۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 55460385

گرجستان کشوری نزدیک به ایران با فرهنگی گره خورده به ایران و البته با مناظر تاریخی و طبیعی و کم نظیر است که امروز ۴ مورد آن را مرور می‌کنیم.

۴ جایی که در گرجستان باید ببینید

سلام نو - سرویس گردشگری: گرجستان کشوری واقع در اروپای شرقی و در محل تلاقی اروپا و آسیا است که در سواحل دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار دارد. کشور گرجستان از شمال با روسیه، از جنوب شرقی با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و ترکیه و از غرب نیز با دریای سیاه مرز مشترک دارد. گرجستان، کشوری نسبتا کوچک با طبیعتی بسیار متنوع و مناطق کوهستانی، ساحلی، دره‌ های سرسبز و زیبا است. گرجستان در حال حاضر یکی از کشورهای در حال توسعه بوده و به سرعت در حال پیشرفت و مدرن شدن است. صنعت گردشگری یکی از دلایل محبوبیت این کشور شده است و نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد، طوری که سالانه میلیون ها گردشگر به گرجستان سفر می کنند.

نخستین انسان‌ ها در کشور گرجستان از یک میلیون و هشتصد هزارسال پیش زندگی می کردند و در زمان باستان، این کشور ایبریا نام داشته است که در قرن سیزدهم میلادی با حمله مغول و در زمان‌ حکومت های صفوی، افشاری و قاجاری حملاتی از ایران، عثمانی و روسیه به آن انجام گرفته است. در نهایت، این کشور زیبا در سال ۱۹۹۱ به استقلال رسیده است. شهر تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان با معماری متنوع و خیابان های سنگی قدیمی جزو شهر تاریخی به شمار می رود و قدمت این شهر به قرن ۵ میلادی بر می گردد.

منطقه اوشگولی؛ متروکه زیبا

اوشگولی تضادی با دنیای جدید است. قرار گرفتنش در اعماق کوه ها این شرایط را برای روستای اوشگولی گرجستان ایجاد کرده است. دسترسی به این روستا با ماشین های مخصوص تردد در کوهستان ممکن است و حدود ۴ ساعت راه در پیش خواهید داشت. اگرچه با گذر زمان قطعا دنیای مدرن اشگولی را نیز در بر خواهد گرفت.

۴ جایی که در گرجستان باید ببینید

مردان جوان هنوز سوار بر اسب در خیابان های روستای اوشگولی چهار نعل می تازند. در حالی که دام هایی مانند خوک و بز که مردم از آن ها نگهداری میکنند در همه جا سرگردانند و با عبور اسب سواران گل از میان جاده ها به همه جا می پاشد. احساس می کنید که قرن ها به عقب سفر کرده اید. تنها نشان از دنیای مدرن حباب های روشنایی است که با برق کار می کنند و شل و ول میان خانه ها آویزان هستند.

هنگام ورود به شهر دیدن این ویرانی ها مقداری شوکه کننده است. قسمتی از روستا کاملا متروکه شده است همراه با برج هایی که تا حدودی سقوط کرده اند و ساختمان هایی که کاملا خالیست. این سازه ها میان کوه ها و تپه های سبز و جنگل وحشی پراکنده شده اند.

شهر غاری اوپلیستسیخه

اوپلیستیخه قدیمی‌ترین شهر سنگی در تمام دنیا و البته قدیمی‌ترین شهر گرجستان است. این شهر در استان کارتلی و روی صخره‌ای مرتفع واقع شده که در قسمت غربی ساحل رود کورا قرار گرفته است.  این منطقه سنگی در گذشته هسته مرکزی کارتلی محسوب می‌شد و از نظر سیاسی و مذهبی بسیار حائز اهمیت بوده است. امروزه می توانید آن را در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر گوری پیدا کنید.

۴ جایی که در گرجستان باید ببینید

در افسانه‌ها این گونه نقل شده است که ساخت این شهر غاری توسط بردگان انجام گرفته است. آنها با ابزارهایی از جنس آهن در دل این صخره‌ها بناها را به وجود آوردند. در نهایت هر گاه ابزار کارشان به طور کامل غیر قابل استفاده می‌شد، آزاد می‌شدند و به عنوان پاداش طلا دریافت می‌کردند.

پارک ملی توشتی

پارلمان گرجستان در ۲۲ آوریل ۲۰۰۳ قانون ایجاد هشت منطقه حفاظت‌شده جدید در شرق گرجستان را تصویب کرد که پارک ملی توشتی (Tusheti National Park) بخشی از آن‌ بود. این پارک در ارتفاع ۹۰۰ تا ۴,۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین پارک‌های اروپا است. این ذخیره‌گاه طبیعی زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری نظیر بز وحشی، بز کوهی، سیاهگوش، خرس، شاهین، عقاب طلایی و غیره به حساب می‌آید و به‌عنوان محل زندگی پلنگ آناتولی شناخته می‌شود.

۴ جایی که در گرجستان باید ببینید

زیبایی کوه‌های توشتی، طبیعت بکر، روستاهای سنتی، غذاهای لذیذ محلی و آثار معماری قرون گذشته که در طبیعت دیدنی توشتی خودنمایی می‌کنند، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این منطقه به یکی از جاذبه‌های گردشگری گرجستان تبدیل شود. ۱۱ مسیر گردشگری در پارک ملی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، تماشای پرندگان و... استفاده کنید. از آنجا که پارک ملی توشتی در فاصله ۲۸۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد، دسترسی به آن کار سختی نیست. بهترین زمان بازدید از آن بهار، تابستان و پاییز است.

کلیسای گرگتی ترینیتی

کلیسای گرگتی ترینیتی (Gergeti Trinity Church) یکی از جاذبه‌های گردشگری استپانتسمیندا (Stepantsminda) است که قدمت آن به قرن چهاردهم میلادی می‌رسد. این کلیسا در قرن هجدهم و هم‌زمان با حمله ایران به تفلیس (در دوره قاجار) به محلی برای نگهداری از اشیای تاریخی گرجستان تبدیل شد. در آغاز قرن بیستم، دولت شوروی سابق کلیسا را تعطیل کرد تا اینکه در دهه ۱۹۹۰ مجددا به‌عنوان کلیسای ارتدوکس گرجستان مورد استفاده قرار گرفت.

۴ جایی که در گرجستان باید ببینید

کلیسای گرگتی ترینیتی در بالای استپانسمیندا قرار دارد و صعود به آن شاید غیرممکن به نظر برسد؛ اما تنها با یک ساعت پیاده‌روی در جاده‌ای مارپیچی و جنگلی یا کرایه خودرو می‌توانید از این جاذبه بازدید کنید.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید