کردستان با جاذبه‌هایی که دارد گردشگران بسیاری را شگفت‌زده کرده از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدید از جاده و روستای حجیج در کردستان بدانید.

بازدید از جاده و روستای حجیج در کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: مهم‌ترین دلیل برای رفتن به هجیج طبیعت بسیار زیبای آن است. آسمان آبی، چشمه‌های پرآب، رودخانه خروشان، ارتفاعات سرسبز، هوای پاک و معماری زیبا، این روستا را تبدیل به یکی از بهترین مقاصد سفر تبدیل کرده‌اند.

روستای هجیج در میان کوه‌ها قرار گرفته و به جز شرق روستا، سه سمت دیگر با کوه‌های بلند محدود شده‌اند. این روستا پاک‌ترین روستای منطقه اورامان شناخته می‌شود. جریان آب رودخانه سیروان فرصتی ایجاد کرده تا در سفر به هجیج بتوانید از قایق‌سواری لذت ببرید.

روستای دیدنی حجیج کردستان

این دو مسیر قلب روستاهای پلکانی ایران و شاید هم جهان را تشکیل می‌دهند. این جاده در ۲۵ کیلومتری شهر پاوه در استان کرمانشاه، روستایی به نام هجیج قرار گرفته که روستایی پلکانی با کوه‌های سنگی است.

خانه‌هایی که در این مناظر از دور قابل مشاهده است به طوری معماری شده که درست مانند ماسوله؛ پشت بام هر خانه، سقف خانه دیگری است. اما فرق اساسی‌اش با ماسوله رودهای پر پیچ و خمش آن است که زیبایی آن را چندین برابر می‌کند.

بازدید از جاده و روستای حجیج در کردستان

جاده هجیج به اورامان را می‌توانید در صورت عدم وجود زمان یا دلایل دیگر از ۸۵ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر تبدیل کرده و از مسیر نزدیک‌تری رانندگی‌تان را ادامه دهید.

اکثر افراد به محض دیدن زیبایی‌های هجیج به سفر خود پایان داده و به مبدأ برمی‌گردند اما نکته قابل توجه آن است که اگر هجیج را به طور مستقیم ادامه دهند و از طریق تابوهای راهنما به سمت اورامات حرکت کنند به جاده‌ای می‌رسند که رودخانه پر آب سیروان و همچنین آبشارها و چشمه‌های زیادی قرار گرفته و شیب تند جاده‌اش هم از جمله مواردی است که به هیجان بیشتر کمک می‌کند.

اگر این مسیر را ادامه دهید به شهر نوسود می‌رسید. این شهر مرکز بخش نوسود شهرستان پاوه بوده و با پاوه ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. جالب است بدانید که شهر کوچک مرزی نوسود ۸۰ سال پیش جایگاه حکومت جعفر سلطان که یکی از خان‌های اورامان بوده؛ محسوب می‌شده است. این شهر نیز می‌تواند به عنوان یک جاذبه دیگر شما را محو زیبایی‌های خود کند.

بازدید از جاده و روستای حجیج در کردستان

روستا و جاده تماشایی حجیج

در استان کرمانشاه و در شهر پاوه روستایی پلکانی با کوه‌های سنگی به نام روستا هجیج قرار دارد. خانه‌های این روستا شبیه ماسوله است با این تفاوت که اینجا رودهای پر پیچ‌وخم با آب گوارا و خنک نیز جریان دارد.

هنگامی که از این روستا مسیر اورامان را پیش می‌گیرید، جاده‌ای زیبا انتظار شما رو می‌کشد؛ جاده هجیج اورامانات، جاده‌ای که کبابی‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌های پر آبش زبانزد است. انتهای جاده هجیج اورامانات هم شما رو به روستای اورامان می‎‌رساند. وقتی در این جاده قدم می‌گذارید زیبایی‌های دو روستا و مسیر شما را مجذوب می‌کند.

جاده هجیج اورامانات، یکی از جاده‌های فوق العاده جذاب با مسیری پر پیچ‌وخم کوهستانی و دیدنی‌های بکر و چشم‌نواز است. فراموش نکنید بخشی از مسیر جاده هجیج اورامانات خاکی بوده و ممکن است رانندگی در آن با کمی مشکل همراه باشد، بهتر است از قبل از تاریک شدن هوا خود را به یکی از دو روستا برسانید و به علت خطرات جاده، سفر خود را ترجیحا در بهار و تابستان انجام دهید.

بازدید از جاده و روستای حجیج در کردستان

بسیاری از گردشگران جاده پاوه تا هجیج را برای دیدن این روستای زیبای کردنشین پیموده اند، اما اغلب نمی دانند اگر همین جاده را تا انتها بروند با مناظر بکر و بدیعی از رودخانه پرآب سیروان، آبشارها و چشمه های گوناگون روبه رو می شوند.

کبابی های بین راه در منطقه بل بر با گوشتی بی مانند از شما پذیرایی می کنند. عرض کم، ریزش هر از گاه کوه، شیب تند و طرح هندسی عجیب این جاده نیز هیجانی به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم می زند.

در برخی نقاط جاده باغ های سرسبز و در برخی نقاط مرتفع چند متر برف؛ تنوع آب و هوایی بی مانندی را به شما هدیه می دهد.در امتداد این جاده آبشاری فوق العاده پر آب به نام بل جریان داشت.

آب این آبشار به دلیل بهره مندی به غلظت خوب و قابل قبول به عنوان آب معدنی به فروش می رسید و کارخانه ی آب معدنی بل در جوار آن احداث شده بود. امروزه بازدید از این آبشار برای گردشگران تورمسافرتی به دلیل احداث سد سیروان در منطقه غیر ممکن شده است.

بازدید از جاده و روستای حجیج در کردستان

اما در گذشته انواع تورمسافرتی برای بازدید از آبشار و رودخانه ی پر آب سیروان در قالب تورگردشگری به منطقه سفر می کردند. از جهت دیگر اگر از آبشار به سمت بالا حرکت کنید با انواع باغات میوه روبه رو می شوید.

معروف ترین انارها و گردوها را می توانید در این منطقه پیدا کنید. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و نبود زمین مسطح سیستم معماری خاصی برای باغ سازی دارد . باغ ها به صورت پلکانی بر روی هم احداث می شوند و در شیب کوه می توان باغاتی فوق العاده زیبا را مشاهده کرد این باغ ها می توانند بهترین مقصد برای تور طبیعت گردی باشند.

بهترین فصل برای سفر به این ناحیه بهار است. چراکه با تابستان های نسبتا گرم و خشک در منطقه روبه رو خواهید شد و به دلیل ارتفاع بالای منطقه پائیز و زمستانی سرد و پر بارش در این ناحیه در جریان است.

روستای هجیج اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد. در فصل زمستان به‌دلیل بارش برف و باران هوای این منطقه سرد و در فصل بهار و تابستان از هوای بسیار مطبوع و دل‌پذیری برخودار است. هرچند هر فصل و زمانی هجیج زیبایی خاص خود را دارد اما بهترین زمان رفتن به هجیج بهار و تابستان است.

بازدید از جاده و روستای حجیج در کردستان

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مسعود نصری IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    باسلام اطلاعات و بعضی از عکس ها، قدیمی می باشند. در مجموع موضوع نیاز به بروزرسانی دارد.
    • امیر IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 0
      واینکه روستای حجیج دراستان کرمانشاه هست نه کردستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید