غارهای ایران دیدنی هستند به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره غار پنج‌علی, جاذبه‌ای تماشایی در البرز بدانید.

غار پنج‌علی, جاذبه‌ای تماشایی در البرز

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان طالقان که یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران است، اغلب افراد برای گردش های یک روزه و حتی چند روزه به سمت آن می روند. علاوه بر آب و هوای مطلوب و موقعیت مکانی مناسبی که دارد، جاذبه های گردشگری دیگری از جمله غار پنجعلی طالقان دارد که مقصد محبوبی برای غارنوردان به شمار می رود. در ادامه به بررسی بیشتر این غار خواهیم پرداخت.

غار پنجعلی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و در استان البرز قرار گرفته است.نقشه دسترسی به غار باستانی پنجعلی باریکاندر ضلع شمال روستای میناوند و جنوب روستای باریکان و در مزرعه پنجعلی باریکان ،محوطه سنگی ،صخره ای استقرار یافته که در ضلع شرقی آن دهانه غاری مشاهده می شود که به «غارپنجعلی» مشهور است.

درباره البرز و غار پنج‌علی

بخش مهمی از رشته‌کوه البرز از شمال استان عبور می‌کند و نام استان را از آن خود کرده است. اقوام گوناگونی از گذشته در دامنه رشته کوه‌های البرز به خاطر آب و هوای مناسب و رودخانه‌های جاری آن سکونت داشتند. این استان از نظر زیبایی‌های طبیعی نظیر چشمه‌ها و رودخانه‌ها، آبشارهای مرتفع، کوه‌های بلند، درختان کهنسال، پوشش گیاهی و جانوری متنوع یکی از گردشگرپذیرترین استان‌ها است. همچنین مناظر طبیعی و تاریخی محور کرج-چالوس به‌عنوان «یکی از زیباترین جاده‌های گردشگری جهان» در راس این زیبایی‌ها قرار دارد.

غار پنج‌علی, جاذبه‌ای تماشایی در البرز

البرز از استان‌های مهم کشور در بخش تولید محصولات کشاروزی محسوب می‌شود و این موقعیت خود را مدیون داشتن شرایط اقلیمی ممتاز، خاک حاصلخیز، خاکدار بودن بیش از ۷۰ درصد از اراضی، کیفیت مناسب و مطلوب آب‌های سطحی و زیرزمینی، وجود شرایط کشت دوم و سوم در برخی نقاط، وجود نهالستان برای عرضه به کل کشور و به‌ویژه امکان تصفیه و بازیافت فاضلاب است. دامپروری، پرورش ماهی‌های سرد آبی و صنایعی همچون صنایع غذایی، نساجی، چرم سازی و صنایع سلولز تامین‌کننده اقتصاد استان است.

برای دسترسی به این غار علاوه بر راه باریکان- میناوند و جاده اختصاصی اردوگاه آموزش و پرورش –راه پیاده رو از بالای استخر باریکان – دو راهی کُر (صخره) اقا چشمه – مزرعه آقا چشمه-مزرعه پنجعلی نیز وجود دارد.
دو حفره راه ورود به غار را تشکیل می دهد که به ترتیب دارای ابعاد ۵۰/۶۰ و ۱۱۰/۷۰ سانتی متر هستند.
فضای داخلی غار حدود ۶ متر مربع عمق داشته و در تمامی کف آن آثار خفاری غیر مجاز مشاهده می شود.

هیات سازمان میراٍث سند ثبت غار باستانی پنجعلی در فهرست آثار تاریخی کشور فرهنگی در ادامه گزارش آورده اند:بقایای اسکلت انسانی و سفالهائی از نوع خاکستری،سیاهرنگ و نخودی صیقلی داغدار و قطعات فلز را ملاحظه و گردآوری نمود. به نظر می رسد این غار کوچک که بسیار وسیعتر از وضعیت فعلی بوده باشد. ،غار مسکونی بوده و در دوره هائی از تاریخ از آن به عنوان پناهگاه استفاده می کردند.
هیئت کارشناسی سازمان همچنین احتمال داده اند که این محوطه قطعاً قبرستانی متعل به هزاره اول قبل از میلاد بوده و قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال دارد.

ویژگی‌های جالب غار پنج‌علی

غار پنجعلی در استان البرز و شهرستان طالقان واقع شده است و یکی از دیدنی های طالقان می باشد و قدمت آن به هزار سال پیش از میلاد می رسد. برای ورود به این غار دو حفره وجود دارد که یکی از آن ها دارای ابعاد ۶۰/۵۰ سانتی متر و دیگری نیز ۷۰/۱۱۰ سانتی متر می باشد. اگر وارد این غار شوید، فضای آن حدود ۶ متر مربع عمق دارد و همچنین اگر نگاهی به سطح کف محیط داخلی غار بیاندازید، آثارهایی از حفاری های غیرمجازی که در آن صورت گرفته را خواهید دید.

غار پنج‌علی, جاذبه‌ای تماشایی در البرز

به گفته هیئت سازمان ثبت در مورد غار پنجعلی: طبق شواهد مشاهده شده نشان می دهد که در برخی از دوره های تاریخ این غار مسکونی بوده و به عنوان پناهگاه از آن استفاده می شد. حتی بر اساس شواهدی که در آنجا وجود دارد اینگونه می توان دریافت که غار پنجعلی در گذشته دارای وسعت بیشتری بوده. در این غار بقایای اسکلت انسان، سفال های خاکستری، نخودی و همچنین سیاه رنگ و تکه هایی از فلزات صیغلی داغدار مشاهده و جمع آوری شده است.

بر طبق شواهد و مدارکی که هیئت کارشناسی سازمان در غار پنجعلی یافته است، چنین برداشت کرده که در گذشته از این محیط به عنوان قبرستان استفاده می شده و قدمت آن به حدود ۳ هزار سال پیش از میلاد بازمی گردد. همچنین غار پنجعلی طالقان در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۰۷۷ در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید.

پیشنهاد می شود اگر جزو افرادی هستید که علاقه به بازدید از مناطق تاریخی و آثار باستانی دارید، از این منطقه که دارای موقعیت جغرافیایی خوبی است دیدن کنید.

غار پنجعلی در استان البرز و در جنوب شهرستان طالقان قرار گرفته است. برای دسترسی به غار پنجعلی ابتدا باید وارد جاده طالقان شوید و پس از آن مسیر روستای باریکان را پیش بگیرید. در بخش جنوبی روستا وارد مسیر دسترسی به روستای میناوند می شوید. در ادامه مزرعه را می بینید که مزرعه پنجعلی باریکان نام دارد. در میان صخره های موجود در این منطقه و ضلع شرقی آن غاری به نام غار پنجعلی قرار دارد.

آدرس غار پنجعلی طالقان: شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای میناوند، غار پنجعلی

غار پنج‌علی, جاذبه‌ای تماشایی در البرز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید