گفت که کمتر از ۵ درصد از معلم‌ها به رتبه‌ی ۵ و کمتر از ۱۰درصد به رتبه‌ی ۴ رسیدند و اکثرا رتبه ۳ به پایین گرفتند.

محمدیان می‌گوید: ما از این همه مصاحبه‌های رنگارنگ راجع به حقوق معلم‌ها گلایه داریم. وقتی مسئولی راجع‌به حقوق معلم‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید حقوق آنها از فرمانداران بیشتر است، دید جامعه هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد در حالیکه این صحبت به هیچ وجه صحت ندارد. آقای منادی حتما اطلاع دارند که این حرف صحت ندارد، اینکه چرا چنین چیزی را روی آنتن مطرح می‌کنند جای تعجب دارد.

این فعال صنفی می‌افزاید: حقوق، مجموعه‌ی رفاهیات و دریافتی‌های نقدی و غیرنقدی است. حتی وزیر آموزش و پرورش هم در یکی از مصاحبه‌هایشان اعلام کردند که بعد از اجرای رتبه‌بندی تفاوت حقوق یک معلم با سایر کارمندان به ۳۰درصد رسید؛ یعنی حقوق معلمان ۳۰درصد کمتر از حقوق سایر کارمندان است. این درحالیست که ما از رفاهیات و بن خرید کالاها و غیره نیز بی‌بهره هستیم. معلمان غیر از آنچه در حکم‌شان آمده، هیچ ندارند.

محمدیان می‌گوید: وقتی آقای وزیر از این اختلافِ ۳۰درصدیِ حقوق معلمان با سایرِ کارمندان آگاه هستند، انتظار داریم از طریقِ ظرفیت‌های موجود در قانون این فاصله را کاهش دهند. فوق‌العاده ویژه یکی از این ظرفیت‌هاست که برای خیلی از نهادها اجرا شده ولی یکی از وزارتخانه‌هایی که این آیتم را با میانگین ۲۱ درصد می‌گیرد وزارت آموزش و پرورش است، در حالی که ظرفیتِ آن تا ۵۰درصد است. اگر آموزش و پرورش بتواند این را مطالبه کند می‌تواند بخشی از این ۳۰درصد عقب ماندگی حقوقی معلمان را جبران کند.

این فعال صنفی می‌گوید: ما نمی‌گوییم شرایطِ دیگر کارکنان دولت خوب است، بحث این است که ما از حداقلی که آنها می‌گیرند هم کمتر می‌گیریم اما خیلی‌ها فکر می‌کنند حقوق معلمان ۴۵ تا ۹۰درصد بعد از رتبه‌بندی افزایش یافته است.

محمدیان همچنین در موردِ مسائلِ برخی از معلمان در رابطه با رتبه‌بندی می‌افزاید: درحال‌حاضر ۳۰۰هزار معلم به رتبه‌های خود معترض هستند؛ چند بار قول رسیدگی داده‌اند و حالا می‌گویند دو ماه دیگر رسیدگی می‌کنیم.

وی همچنین به مشکلاتِ معلمان مهرآفرین اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ تا ۸۰هزار معلم مهرآفرین و قرارداد معین با مشکلِ صدور کد استخدامی مواجه هستند. در حالیکه مجلس مصوبه دارد که کد استخدامی این معلمان صادر شود. نمایندگان کمیسیون آموزش بارها در مورد این موضوع صحبت کرده‌اند و می‌گویند موضوع این معلمان حل شده است اما چرا مصوبه اجرا نشده و کد استخدامی برای این معلمان صادر نمی‌شود؟

این فعال صنفی همچنین در مورد معلمان بازنشسته آموزش و پرورش گفت: احکام معلمانی که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بازنشست شده‌اند، هنوز بر اساس قانون رتبه‌بندی صادر نشده است. صندوق بازنشستگی کشوری تا کی قرار است تعلل کند؟ بارها قولِ پیگیریِ مسائل داده شده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است. از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهیم رسیدگی به مطالبات معلمان را به تعویق نیندازند.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید