کویرگردی بسیار دلنشین و آرام‌بخش است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره تجربه کویرگردی در سمنان بدانید.

تجربه کویرگردی در سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

سلام نو _ سرویس گردشگری: کویرنوردی از آن دسته ماجراجویی‌هایی است که انسان شجاع و قوی می‌طلبد؛ مخصوصا اگر مقصد، کویر خشن ریگ جن باشد. کویر ریگ جن از مناطق مرموز کویر مرکزی ایران و جاهای دیدنی گرمسار است که به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی، سال‌ها دور از دسترس و ناشناخته مانده بود. امروزه سفر به این منطقه رونق بیشتری گرفته و علاقه‌مندان را به سوی خود دعوت می‌کند.

اگر شما نیز فردی هستید که به‌دنبال کشف ناشناخته‌ها، در سایه جسارت خود، به مناطق اسرارامیز سفر می‌کنید کویر ریگ جن را ازدست ندهید. سفر به ریگ جن با توجه به خطرات و ویژگی‌های آن برای هر طبیعت‌گردی تجربه‌ای خاص و منحصربه‌فرد خواهد بود. ریگ جن از جاهای دیدنی سمنان به شمار می‌رود.

آشنایی با کویر ریگ جن در سمنان

کویر ریجن یا ریگ جن کویری پر رمز و راز است و به دلیل اسرار آمیر بودنش به مثلث برمودای ایران نیز شهرت دارد. این کویر در بین عامه به مثلث برمودای ایران معروف است.

تجربه کویرگردی در سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت‌شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است و وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کیلومترمربع دارد. هیچ‌گونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد و منطقه کاملا برهوت و خالی از حیات است.

در بیشتر نقشه‌ها نامی از این منطقه نبرده شده است.کویر ریجن جذابیت‌های خاص خود را برای کویرنوردان مخصوصا در نیمه دوم سال دارد. کویر نوردان اغلب به دنبال دیدن هیجان و البته سکوت و عظمت کویر هستند و این منطقه از بهترین مقاصد کویرنوردان می‌تواند باشد.

در ایران سرزمین‌های کویری بسیاری با داستان های خاص وجود دارند که کویر ریجن نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانطور که از نام ریجن پیداست افسانه‌های مطرح شده در رابطه با کویر ریجن مربوط به جن و ارواح است.

کویر اسرارآمیز ریگ جن

تنها دو کویر شناس اروپایی در گذشته در سفرنامه‌های خود به وجود چنین کویری در ایران اشاره‌ای کرده‌اند.

تجربه کویرگردی در سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

ریگ جن، شگفت‌انگیزترین اسرارآمیزترین و ترسناک‌ترین منطقه ایران است، با باتلاق‌های سهمگین که مرگ را برای هر موجودی زنده‌ای به ارمغان می‌آورد. اتفاقات بی‌پاسخ و توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی‌داده است و نمک‌زارهای این منطقه محل قتل و دفن موجودات زنده بسیاری بوده است.

زیربنای ریگ جن یک دشت فرسایش یافته است که در حال حاضر تپه‌های ماسه‌ای برخان و تپه‌های ماسه‌ای هرمی (قورد) آن را اشغال کرده است. تمام ریگ جن دارای رسوبات نمکی فراوان است که عمده رسوبات و مواد فرسایشی آن از دامنه‌های فرسایش یافته البرز شکل‌گرفته است.

فرورفتن در گل و لجن در «ریگ جن»، شاید یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است گریبان گیر مسافران ناوارد شود و آنها را به کام مرگ بکشاند.

سال‌های متمادی، هیچ‌کس جرئت آنکه به «ریگ جن» سفر کند و راز این کویر اسرارآمیز را کشف کند، نداشت، یا اگر حتی جرئتش را هم داشت،‌ به دلیل ناآشنایی با منطقه درراه می‌ماند.

تجربه کویرگردی در سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

سون‌هدین در سال ۱۹۰۰ ریگ‌جن را کشف کرد و بعدازآن هم آلفونز گابریل در سال ۱۹۳۰ از نزدیکی آن گذر کرد؛ اما هیچ‌کدام نتوانستند از این بخش از کویر عبور کنند و ناچار به سمت یزد برگشتند؛ اما عبور از آن همچنان برای کویرنوردان به‌صورت یک رؤیا باقی ماند تا اینکه بالاخره در سال ۱۹۹۷ طلسم ریگ‌جن توسط علی پارسا، کویرشناس مقیم آمریکا شکسته شد.

او به همراه آقای میران زاده، رئیس وقت پارک ملی کویر، با هواپیما برافراز ریگ جن رفتند تا ثابت کنند که هیچ‌چیز شگفت‌انگیزی در ریگ جن وجود ندارد. علی پارسا، اما یک سال بعد، با ماشین وارد «ریگ جن» شد و بعدازآن بسیاری از کویرنوردان از «ریگ جن» گذشتند. البته با تجهیزات کامل که نه گرفتار روح شدند و نه جن‌زده!

ریگ جن از دید کویرنورد بی‌همتای ایرانی؛ علی پارسا

همه چیز همچنان ناشناخته باقی مانده بود تا اینکه در سال ۱۳۸۰ یعنی ۷۰ سال بعد از سفر گابریل یک کویرنورد ایرانی تصمیم گرفت وارد ریگ جن شود تا بتواند طلسم این سرزمین اسرارآمیز را بشکند.

تجربه کویرگردی در سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

دکتر علی پارسا، اولین نفری بود که وارد این سرزمین شد و اولین سفر خود را تنها انجام داد؛ اما در سفرهای بعدیش تیم های کویرنوردی را با خود همراه کرد و سرانجام در سال ۱۳۸۴ موفق شدند پس از هشت بار اقدام، از جنوب وارد ریگ جن شوند و تا مرکز آن را طی کنند. سفرهای دکتر پارسا به ریگ جن به صورت زیر است:

در سال ۱۳۷۶ با هواپیما، در سال ۱۳۷۶ با پاترول، در سال ۱۳۷۷ با هواپیما، در سال ۱۳۷۸ با شتر، در سال ۱۳۸۲ با ماشین، در سال ۱۳۸۳ با جیپ، در سال ۱۳۸۴ با جیپ، در سال ۱۳۸۴ با پاترول

نوشته زیر قسمتی از خاطرات وی است:

در یکی از سفرهایی که زمان دانش آموزی به کویر مرکزی داشتم، در نقشه ای به ریگ جن برخوردم. نامش اسرارآمیز به نظر می آمد. تصمیم گرفتم به آنجا بروم و این همزمان شد با انقلاب ایران.

تجربه کویرگردی در سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

سالها بعد در ۱۳۷۵ این رویا با سفر به پارک ملی کویر دوباره به سراغم آمد. من، دوستانم و آقای میرانزاده، رییس وقت پارک ملی کویر تصمیم گرفتیم که از فراز ریگ جن با هواپیما عبور کنیم تا به خودمان ثابت کنیم در مسیر، چیز عجیبی نیست؛ فقط نمک است و ماسه و تپه.

نخستین امر شگفتی که در ریگ جن با آن مواجه شدیم، این بود که گودالی تازه به وجود آمده بود. داخل گودال یک فضای آبی دیده می شد و آب شوری داشت. پیرامون آن نمک کریستال شده به رنگ سفید دیده می شد و اطراف آن به رنگ قهوه ای بود که مشخص بود در اثر فشار، خاک آن پخش شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید