عبدالوحید رایان، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به آسوشیتدپرس گفته بود که بیش از ۲۰۰۰ نفر در این زمین لرزه و پس لرزه های قوی بعد از آن کشته شده‌اند.

نمایی هوایی از حومه شهر هرات افغانستان در روز دوشنبه ۵ ژوئن ۲۰۲۳. [Rodrigo Abd/AP Photo]

سلام نو - سرویس بین‌الملل: یکی از رهبران ارشد طالبان گفت که تعداد تلفات زمین لرزه‌های قدرتمند غرب افغانستان ۲۰۰۰ نفر تخمین زده می شود و افزود که این رقم ممکن است در یکی از مرگبارترین زمین لرزه های دو دهه اخیر این کشور بیشتر هم شود.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان مستقر در قطر، به الجزیره گفت که بسیاری از افراد ناپدید شده‌اند و عملیات نجات برای نجات افراد گرفتار شده در آوار در پی زمین لرزه ۶.۳ ریشتری در ولایت هرات جریان دارد.

شاهین گفت که نیاز فوری به چادر، اقلام پزشکی و غذایی در مناطق آسیب دیده از فاجعه وجود دارد. او از تجار محلی و سازمان های غیردولتی درخواست کرد تا برای کمک به افراد نیازمند حضور یابند.

پیش از این، عبدالوحید رایان، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به آسوشیتدپرس گفته بود که بیش از ۲۰۰۰ نفر در این زمین لرزه و پس لرزه های قوی بعد از آن کشته شده‌اند. وی خواستار کمک فوری شد و گفت که حدود شش روستا ویران شده و صدها غیرنظامی زیر آوار مدفون شده‌اند.

سازمان ملی بلایای طبیعی افغانستان روز شنبه اعلام کرد که زلزله حدود ۱۰۰ کشته برجای گذاشته است.

اواخر روز شنبه، سازمان ملل متحد آمار اولیه ۳۲۰ کشته را اعلام کرد. با این حال، بعداً اعلام کرد که این رقم هنوز در حال بررسی است، در حالی که هلال احمر اعلام کرد ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش سرویس زمین شناسی آمریکا (USGS) این زمین لرزه به بزرگی ۶.۳ ریشتر حدود ساعت ۱۱ صبح روز شنبه (۰۶:۳۰ به وقت گرینویچ) در ۴۰ کیلومتری (۲۴ مایلی) شمال غرب شهر هرات رخ داد. پس لرزه های شدید در ولایت های همجوار بادغیس و فراه احساس شد.

قیامت در افغانستان؛ ۲۰۰۰ کشته و هزارن زخمی و مفغود در زلزله مرگبار هرات

آسیب گسترده در افغانستان

عبدالشکور صمدی باشنده شهر هرات گفت که این زمین لرزه با حداقل پنج پس لرزه قوی در حوالی ظهر به دنبال داشته است.

صمدی گفت:«همه مردم خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. خانه‌ها، ادارات و مغازه‌ها همگی خالی هستند و نگرانی از وقوع زلزله‌های بیشتر وجود دارد. من و خانواده ام داخل خانه بودیم. من زلزله را احساس کردم.Bottom of Form

به گفته صمدی

خانواده او شروع به فریاد زدن کردند و از ترس زلزله دوباره به بیرون دویدند.

سرویس زمین شناسی آمریکا (USGS) اعلام کرد که این زمین لرزه با سه پس لرزه قوی - به بزرگی ۶.۳، ۵.۹ و ۵.۵ ریشتر و همچنین تکان های ضعیف تری همراه بوده است. این زلزله در مشهد و شهرهای اطرافش احساس شد.

محمد عبدالله جان، سخنگوی اداره مدیریت حوادث طبیعی افغانستان گفت که زلزله و پس لرزه ها به خانه های چهار روستا در ولسوالی زنده جان در ولایت هرات خسارت وارد کرده است. همچنین گزارش ها از خسارات گسترده به خانه ها در ولایات فراه و بادغیس گزارش شده است.

قیامت در افغانستان؛ ۲۰۰۰ کشته و هزارن زخمی و مفغود در زلزله مرگبار هرات
نمایی هوایی از حومه شهر هرات افغانستان در روز دوشنبه ۵ ژوئن ۲۰۲۳. [Rodrigo Abd/AP Photo]

واحد سازمان جهانی بهداشت در افغانستان اعلام کرد که ۱۲ آمبولانس را برای انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها به زنده جان اعزام کرده است.

اکانت سازمان ملل در ایکس - که قبلاً به نام توییتر شناخته می شد- اعلام کرد:«با ادامه گزارش تلفات و تلفات ناشی از زلزله، تیم‌هایی در بیمارستان‌ها هستند و به درمان مجروحان کمک می کنند و نیازهای اضافی را ارزیابی می کنند. آمبولانس‌های تحت حمایت سازمان جهانی بهداشت در حال انتقال افراد آسیب‌دیده، که بیشتر آنها زن و کودک‌اند، هستند.»

عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر در امور اقتصادی به خانواده های قربانیان و مجروحان این زلزله تسلیت گفت.

در ژوئن ۲۰۲۲، یک زمین لرزه قوی منطقه ای ناهموار و کوهستانی در شرق افغانستان را لرزاند و خانه های سنگی و خشتی را ویران کرد. این مرگبارترین زمین لرزه افغانستان در دو دهه اخیر بود که حداقل ۱۰۰۰ کشته و حدود ۱۵۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

منبع: الجزیره.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید