قنبری ضمن بیان اینکه خود را مدیون کشورش می‌داند در خصوص مهاجرت گفت: فرصت های مهاجرت زیادی داشتم و افراد زیادی به من می‌گویند که با سوابق کاری و تحصیلی ام به راحتی می‌توانم مهاجرت کنم اما من به خاطر خانواده ام که از اهمیت زیادی برای من برخوردار هستند و به خاطر اینکه به سرنوشت کشورم علاقه مند هستم و خودم را مدیون کشورم می‌دانم همینجا مانده ام و به فعالیت هایم ادامه می‌دهم تا به رونق و پیشرفتش کمک کنم.

روایتی از مسیر سخت کارآفرینی / ایده‌ای که منجر به صادرات شد

مهدی قنبری یکی از نخبگان استان فارسی است که توانسته با تولید گریس های خاص صنعتی علاوه بر کارآفرینی؛ موجب اشتغال ۵۰ نفر دیگر نیز بشود و محصول تولیدی‌اش را به خارج از کشور صادر کند.

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که با علم خود سرمایه و ثروت تولید می‌کنند.

معمولا افراد نخبه با تلاش و پشتکار فراوان بر اساس نیازهای جامعه ایده های خود را اجرایی کرده و با تبدیل کردن آن به محصول؛ نیاز مبرم کشور به واردات را برطرف می‌کنند.

شرکت دانش‌بنیان "مبین آفاق پارس" یکی از شرکت های موفق در این عرصه است که با تلاش بسیارِ مدیرعاملش که ایده ای به منظور رفع نیاز کشور در آن زمینه را داشته تاسیس می‌شود و روند صعودی رشد را در پیش می‌گیرد.

مهدی قنبری یکی از نخبگان استان فارسی است که توانسته با تولید گریس های خاص صنعتی علاوه بر کارآفرینی؛ موجب اشتغال ۵۰ نفر دیگر نیز بشود و محصول تولیدی اش را به خارج از کشور صادر کند.

رتبه برتر در تمام مقاطع تحصیلی 

او در گفتگو با خبرگزاری فارس از مدارک و سوابق تحصیلی اش سخن گفت و اظهار کرد: مدرک کارشناسی را از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و کارشناسی ارشد را از دانشگاه یاسوج گرفتم و مدرک دکترا رشته مهندسی شیمی را نیز از دانشگاه شیراز تحت هدایت دکتر فریدون اسماعیل زاده دریافت کردم و در تمام مقاطع تحصیلی ام بین  رتبه های برتر  و  استعداد های درخشان بودم.

نیازسنجی و تولید محصولی که در کشور مورد نیاز بود

عضو هیئت علمی دانشگاه به ایده ای که حال به محصولی موفق تبدیل شده اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: من با کار بازرگانی در صنایع روشنایی شروع به کار کردم به این صورت که محصولاتی از جمله محصولی که الان خودمان تولید می‌کنیم را خریداری می‌کردم و می‌فروختم، رفته رفته دیدم که این محصول به ایران وارد می‌شود و کسی آن را تولید نمی‌کند و این نیاز تولید در کشور وجود دارد، بنابراین تصمیم گرفتم با توجه به اینکه به رشته تحصیلی‌ام نیز مرتبط است؛ خودم گریس حرارتی را  تولید و به بازار عرضه کنم.

او ادامه داد:  به همین خاطر شروع به تحقیقات در این‌باره کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که می‌توانم آن را تولید کنم، بنابراین در مقیاس کوچک شروع به ساخت کردم و بعد از آن افتخار همکاری با استادم، دکتر اسماعیل زاده را داشتم و پس از تاسیس شرکت کم کم تعداد محصولات را به کمک او و بقیه همکاران در واحد تحقیق و توسعه  افزایش دادیم و در حال حاضر  بیش از 10 گریس خاص در مجموعه تولید می‌کنیم.

روایتی از مسیر سخت کارآفرینی / ایده‌ای که منجر به صادرات شد

از اجرای یک ایده تا اشتغالزایی برای ۵۰ نفر 

نخبه شیرازی در خصوص شرکتشان صحبت کرد و گفت:  من از سال ۹۴ به پارک علم و فناوری رفت و آمدم را شروع کردم و در اواخر سال ۹۸ شرکت را تاسیس کردم .

او افزود: شرکت دانش بنیان مبین آفاق پارس تقریبا حدود ۳ سال است که تاسیس شده و متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه علوم پزشکی شیراز  است، تاکنون به طور مستقیم برای ۱۳ نفر اشتغالزایی کرده ایم که در بین آنها ۹ نفر مدرک کارشناسی ارشد و دکترا و همگی از فارغ‌التحصیلان ممتاز  دانشگاه شیراز هستند، به طور غیر مستقیم هم برای حدود ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده ایم.

بیشتر تمرکزمان بر محصولاتی است که در ایران تولید نمی‌شوند 

او محصول تولیدیشان را تشریح کرد و گفت: ما در مجموعه به تولید گریس های خاص و پیشرفته می‌پردازیم، اگر بخواهم توضیح کوتاهی درباره آن بدهم باید بگویم که گریس یک ماده مرکب و متشکل از مواد  مختلف است و عمدتا برای روانکاری استفاده می‌شود اما کاربرد های دیگر هم دارد.

وی اضافه کرد: بیشتر تمرکزمان بر گریس هایی است که یا در ایران تولید نمی‌شود یا از لحاظ کیفیت وکمیت کافی و مناسب نیست که ما با استفاده از فناوری های مختلف از جمله فناوری نانو آن ها را با ویژگی های خاص تولید میکنیم و در سراسر کشور عرضه میکنیم، همچنین در کل کشور نماینده داریم.

روایتی از مسیر سخت کارآفرینی / ایده‌ای که منجر به صادرات شد

صادرات به خارج از کشور

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان از صادرات محصولشان سخن گفت و بیان کرد: اخیرا صادرات نیز داشتیم و محصولمان را به کشور های جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان ارسال کردیم.

برای شکست یک اشتباه کافی است 

قنبری با اشاره به عواملی که در رسیدنش به هدف موثر بوده اظهار داشت: عوامل زیادی در این راه باعث شد تا ما در این مسیر موفق شویم، برای مثال من معتقد هستم که برای شکست یک اشتباه کافی است و برای موفقیت یک امتیاز کافی نیست.

وی افزود: در زمینه تولید باید تمام تلاشمان را بکنیم تا اشتباهی مرتکب نشویم و به نیروی انسانی که با آن همکاری میکنیم اهمیت بدهیم تا بتوانیم در مسیری که قرار داریم موفق شویم‌.

او ادامه داد: چیزی که باعث شد در این بازار ما موفق شویم این بود که اشتباهات احتمالی را سعی کردیم به حداقل برسانیم و با دقت بیشتری فعالیت کنیم وعلاوه بر آن پشتکار و تمرکز زیاد ما در این مسیر خیلی موثر بود،  البته باید بگویم لطف خداوند باعث شد که هم همکاران خوبی داشته باشم و هم بتوانم به این شرایط برسم.

حمایت برای تولید صنعتی کم است

او در خصوص مشکلات و سختی های مسیر نیز  صحبت کرد و گفت: متاسفانه تشویق و حمایت از افراد تحصیل کرده و فارغ التحصیل برای ورود به صنعت و تولید  بسیار کم است، اگر این افراد توانمند دست‌به‌کار شوند و در زمینه تحصیلاتشان تولید کنند می‌توانند بسیار موفق بشوند و هم به کشور و هم به جامعه کمک کنند.

وظیفه ام را به چرخش درآوردن چرخ صنعت می‌دانم 

او به ‌هدفش از تولید را وظیفه دانست و گفت: من به عنوان یک مهندس وظیفه خودم را تولید ثروت از راه تولید کالا، خدمات و به گردش درآوردن چرخ صنعت می‌دانم، طبیعتا با این کار نیاز کشور از واردات محصولات کمتر می شود.

کسی را مشوق خود نمی‌بینم!

او با بیان اینکه مشوقی در این مسیر نداشته گفت: متاسفانه در این مسیر کسی را مشوق خود ندیدم، در دوران تحصیل رتبه های خوب و بالایی کسب می‌کردم و اطرافیان معمولا من را تشویق می‌کردند که به سوی هیئت علمی شدن بروم اما کسی من را به سوی تولید تشویق نکرد، البته شاید حق با خانواده باشد به خاطر اینکه زمان زیادی را به کار مشغول هستم و زمان کمتری به آنها اختصاص می‌دهم، البته متاسفانه نگاه جامعه و عدم باور به کسب ثروت از مسیر تولید هم مزید بر علت بود.

روایتی از مسیر سخت کارآفرینی / ایده‌ای که منجر به صادرات شد

در ایران ماندم تا به پیشرفت و رونق کشورم کمک کنم 

قنبری ضمن بیان اینکه خود را مدیون کشورش می‌داند در خصوص مهاجرت گفت: فرصت های مهاجرت زیادی داشتم و افراد زیادی به من می‌گویند که با سوابق کاری و تحصیلی ام به راحتی می‌توانم مهاجرت کنم اما من به خاطر خانواده ام که از اهمیت زیادی برای من برخوردار هستند و به خاطر اینکه به سرنوشت کشورم علاقه مند هستم و خودم را مدیون کشورم می‌دانم همینجا مانده ام و به فعالیت هایم ادامه می‌دهم تا به رونق و پیشرفتش کمک کنم.

تولید محصول شما را به موفقیت نزدیکتر می‌کند 

او در آخر به افرادی که فارغ‌التحصیل شده‌اند یا می‌خواهند وارد مسیر های مشابه ای که او طی کرده بشوند توصیه ای کرد و گفت: به افرادی که فارغ‌التحصیل شده‌اند به خصوص مهندسان  می‌گویم، باتوجه به اینکه جامعه و دنیا دارد به سوی محصولات فناور محور و دانش‌بنیان می‌رود و عرصه برای شما بیشتر فراهم می‌شود بهترین مسیر برای رسیدن به اهدافتان این است که وارد مسیری بشوید که بتوانید از دانش خود استفاده کنید و محصولی را به تولید برسانید، چه از نوع ارائه خدمات چه از نوع محصول.

گفتگو از: صبا بنکی

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید