هنرمندان ایرانی با آثار خود هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کنند از این رو با ما همراه باشید و درباره موزه‌گردی در موزه هنرهای معاصر کرمان بدانید.

موزه‌گردی در موزه هنرهای معاصر کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه‌ی هنرهای معاصر کرمان (موزه صنعتی) پس از موزه‌ی هنرهای معاصر تهران به عنوان دومین موزه‌ی تجسمی ایران شناخته می‌شود. موزه‌ی هنرهای معاصر کرمان در خیابان شریعتی نرسیده به باغ ملی قرار دارد. موزه‌ی صنعتی کرمان مجموعه‌ای دیدنی از هنرهای معاصر ایران و جهان را در خود جای داده است.

در این موزه آثاری از هنرمندان ایرانی از جمله کمال الملک، اکبر صنعتی زاده، پرویز تناولی، سهراب سپهری، علی اکبر یاسمی و تعدادی دیگر از هنرمندان به چشم میخورد. همچنین در موزه‌ی هنرهای معاصر کرمان آثاری از هنرمندانی همچون واسیلی کاندینسکی، تام فیلیپس، آگوست رودن و هنری مور دیده می‌شود.

آشنایی با موزه هنرهای معاصر کرمان

موزه صنعتی کرمان مجموعه‌ای دیدنی از هنرهای معاصر ایران و جهان را در خود جای‌داده است. در این موزه آثاری از هنرمندان ایرانی ازجمله کمال‌الملک، اکبر صنعتی زاده، پرویز تناولی، سهراب سپهری، علی‌اکبر یاسمی و تعدادی دیگر از هنرمندان به چشم می‌خورد. همچنین در موزه هنرهای معاصر کرمان آثار زیبایی از هنرمندان خارجی همچون واسیلی کاندینسکی، تام فیلیپس، آگوست رودن و هنری مور دیده می‌شود.

موزه‌گردی در موزه هنرهای معاصر کرمان

ساختمان اصلی این موزه در ابتدا پرورشگاهی بود که در سال ۱۲۹۵ ه.ش به دست حاج اکبر صنعتی زاده در مساحتی در حدود ۴۵۰۰۰ مترمربع به‌عنوان بانی بنا افتتاح شد. در سال ۱۳۲۸ ه.ش شاهد آغاز کارهای فرهنگی پرورشگاه بودیم به‌طوری‌که با ساخت کارگاه و نمایشگاهی از آثار استاد صنعتی زاده آغاز شد. در سال ۱۳۴۰ ه.ش یکی از نخستین کتابخانه‌های شهر کرمان را با ۱۵۷۰۰ جلد کتاب هنری به مجموعه افزودند که این امر توسط عبدالحسین صنعتی زاده فرزند استاد صورت گرفت.

پرورشگاه صنعتی زاده در سال ۱۳۵۶ ه.ش برای گردآوری و نمایش آثار استاد و دیگر هنرمندان به موزه تبدیل شد که در حال حاضر ۱۵۰۰ اثر شامل نقاشی و مجسمه از ۸۳ هنرمند ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی در آن نگهداری می‌شود. از آثار به نمایش درآمده در موزه صنعتی زاده می‌توان به تابلوهای موزاییک سنگ، مجسمه‌های گچی، مرمری، برنزی، چوبی، نقاشی‌های آبرنگ و رنگ‌روغن و سیاه‌قلم اشاره کرد.

بنای اصلی موزه به‌صورت خطی شکل گرفته و از خشت خام در پی و آجر تراش در روکار استفاده شده است.

موزه‌گردی در موزه هنرهای معاصر کرمان

سقف این موزه به شیوه معماری سنتی ایران، شکل گنبدی دارد. در جلوی بنا رواقی واقع شده که به‌شیوه ایرانی برای حفاظت و سایه‌اندازی و خنک‌سازی اتاق‌ها به‌کار رفته است. در سردر ورودی بنا ترکیبی از کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و سیاهرنگ و آجر را می‌توان دید که در سال ۱۳۲۷ به بنای اصلی الحاق شده و زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

بنا دارای تزیین خاصی نیست؛ اما از نظر معماری حایز اهمیت است و آخرین روزهای تلفیق معماری سنتی را به نمایش می‌گذارد. محوطه موزه را نیز با روش باغ‌سازی ایرانی باغچه‌بندی کرده‌اند. این موزه در چند دوره بازسازی شده است. آخرین بازسازی بنا به سال ۱۳۹۲ باز می‌گردد.

درباره استاد اکبر صنعتی زاده

در میان کودکان پرورشگاه شاگردی با استعداد و هنرمند وجود داشت که از همان روزهای اول تبحر خود را در نقاشی به حاج اکبر نشان داد. زمانی که حاج اکبر از استعداد نقاشی و مجسمه‌سازی این کودک باخبر شد، او را تشویق کرد و مورد حمایت خویش قرار داد.

موزه‌گردی در موزه هنرهای معاصر کرمان

این کودک پدر خود را در ۶ ماهگی به‌دلیل بیماری طاعون و مادر خود را در هشت سالگی از دست داده بود. حاج اکبر نام و نام خانوادگی او را علی اکبر صنعتی برگزید. بدین‌ ترتیب این کودک با نام موسس پرورشگاه بزرگ شد.

پدر مجسمه‌سازی ایران آموزش‌های اولیه هنر خود را تحت نظر استادان کرمانی گذراند و سپس برای دوره‌های تخصصی مجسمه‌سازی به تهران فرستاده شد.

این دوره‌های تخصصی در آن زمان در مدرسه صنایع مستظرفه که به همت مرحوم کمال‌الملک تاسیس شده بود، زیر نظر استادانی چون بهزاد و طاهرزاده (مینیاتوریست)، ابوالحسن صدیقی (استاد مجسمه ساز) و استاد حیدریان برگزار می‌شد.

استاد علی اکبر صنعتی تا پایان عمر عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران باقی ماند و به‌عنوان منتخب فرهنگستان هنر برگزیده شد.

وی همچنین تنها هنرمند ایرانی محسوب می‌شود که دو موزه صنعتی کرمان و صنعتی تهران به نام ایشان ثبت شده است. مشخصه متفاوت و منحصربه‌فرد آثار هنری استاد این بود که تصاویر را در قالب مجسمه‌ها می‌آفرید.

از معروف‌ترین کارهای او، فرشته عدالت است که در ورودی کاخ دادگستری تهران به‌همراه ابوالحسن صدیقی و ارژنگ رحیم زاده آن را طراحی و خلق کردند.

موزه‌گردی در موزه هنرهای معاصر کرمان

استاد صنعتی در سال‌های آخر عمر به‌علت سکته مغزی قدرت تکلم خود را از دست داد و نیمه چپ بدنش نیز فلج شد.

او در اسفند ماه سال ۱۳۸۴ به‌خاطر عارضه ریوی و تنفسی در بیمارستان ایرانمهر بستری و پس از بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص شد.

سرانجام بامداد سیزدهم فروردین ۱۳۸۵ در سن ۹۰ سالگی درگذشت. پیکر این استاد گرامی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

در حال حاضر از ایشان دو هزار تابلوی رنگ روغن و ۴۰۰ مجسمه عظیم به یادگار مانده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید