وزیر دفاع ترکیه مدعی شد که خواست سوریه برای خروج نظامی از خاک این کشور «غیرمنطقی» است.

آمادگی ترکیه برای ازسرگیری مذاکرات با سوریه

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، «یاشار گولر»، وزیر دفاع ترکیه ضمن تایید آمادگی آنکارا برای ازسرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با دمشق، موضع کشورش مبنی بر امتناع از خروج از شمال سوریه را تجدید کرد و این پیشنهاد را «غیر منطقی» خواند.

طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» و به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط»، گولر دیروز جمعه در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفت: ما همیشه آماده نشستن پای مذاکره و گفت‌وگو هستیم، اما خواسته‌های طرف سوری چیزی نیست که بتوان بلافاصله آن را پذیرفت.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه این سوال را مطرح کرد که: «آن‌ها [طرف سوری] می‌خواهند ترکیه از خاک سوریه خارج شود اما چرا ترکیه باید از خاک سوریه خارج شود؟».

وی در ادامه مدعی شد: «بار دیگر می‌گوییم که طرف سوری برای [رسیدگی به فعالیت] کسانی که نفت مردم سوریه را استخراج و می‌فروشند (اشاره به نیروهای دموکراتیک سوریه، قسد) زمان پیدا نمی‌کند. زیرا آن‌ها فقط مشغول رسیدگی به مناطقی هستند که ما صلح و امنیت را برقرار کرده‌ایم و حالا می‌خواهند که ما از آن‌ها خارج شویم».

قبل از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران در سوریه، روابط آنکارا و دمشق، بسیار نزدیک بود؛ که بعد از درگیری‌ها رو به وخامت گذاشت. اما اخیراً دو طرف و همچنین رسانه‌های مرتبط با روابط دو کشور صحبت از احتمال عادی‌ سازی تدریجی آن کردند.

در دسامبر سال گذشته، روسیه میزبان اولین مذاکرات پس از ۱۱ سال بین ترکیه و سوریه در سطح وزرای دفاع بود. بعد از پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، آنکارا قصدش را برای گفت‌وگو با مقامات سوری اعلام کرد؛ اما دمشق پذیرش درخواست گفت‌وگوها را به خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه مشروط کرد.

پایان پیام/م

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید