آرائیک هاروتونیان که رهبری جدایی‌طلبان در منطقه قره‌باغ را برعهده داشت به دلیل اقدامات تروریستی توسط کارمندان سرویس امنیت دولتی بازداشت شد.

رئیس سابق قره‌باغ دستگیر شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در بیانیه مشترک دفتر دادستانی کل و سرویس امنیت دولتی آذربایجان (SGB) آمده است: در ۳ اکتبر سال جاری، آرائیک هاروتونیان در شهر خانکندی توسط کارمندان سرویس امنیت دولتی بازداشت شد.

همچنین فهرست بلندی از اتهامات وارد شده علیه هاروتونیان از جمله «برنامه‌ریزی، آماده‌سازی، راه‌اندازی جنگ تهاجمی»، «نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی در جریان درگیری‌های مسلحانه»، «عدم اقدام یا صدور دستورات جنایی در جریان درگیری مسلحانه»، « قتل عمد، تروریسم، تأمین مالی تروریسم و «برگزاری تمرینات با هدف تروریسم» علیه هاروتونیان منتشر شده است.

براساس گزارش آناتولی، رهبر سابق قره‌باغ همچنین به "سازماندهی جامعه جنایتکار" و "ایجاد تشکیلات یا گروه‌های مسلح غیرقانونی" متهم شده است.

در این بیانیه آمده است: تحقیقات نشان داده که آرائیک هاروتونیان، اهل خانکندی (متولد ۱۹۷۳)، که به عنوان «رئیس‌جمهور» جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی معروف است، در انجام یک جنگ تهاجمی در خاک آذربایجان شرکت داشته و درگیر جذب، آموزش و تأمین مالی مزدوران و همچنین سازماندهی استفاده از آنها در درگیری های نظامی و عملیات نظامی بوده، هنجارهای حقوق بشردوستانه بین المللی را نقض کرده و دستورات جنایی صادر کرده است.

هاروتونیان همچنین متهم به سازماندهی مین‌گذاری در آذربایجان برای انجام حملات تروریستی و همچنین سازماندهی حملات به شهر گنجه و شهرک‌های منطقه بردا است که در اکتبر ۲۰۲۰ با راکت گلوله باران شد و منجر به تلفات غیرنظامی و تخریب غیرنظامیان شد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، دادگاه آذربایجان در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ دستور بازداشت هاروتونیان را صادر کرده بود و نام وی در لیست تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفت.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید