جاذبه‌های گردشگری مازندران بسیار دیدنی هستند به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره محبوب ترین جاذبه طبیعی سوادکوه بدانید.

سلام نو _ سرویس گردشگری: لفور، یکی از جنگل های ۴۰ میلیون ساله ی استان مازندران است!

از جمله دلایلی که باعث شده لفور بین افراد مختلف بسیار معروف شود این است که رودها و آبشارهایی که از بین پیچ و خم های این جنگل می گذرد، باعث زندگی دوباره و ممتد این جنگل شده اند و به واقع جلوه ای خاص به آن ببخشیده اند.

آشنایی با جنگل لفور مازندران

جنگل لفور مازندران بخشی از جنگلهای چندمیلیون ساله هیرکانی است و امروزه یکی از جاذبههای طبیعی استان مازندران است. این جنگل در دهستان لفور از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد و دارای قابلیتها و مناظر کمنظیر و متنوعی است.

جنگل و روستای لفور از شمال به شیرگاه، از جنوب به ارتفاعات البرز، از شرق به زیرآب و از غرب به بابل محدود میشود. مساحت این جنگل در حدود ۸۰۰ هکتار است.

لفور در زمان‌های گذشته مرکز سوادکوه بوده است، جز در زمان حکومت قاجار که قسمتی از شهرستان بابل محسوب میشد. معنی واژه لفور یا لپور رود است و در مجموع به آبادی یا منطقهای گفته میشود که در کنار رود، درخت و جنگل واقع شده است.

جنگل و دهستان لفور از یکدیگر جدا نیستند و این دو منطقه امروزه با یک نام و یک منطقه شناخته میشوند. منطقه لفور از مجموعه درهها و ارتفاعات تشکیل شده است و بلندترین نقطه آن روستای بورخانی است که در حدود ۱۶۵۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

جنگل زیبای لفور در غرب و مرکز دهستان لفور و شار قلت و در مسیر محدوده اطراف سد قرار دارد. نزدیکی این جنگل به روستاهای زیبایی چون عالم کلا، بورخانی، گشنیان، نفت چال، چاکسر، اسبو کلا، گالش کلا، میرار کلا، امامکلا، کالی کلا و مرزیدره امکان اقامت در نزدیکی این جنگل را برای چند روز فراهم میکند.

علاوه بر این، وجود کلبههای جنگلی لفور و اقامت در آنها میتواند تجربه بیمانندی از حضور در جنگل را برای انسان شهرنشین امروزی رقم بزند.

جنگل لفور دارای آبوهوای معتدل خزری است و در تقسیمبندی آبوهوایی در ردیف آبوهوای معتدل مدیترانهای قرار میگیرد. تقریبا در همه روزهای سال این منطقه بارندگی دارد و در فصل پاییز بیشترین میزان باران را دریافت میکند.

این جنگل علاوه بر پوشش گیاهی و درختانی چون ممرز، ازگیل، راش، لیکی و سایر گیاهان منحصربهفردش از جاذبههای دیگری نیز برخوردار است که از این میان میتوان به هفت آبشار تیرکن، پارک جنگلی آذررود، آبشار اسکلیم، آبشار گزو، پلنگ دره، آبشار ترز، آبشار اسپی آر و جلسنگ، آبشار آنجیلیکا، آبشار چلاک و غار اسپر اشاره کرد.

بهترین زمان برای سفر به جنگل لفور فصل بهار و تابستان است، هر چند در فصل پاییز و زمستان نیز زیباییهایی این منطقه بسیار است، اما ضروری است پیش از سفر به جنگل حتما از وضعیت آبوهوا مطلع باشید تا طبیعت گردی بهتری را تجربه کنید.

علاوه بر این به همراه داشتن تجهیزات مناسب چون کفش مناسب، لباس گرم، غذای کافی و.. از ملزومات سفر به این منطقه است.

جنگل لفور کجاست

مجموعه ی جنگلی لفور یکی از مناطق سر سبز و غنی در سوادکوه مازندران و در قسمت شمالی این شهرستان است.

پر رنگ ترین ویژگی این جنگل، رودها و چشمه هایی است که از آن جاری شده و باعث سر سبزی و ادامه ی زندگی این جنگل ها پس از گذشت میلیون ها سال پیش تا به الان شده است.

برخی از این چشمه ها از درون زمین بر روی آن راه پیدا کرده و جاری شده اند و این خود یکی از ویژگی های این جنگل سرسبز و زیباست.

جنگل لفور در دهستان لفور در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد که از جنوب به ارتفاعات البرز، از شمال به جنگل‌های شیرگاه، از غرب به منطقه بابل‌کنار و همین طور از شرق به جنگل‌های بخش زیر آب و جوارم منتهی می‌شود.

اگر از تهران عازم جنگل لفور هستید، مسیر جاده فیروزکوه و گذر از شهرهای فیروزکوه، پل سفید و شیرگاه، شما را به این جنگل زیبا می‌رساند و با توجه به اینکه فاصله چندانی با پایتخت ندارد، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای تعطیلات آخر هفته باشد تا برای ساعاتی هم که شده از شلوغی و ترافیک شهر به دل طبیعت زیبا و بکر جنگل لفور پناه ببرید.

برای اینکه راهی جنگل لفور شوید، می‌توانید از گوگل مپ استفاده کنید که تا شیرگاه شما را هدایت می‌کند و از آنجا نیز می‌توانید تا سد لفور را از روی نقشه پیش بروید که حدود ۳۰ کیلومتر با شیرگاه فاصله دارد.

  • آدرس جنگل لفور: استان مازندران، سوادکوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور

هنگام حضور در جنگل لفور همه سعی خود را برای حفاظت از آن و موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند، به کار ببندید و آسیبی به آن‌ها وارد نکنید.

از آنجا که در روزهای بارانی، مسیرهای جنگل لفور لغزنده می‌شود، بهتر است از عصاهای مخصوص پیاده‌روی استفاده کنید.

برای اینکه در جنگل گم نشوید حتما جی پی‌اس داشته باشید و ترجیحا به‌صورت گروهی یا با تورهای طبیعت‌گردی قدم به این منطقه بگذارید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید