۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 55464729

همدان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌همتایی دارد از این رو با ما همراه باشید چرا که غار علیصدر همدان را باید دید.

سلام نو _ سرویس گردشگری: غار علیصدر یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی استان همدان به شمار می‌رود که دارای شهرت جهانی است. غار علیصدر که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد، یک پدیده زمین شناختی برجسته با چشم‌اندازی استثنائی است.

آشنایی با غار علیصدر همدان

در میان اشکال مختلف طبیعت، غارها یکی از اعجاب انگیزترین، اسرارآمیزترین و جذاب ترین انواع مظاهر طبیعی به شمار می آیند و بسیاری را برای کشف رازها و رمزهای درون شان به سوی خود می کشانند. گوشه و کنار سرزمین مان ایران نیز انواع مختلفی از غارها را در خود جای داده است که هر کدام از آنها به طریقی هوش از سر بازدیدکنندگان خود می برند. امروز اما در سفری می خواهیم سری به معروفترین غار ایران بزنیم؛ با ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم و گردشی متفاوت را در این جاذبه منحصر به فرد تجربه کنیم.

برای رسیدن به غار علیصدر همان گونه که همه شما می دانید باید به سمت استان همدان سفر کنیم. غار علیصدر در ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان، در شهر کبودرآهنگ و در نزدیکی روستای علیصدر قرار دارد و در دل ارتفاعات ساری قیه یا صخره زرد جای خوش کرده است.

ارتفاع غار از سطح دریا به ۲۱۸۰ متر می رسد؛ اما از آنجایی که هنوز تمام زوایا و گوشه های این غار کشف نشده کسی از طول و عمق آن اطلاع دقیقی ندارد. تا به اینجای کاوش ها تا این اندازه می دانیم که برخی حفره های زیرزمینی آن تا ۴۰ متر درازا دارند و عمق دریاچه غار بین نیم تا ۱۴ متر در نوسان است.

غاز علیصدر از دالان ها، دهلیزها و تالارهایی پیچ در پیچ تشکیل شده است و دریاچه بزرگی در میانه آن، بخش اعظم غار را به یکدیگر متصل می کند به همین جهت باید برای رسیدن به قسمت های مختلف آن از قایق استفاده کرد؛ موضوعی که علیصدر را به بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان تبدیل می کند. برخی پژوهشگران نیز اعلام کرده اند که این غار با غار کتله خور در زنجان ارتباط دارد.

این پدیده طبیعی خارق العاده در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

برای دیدن غار علیصدر باید راهی استان خوش آب‌وهوای همدان و شهر کبودرآهنگ شوید. دسترسی به این غار از سه مسیر امکان‌پذیر است:

  • مسیر اول: شهر همدان، جاده همدان به بیجار، سه راهی نوژه به طرف غار علیصدر
  • مسیر دوم: شهر کبودرآهنگ، جاده علیصدر
  • مسیر سوم: شهر شیرین‌سو، جاده علیصدر

آدرس غار علیصدر: ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان، شهرستان کبودرآهنگ، روستای علیصدر

همه روزه می توانید از این غار بی نظیر بازدید کنید اما ساعت کاری آن در شش ماهه اول از ۸ صبح تا ۶ عصر است و در شش ماهه دوم از ۸ صبح تا ۳ ظهر است و بازدید از این غار زیبا شامل هزینه است.

ویژگی‌های شگفت‌انگیز غار علیصدر همدان

  • غار علیصدر غاری زنده و تحکیم یافته است و در طی چند میلیون سال هیچ نوع ریزشی را تجربه نکرده است.
  • یکی از ویژگی‌های غار علیصدر که باعث تفاوت آن از سایر غارهای آبی جهان می‌شود، سهولت استفاده از کانال‌های آبی درون آن است که به سبب وسعت غار به ‌راحتی می‌توان با قایق‌های معمولی از درون آن‌ها عبور کرد.
  • این غار شگفت‌انگیز به‌دلیل نداشتن نور طبیعی، فاقد حیات جانوری بوده و عمق آن در مناطق مختلف از نیم‌متر تا ۱۴ متر متغیر است و همچنین، ارتفاع غار در برخی از تالارها به بیش از ۱۶ متر نیز می‌رسد. بیشترین ارتفاع از عمق آب تا سقف ۵۴ متر است و تنگی نفس در آن احساس نمی‌شود.
  • غار علی صدر به‌دلیل برخورداری از دریچه‌های متعدد سلولی، نفس می‌کشد و نه‌تنها با وجود هزاران بازدیدکننده در طول روز از هوایی مطبوع برخوردار است، بلکه هیچ گاز سمی نیز در این غار وجود ندارد.
  • از دیگر شگفتی‌های غار علیصدر، دمای داخل غار است که بین ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد و در طول سال ثابت است؛ بنابراین در تمام فصول سال برای گردشگران مناسب است. در تابستان با ورود به درون غار آرامش مطبوعی را احساس می‌کنید و در فصل زمستان با وجود سردی هوای منطقه، احساس سرما نخواهید کرد.
  • آب دریاچه‌های غار علی صدر به‌قدری زلال است که تا عمق ۱۰ متری با نور معمولی و چشم غیرمسلح به‌خوبی قابل دیدن است.
  • دریاچه زیرزمینی غار علیصدر دارای آبی زلال، بی‌رنگ و بی‌بو است؛ به‌گونه‌ای که در نور کم یک چراغ قوه دستی می‌توان عمق چند متری آب و کف غار را که پر از سنگ‌های زیبا و مرمرین است تماشا کرد و همچنین سقف، دیوارها و کف دریاچه نیز پوشیده از سنگ‌های بسیار زیبای بلورین است.
  • هوای غار علیصدر بسیار پاک و عاری از هرگونه گرد و غبار و آلودگی میکروبی است. همچنین هوای داخل غار سبک است و حالت سکون مطلق دارد؛ به‌طوری که چنانچه شمعی در آن جا روشن شود، هیچ‌گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی‌شود.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید