فارس جاذبه‌های درجه یکی برای دیدن دارد از این رو با ما همراه باشید و بازدید از کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد را از دست ندهید.

بازدید از کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازدید از کاخ اردشیر بابکان در تمام روزهای سال از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعداز ظهر امکان پذیر است. بازدید از کاخ مشمول هزینه نیست و همه می توانند از آن بازدید کنند. اگر در فصل مناسب به شهر فیروز آباد سفر کنید، شاید در مسیرتان چادرهای ایل قشقایی را مشاهده کنید.

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم قشقایی ها بدین گونه برایتان میسر می شود. رقص چوبی (گذوهی) که میان زنان و مردان ایل قشقایی رایج است، از زیباترین آدا بو رسوم این ایل می باشد. همچنین، رقص دیگری معروف به "رقص درمرو" از دیگر رقص های زیبایی ایل قشقایی است.

در این رقص مردان به صورت دو تایی و به نوبت با چوب هایی که در دست دارند می رقصند.

آشنایی با کاخ اردشیر بابکان

بنای تاریخیِ کاخ اردشیر در قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان، سر سلسله و پادشاه ساسانی، ساخته شده است. این بنا به نام های دیگری همچون: آتشکده فیروزآباد، آتشکده اعظم، و بارین نیز مشهور است.

به دو دلیل برخی از باستان شناسان ایرانی معتقدند که این بنای تاریخی یکی از مهم ترین آتشکده های زرتشتیان بوده است:

  1. شکل فعلی این بنای تاریخی از نظر ساختاری شباهتی به یک کاخ ندارد.
  2. دین زرتشت در آن زمان در میان مردم این منطقه پیروان بسیاری داشته است و احتمالا از این کاخ به عنوان آتشکده و محل برگزاری مراسم آیینی زرتشتیان استفاده می شده است.

بازدید از کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد را از دست ندهید

به استناد منابع تاریخی، شهر فیروز آباد در گذشته به نام شهر گور یا شهر جور مشهور بوده است. یکی از ویرانی هایی که حمله اسکندر در ایران بجا گذاشت، غرق شدن شهر گور در آب رودخانه بود. اسکندر مسیر آب رودخانه را به سمت شهر هدایت کرد و به این ترتیب تمام شهر به زیر آب رفت و به شکل دریاچه درآمد.

پس از گذشت قرن ها که بنیانگذار سلسله ساسانیان بود، با استفاده از تمهیدات خاصی، آب دریاچه را تخلیه نمود، بنای معروف به کاخ اردشیر بابکان را ساخت و شهر جدیدی را در همان محل بنا کرد. به همین دلیل بعدها به نام اردشیر خوره نیز مشهور شد. پس از حمله اعراب، شهر گور دوباره ویران شد. اما عضدالدوله دیلمی گیلانی، پس از تسلط بر اعراب، ویرانه ها را آباد کرد و نام آن را به فیروزآباد تغییر داد.

پس از تسلط یونانیان و سلسله اشکانی، سبک معماری هخامنشی که به شیوه پارسی شهرت دارد، تداوم نیافت، اما شالوده معماری ساسانی برگرفته از همین سبک معماری است. پس از شکل گیری سلسله ساسانی، هنرهای مختلفی مانند معماری مجددا احیا شدند. این دوره یک دوره انتقالی محسوب می شود. با تکیه بر تجارب تکامل یافته این دوره، بعدها این سبک معماری تحت عنوان و ساختار معماری اسلامی به حیات خود ادامه داد.

بازدید از کاخ اردشیر بابکان

یکی از ارزشمندترین آثار باستانی به جا مانده از دوران حکومت ساسانیان، کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروز آباد استان فارس است که با معماری و ساختار منحصر به فردش توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

کاخ اردشیر بابکان که مهم ترین اثر تاریخی فیروز آباد است، در سه کیلومتری فیروز آباد قرار دارد. این کاخ تاریخی که اخیرا نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته و ثبت شده است، در سال ۱۳۱۰ نیز در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.

بازدید از کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد را از دست ندهید

بنابر گفته ها، کاخ اردشیر بابکان در گذشته به عنوان کاخ کاربرد نداشته و به عنوان آتشکده یاد می شده است. زیرا به اعتقاد گذشتگان هر بنای مهم ساخته شده در کنار آب، محل پرستش الهه آب (آناهیتا) می باشد. اما با این حال برخی اسناد بر کاخ بودن این بنا تأکید دارند.

بنابر گفته های استاد پیرنیا، که یکی از معروف ترین باستان شناسان کشور هستند، باستان شناسان غربی در حال تلاش برای معرفی این بنا به عنوان کاخ هستند و این در حالی است که استاد پیرنیا این نظریه را رد کرده و معتقد است این بنا فضا و مشخصه های یک کاخ را دارا نیست.

همچنین، یکی از دلایل این که کاخ اردشیر بابکان را "آتشکده فیروز آباد" می نامند، این است که این کاخ در کنار چشمه " قمپ آتشکده" واقع شده است. به هر حال، این کاخ آتشکده فیروز آباد و بزرگ ترین آتشکده استان فارس نامیده می شود و در متون و اسناد گذشتگان نیز به عنوان آتشکده اعظم شناخته و معرفی شده است.

به اعتقاد برخی باستان شناسان کاخ اردشیر بابکان پایتخت جمشید بوده است، زیرا در گذشته اردشیر بابکان، بنیان گذار سلسله ساسانی در این کاخ اقامت رسمی داشته و تخت گزیده بود.

آدرس: استان فارس، ۳ کیلومتری شمال فیروزآباد

مسیر دسترسی به کاخ اردشیر بابکان

از دو مسیر می‌توانید برای دسترسی به کاخ اردشیر بابکان استفاده کنید.

مسیر اول (مبدا شیراز): از شیراز وارد جاده شیراز-جهرم-لارستان شوید. سپس به‌سمت جاده شیراز-کوار حرکت کنید. بعد از آن وارد جاده کوار-فیروزآباد شوید و به‌سمت قلعه دختر بروید. از قلعه دختر عبور کنید تا به پارک جنگلی بین‌راهی برسید. بعد از پارک جنگلی، تابلوی کاخ اردشیر بابکان را مشاهده خواهید کرد. فاصله شیراز تا کاخ اردشیر بابکان حدود ۱۰۰ کیلومتر است.

بازدید از کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد را از دست ندهید

مسیر دوم (مبدا فیروزآباد): برای دسترسی به کاخ اردشیر بابکان، می‌توانید خود را به میدان گاز برسانید. سپس به‌سمت جاده کوار-فیروزآباد حرکت کنید. بعد از حدود هشت کیلومتر به کاخ اردشیر بابکان خواهید رسید.

بهار، بهترین فصل بازدید از کاخ اردشیر بابکان است. زیرا همانطور که می دانید استان فارس به عطر بهار نارنج هایش معروف است و در بهار طبیعت این استان بسیار زیبا و تماشایی می شود. در فصل تابستان هوا برای بازدید از جاذبه های استان فارس می تواند کمی گرم باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید