جزیره‌های ایران بسیار دیدنی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره جزیره هندورابی؛ جاذبه ای جالب و تماشایی بدانید.

جزیره هندورابی؛ جاذبه ای جالب و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: این جزیره که به جزیره عشاق هم شهرت دارد از مکان‎های دیدنی زیادی برخوردار است. جمعیت کم و طبیعت خاص، مسطح بودن جزیره و وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی از جذابیت‌های این جزیره هستند.

از اوایل پاییز تا عید نوروز بهترین زمان برای سفر به این جزیره است؛ اما به دلیل اینکه در این مدت زمان استقبال مسافران زیاد می‌شود، بهتر است محل اقامت خود را از قبل رزرو کنید و با خیالی آسوده راهی سفر شوید.

قبل از هر چیزی بدانید که اکثر مسافرانی که به جزیره زیبای هندورابی می‌روند در طبیعت آنجا کمپ می‌کنند یا از هتل‌های چادری ساخته شده در سواحل استفاده می‌کنند.

اما این نکته قابل ذکر است که این چادرها امکانات زیادی ندارد و باید رختخواب، وسایل روشنایی، مواد غذایی، آب آشامیدنی و… را همراه خود ببرید؛ زیرا در این منطقه از فروشگاه مواد غذایی و سوپرمارکت‌های بزرگ خبری نیست.

جزیره هندورابی کجاست

سفر به جزیره‌های منزوی و بکر، می‌تواند گردشی بسیار دلنشین و جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی باشد.

ایران نیز جزیره‌های خلوت و کوچکی دارد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به جزیره هندورابی اشاره کرد که می‌تواند مقصد گردشگری فوق‌العاده‌ای برای شما باشد.

هندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان به شمار می‌رود. این جزیره حدود ۲۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا در بالاترین نقطه خود به حدود ۴۵ متر می‌رسد؛ هیچ‌گونه بلندی و کوهی در این جزیره مشاهده نمی‌شود و سطح آن کاملا هموار است.

جزیره هندورابی؛ جاذبه ای جالب و تماشایی

در سال ۱۳۸۹ شمسی، به دستور رئیس‌جمهوری وقت، جزیره هندورابی به محدوده منطقه آزاد کیش الحاق شد تا گردشگری در آن رونق بیشتری یابد.

برای رفتن به جزیره هندورابی، بهترین و در دسترس‌ترین راه، سفر دریایی است و از چندین مبدا انجام می‌پذیرد.

نزدیک‌ترین مسیر به هندورابی، از مبدا بندر چیرویه است؛ از چیرویه تا هندورابی را می‌توان در مدت زمان ۲۰ دقیقه طی کرد؛ از بندر لنگه و لاوان نیز می‌توان با قایق به‌سمت هندورابی رفت؛ ولی باید مسافت بیشتری را پیمود.

مسیر دیگر رفتن به جزیره هندورابی نیز از کیش است.

در کیش، بلیط‌های کشتی به مقصد هندورابی در ساعات مختلف در دسترس هستند.

در آب‌های پیرامون جزیره هندورابی، صخره‌های مرجانی زیادی وجود دارند؛ از همین رو، موجودات آبزی زیادی در آنجا زندگی می‌کنند. از جمله ماهی‌های اطراف جزیره هندورابی می‌توان به جراح ماهی، طوطی ماهی، یونیک، پیکاسو، ملوان و ماهی تن دم زرد اشاره کرد.

علاوه بر این، داخل جزیره، در اواخر زمستان و تا ابتدای تابستان، لاکپشت‌های زیادی برای تخم‌گذاری به سواحل هندورابی می‌آیند که مناظری بسیار تماشایی و شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کنند.

پرندگانی همچون شاهین و باز نیز در هندورابی به چشم می‌خورند.

ویژگی‌های جالب جزیره هندورابی

جزیره هندورابی یکی از جزایر تابع بخش کیش از شهرستان بندرلنگه است که در ۸ کیلومتری کرانه های جنوبی ایران واقع شده است و مساحت آن ۸/۲۲ کیلومترمربع است.

جزیره هندورابی دارای یک مسجد است و آثاری از ویرانه های دهکده و قلعه پرتقالیها و قلعه مسلمانان در نزدیکی روستا در مجاورت قبرستان و برکه و همچنین آثاری از ویرانه های قدیمی در شرقی ترین مکان جزیره در تپهای مشرف به مهمانسرای متروکه هندورابی دیده میشود.

جزیره هندورابی؛ جاذبه ای جالب و تماشایی

به جز موارد ذکر شده در جزیره امکانات قابل توجه دیگری وجود ندارد و اهالی از مراکز اقتصادی و خدماتی- اداری مرکز شهرستان، بندرچارک، بندر چیروئید، بندرمقام و جزیره الوان و کیش استفاده مینمایند.

این جزیره بین ۲۶ درجه و ۳۹ دقیقه تا ۲۶ درجه و ۴۲ دقیقه شمالی و ۵۳ درجه و ۳ دقیقه تا ۵۳ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی نسبت به گرینویچ قرار گرفته است و از نظر تقسیمات سیاسی، یکی از جزایر تابع دهستان الوان از بخش کیش شهرستان بندرلنگه است.

هندورابی مقابل کرانه شیبکوه و در میان جزایر کیش و الوان قرار گرفته و فاصله دریایی آن تا بندرعباس ۳۲۵ کیلومتر، تا بندرلنگه ۱۳۳ کیلومتر، تا جزیره کیش ۲۸ کیلومتر تا جزیره الوان ۲۴ کیلومتر، تا جزیره فارور ۸۶ کیلومتر، تا جزیره سیری ۱۲۰ کیلومتر و تا بندر چیرویه ۸ کیلومتر است.

این جزیره در طول سال از زاویه تابش مستقیم برخوردار بوده و گرمادهی خورشید در طی سال زیاد است. مساحت کم جزیره نیز سبب توزیع مساوی گرمادهی خورشید است. به طوری که هیچ گونه تفاوت اقلیمی بوجود نمی آورد.

بلندی اندک سطح جزیره نیز عامل دیگر تشدید کننده دمای این جزیره است. مشاهدات اقلیمی نشان می دهد که جزیره هندورابی از لحاظ اقلیمی جزو نواحی گرم و مرطوب است.

منابع تامین آب در این جزیره محدود است و آب مصرفی اهالی از دو طریق چاه و برکه تامین میشود. تعداد ۵ حلقه چاه آب شیرین و دو برکه در این جزیره وجود دارد.

با توجه به آبدهی دو حلقه از چاهها که عمق یکی از آنها به ۲۴ متر میرسد میتوان گفت که سفرههای آب زیرزمینی در این جزیره موجود است.

جزیره هندورابی؛ جاذبه ای جالب و تماشایی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید