روزنامه همشهری با زهره‌سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران در مجلس در باره لایحه حجاب گفت وگو کرده است.

خواهید دید تا سه سال آینده با قانون اخیری که تصویب کردیم، جامعه از نظر باحجاب شدن تغییرات چشمگیری خواهد کرد

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، بخشهایی از مصاحبه را می خوانید.

چندی پیش لایحه عفاف و حجاب در مجلس مورد بررسی قرار گرفت، اما ایرادهایی به آن وارد شد. از بارقبل تا امروز که لایحه در صحن مجلس به تصویب رسید، چه تغییراتی صورت گرفته است؟

بار اولی که لایحه عفاف و حجاب در صحن علنی مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت فقط 15ماده داشت. مجلس با اصل85 آن مشکلی نداشت و موافقت کرد. فقط بخشی از آن‌که جرم‌انگاری بود به کمیسیون قضایی ارجاع داده شد. موضوع دیگر، جای خالی مباحث فرهنگی در این لایحه بود. با توجه به نیاز جامعه می‌طلبید مسائل فرهنگی پررنگ‌تر شود؛ از این‌رو کمیسیون‌های قضایی و فرهنگی قوانینی را درنظر گرفتند. بعد از تحقیقات و بررسی‌های بیشتر ماده‌های قانونی دیگری به لایحه اضافه شد و الان این لایحه 35ماده با عنوان مباحث فرهنگی دارد. بعد از آن مرکز پژوهش مجلس پیشنهادهایی را مبنی بر تعیین بازه زمانی برای اجرای لایحه ارائه کرد. نتیجه مشورت نمایندگان مجلس به اجرای آزمایشی لایحه در 3سال منتج شده است. اما اینکه لایحه تصویب شده امروز چه تغییراتی نسبت به لایحه ارائه شده قبل دارد، ازجمله مسائلی است که فعلا ضرورتی بر بازگو شدن آن نیست.

به‌نظر شما مهم‌ترین بخش از لایحه که می‌تواند بازخورد خبری داشته باشد، چیست؟
موضوع عفاف و حجاب در کشور ما سبقه زیادی دارد. درواقع تمدن کهن ایران را به تصویر می‌کشد. حجاب داشتن بحث امروز و دیروز جامعه نیست. از قدیم مردم به این مسئله تعصب نشان می‌دادند. متأسفانه با جریان اغتشاشی که سال گذشته در کشور رخ داد، عده‌ای سعی کردند اقتدار نظام را زیر سؤال ببرند. حجاب اجباری را مطرح کردند تا به این بهانه جو را متشنج کنند. می‌خواستند اصلی که در شرع و عرف اهمیت دارد را زیر پا بگذارند، اما باید متذکر شوم برای اکثر مردم سلامت نظام خانواده در اولویت قرار دارد؛ از این‌رو عموم مردم راضی هستند و می‌خواهند جامعه شرایط بهتری پیدا کند و قانون مانع از ترویج برهنگی و نیمه‌برهنگی شود. در این میان عده کمی هستند که دانسته یا نادانسته با داشتن حجاب مقابله می‌کنند، درواقع بدون آنکه بدانند با دشمن همکاری می‌کنند؛ دشمنی که هدفش برهم‌زدن نظم خانواده است؛ از این‌رو با کسانی که از روی عمد با ارزش‌های دینی و ملی کشورمان مخالفت می‌کنند، باید برخورد شود.

با توجه به اینکه قرار است 3سال به‌طور آزمایشی این طرح اجرا شود، فکر می‌کنید در جامعه چه تغییر چشمگیری اتفاق بیفتد؟
اجرای لایحه عفاف و حجاب درهمان اول کار تأثیر خود را نشان می‌دهد. وقتی مردم شاهد باشند با هنجارشکن‌ها برخورد می‌شود، متوجه حساس بودن موضوع می‌شوند. خیلی زود برهنگی و نیمه‌برهنگی در جامعه کم‌رنگ می‌شود؛ چون مردم‌مان قانونمدار هستند می‌توان پیش‌بینی کرد در کمتر از 3سال تغییرات چشمگیری در کشور رخ خواهد داد و مشکل بی‌حجابی برطرف می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید