لغو روادید و سیم کارت بی‌فیلتر برای گردشگران دو اقدام از مجموعه اقدامات انجام شده برای رونق صنعت گردشگری ایران است، اما آیا این اقدامات گردشگری ایران را نجات خواهد داد؟

چرا لغو روادید و سیم کارت بی‌فیلتر گردشگری ایران را نجات نخواد داد؟

سلام نو – سرویس گردشگری: ارمنستان و گرجستان و حالا روسیه؛ ایران با هر سه کشور لغو روادید کرد تا شهروندان بتوانند با راحتی بیشتر به کشورهای یک دیگر سفر کنند. از طرف دیگر مسئله سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی نیز جدی‌تر شده تا گردشگران راحتی بیشتری را تجربه کنند.

 در این یادداشت کوتاه به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که آیا اقداماتی مثل لغو روادید، سیم کارت بدون فیلتر، مهر نزدن در پاسپورت یا تخفیف و چیزهایی شبیه این موارد می‌تواند به گردشگری ایران رونق دهد؟

پاسخ این سوال در نگاه اول و به صورت کلی مثبت است. این به آن معنا است که هر کشوری که دنبال رونق گردشگری باشد باید اقدامی مثل روادید و هر اقدام قانونی دیگر را در جهت تسهیل گردشگران مُهیا کند، اما واقعیت این است که این اقدامات تسهیلی باید بعد پیش‌نیازهایی اساسی انجام شود.

زیرساخت‌ها به شدت قدیمی، عقب مانده از دنیا و حتی در مرز نابودی که با یک برندینگ فوق‌العاده ضعیف و البته تخریب دشمنان و ایران هراسی همراه شده است. در چنین شرایطی این مقصد بدون روادید و با تخفیف ویژه هم جذاب نخواهد بود.

مشکل اول ایران برندینگ است. به علت تبلیغات ضعیف بسیاری از غربی‌ها فرق ایران و افغانستان و عراق را نمی‌دانند. باید اعتراف کرد ایران هراسی جواب داده. در شرق هم بعد از حوادث سال گذشته، به خصوص اقدامات تروریستی در شیراز، چینی‌ها و روس‌ها از سفر به ایران می‌‎ترسند.

اگر هم این ترس‌های شرقی و غربی نباشند ما با کشوری طرفیم که تصویر مشخص و دقیق از خود به دنیا ارائه نکرده و مشخص نیست مقصدی لوکس است یا اقتصادی؟ برای بازنشستگان بهتر است یا توریست سلامت؟ غذاهای درجه یکی دارد یا چای‌های خاص؟

مشکل بعدی اما ضعیف شدید امکانات است؛ امکاناتی که تا سرویس‌های بهداشتی پیش رفته و مورد اشاره وزیر گردشگری هم قرار گرفته است. در یک نمونه تازه می‌توان به سفر تیم النصر عربستان به ایران همراه با کریس رونالدو نگاه کرد. مسیر رونالدو را شبانه آسفالت کردند چون کیفیت آسفالت خراب بود. ورزشگاه آزادی نیز وضعیت مناسبی نداشت. هتل تیم النصر- هتل اسپیناس پالاس تهران- نیز که یکی از لوکس‌ترین و نوسازترین هتل‌های تهران است در بهترین حالت با هتل‌های درجه دو اروپایی برابری می‌کرد نه یک هتل ۵ ستاره یا سوپر لوکس.

در نمونه‌ای دیگر اگر از تهران خارج شویم و به شهر رشت برویم تنها با یک هتل پنج ستاره رو به رو می‌شویم که در یک رتبه بندی منصفانه یک هتل دو یا سه ستاره نسبتا خوب است. هتل‌های دیگر رشت با فاصله از کادووس ضعیف‌تر هستند. هتل‌های اکثر شهرهای ایران به جز شیراز، اصفهان و کیش فرق چندانی با وضعیت رشت ندارند.

وضعیت امکانات تفریحی نیز مشخص است. پارک‌های آبی عقب‌تر از دنیا، شهربازی‌های فرسوده و لیستی بلند بالا شبیه این‌ها. در این میان البته وضع رستوران‌ها و کافه‌ها با فاصله مناسب و در خور است.

با چنین وضعی پرسش این است که روادید و سیم کارت بی‌فیلتر را برای کدام گردشگر خارجی حذف و ارائه می‌کنید؟ وقتی که گردشگر ایرانی تلاش می‌کند به جای کیش- به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران- برود وان یا استانبول و به جای رشت و اصفهان و شیراز برود ارمنستان و گرجستان یعنی اکوسیستم گردشگری در ایران مشکل جدی دارد.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید