موزه گردی در ایران جالب است از این رو با ما همراه باشید و حتما از موزه موسیقی اصفهان بازدید کنید.

حتما از موزه موسیقی اصفهان بازدید کنید

سلام نو سرویس گردشگری: موزه موسیقی اصفهان نخستین و تنها موزه موسیقی خصوصی در کشور است که توسط دو تن از موسیقی‌ دانان علاقه‌ مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی، در یازدهم آذر سال ۱۳۹۴ تاسیس شده است.

موزه موسیقی اصفهان دارای بیش از ۳۰۰ ساز موسیقی ایرانی است که در بخش‌ های گوناگون دسته‌ بندی شده و به نمایش گذاشته شده ‌اند. با کمک امکانات صوتی و تصویری در این موزه، می ‌توانید روش نواختن سازها را مشاهده کرده، به صدای آنها گوش بسپارید.

سازهایی که برخی از آنها با طرح های مینیاتوری تزیین شده و مجموعه ای جذاب از رنگ و صدا را تشکیل داده اند.

در این مجموعه می توانید آلات موسیقی را بیینید که در هیچ کشور دیگری نظیر آنها یافت نمی شود. این موزه در میان گردشگران خارجی شهرت بسیاری پیدا کرده و از چشم گردشگران ایرانی پنهان مانده است.

درباره موزه موسیقی اصفهان

اصفهان یکی از مهدهای موسیقی و آواز سنتی ایرانی ست و یکی از مقام های موسیقی و یکی از آوازهای پنج گانه سنتی کشورمان به نام این شهر خوانده می شود.

اهمیت موسیقی و علاقه مردم اصفهان به این هنر باعث شد تا دو تن از موسیقی دانان علاقه مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی نخستین و تنها موزه موسیقی خصوصی کشور را در تاریخ یازدهم آذرماه ۱۳۹۴ تاسیس کنند.

حتما از موزه موسیقی اصفهان بازدید کنید

موزه ای که تفاوت های بسیاری با دیگر موزه های ایران دارد و مدل ارایه آثار، نوع راهنمایی انجام شده و برخورد کارکنان در آن شما را با بُعد جدیدی از موزه گردی آشنا می کند. همچنین اجرای زنده موسیقی در پایان تور، گردش خاص شما را در موزه را جذاب تر می سازد.

در موزه موسیقی اصفهان می توانید به تماشای ۳۰۰ ساز موسیقی ایرانی بنشینید، اطلاعاتی از نحوه ساخت آنها به دست بیاورید و با کمک امکانات صوتی و تصویری با روش نواختن سازها آشنا شوید و به صدای آنها گوش دهید.

سازهایی که برخی از آنها با طرح های مینیاتوری تزیین شده اند و مجموعه ای جذاب از رنگ و صدا را به وجود آورده اند. در این مجموعه می توانید آلات موسیقی را بیینید که در هیچ کشور دیگری نظیر آنها یافت نمی شود.

در مدت زمان کوتاه افتتاح موزه موسیقی این موزه مفتخر به دریافت جوایز متعددی شد که از جمله آنها می توان به این دو جایزه اشاره کرد:

  • رتبه نخست شاخص اصول فنی و استانداردهای فیزیکی از طرف شورای بین‌ المللی موزه‌ های ایران (ایکوم ایران) در سال ۱۳۹۵
  • عنوان بهترین موزه خصوصی ایران از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۹۵

چند بخش جالب در موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان از ۵ بخش مختلف آموزنده تشکیل شده که هرکدام به معرفی بخشی از موسیقی سنتی اختصاص یافته است.

موزه موسیقی اصفهان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:
تالار سازهای ملی: در این تالار می‌توانید از سازهای اصیل سنتی که در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد دیدن کنید. به علاوه امکانات صوتی و تصویری موزه به شما در درک بهتر این سازها کمک می‌کند.

حتما از موزه موسیقی اصفهان بازدید کنید

تالار سازهای محلی: تالار سازهای محلی همان طور که از اسمش پیداست، به موسیقی محلی مناطق مختلف ایران اختصاص یافته است. در این تالار می‌توانید از سازها و موسیقی محلی لذت ببرید و از اطلاعات راهنمایان موزه راجع به موسیقی محلی بهره‌مند شوید.

سرای سرآهنگان: بنیان گذاران موزه برای ادای احترام به اساتید موسیقی ایران قسمتی را به نام سرای سرآهنگان در نظر گرفته‌اند که در آنجا با زندگی‌نامه و آثار این افراد آشنا خواهید شد.

موسیقی سرا: از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد موزه موسیقی اصفهان قسمت موسیقی سرا است. در این قسمت می‌توانید به یک اجرای موسیقی دلچسب گوش دهید و از صدای سازهایی که در موزه مشاهده کرده‌اید لذت ببرید.
کارگاه سازسازی: این بخش یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های موزه است. در اینجا با نحوه‌ ساخت و جنس سازهای ایرانی آشنا می‌شوید که برای علاقه‌مندان به موسیقی اصیل بسیار جذاب و آموزنده خواهد بود.

از جمله این سازها می‌توان به ساز قانون اشاره کرد که یکی از کهن‌ترین سازهای ایرانی محسوب می‌شود و توسط فارابی اختراع شده است. ساز دیگر، سازی زهی به نام قیچک است.

قیچک ساز محلی جنوب شرقی ایران به خصوص سیستان و بلوچستان است. چنگ، ساز دیگری است که در موزه موسیقی با آن آشنا خواهید شد که نیاز به معرفی ندارد. زیرا از مشهورترین و باستانی‌ترین سازهای ایرانی قلمداد می‌شود.

ساز تار نیز از سازهای موجود در موزه است که به نوعی ساز چند ملیتی است. زیرا در کشورهای همسایه ایران نیز نواختن این ساز رایج است.

همچنین می‌توانید با نحوه‌ ساختن این ساز و اجزا و جنس چوب به کار رفته در آن در کارگاه ساز آشنا شوید که تجربه‌ بسیار جذابی خواهد بود.

سازهای دیگری از جمله رباب، بربط، نی، کمانچه، تمبک، سنتور و غیره را نیز می‌توانید در این موزه بیابید.

حتما از موزه موسیقی اصفهان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • مهدی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 0
    ضمن تشکر، چقدر خوب می شد اگر آدرس این موزه ، روزها و ساعت های بازدید و هزینه بلیط و ... نیز اطلاع رسانی می گردید. سپاس
  • دانیال IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    بجای این همه تعریف تمجید آدرس میزدید کجاست این موزه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید