کوه چهل چشمه از جمله جاذبه‌های تماشایی در غرب ایران است از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدید از کوه چهل چشمه در کردستان بدانید.

بازدید از کوه چهل چشمه در کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: چهل چشمه از کوه های مرتفع کردستان است. این کوه دارای آبشارها و چشمه های بسیار زیبایی است و دلیل این نامگذاری هم وجود چهل چشمه در این منطقه است.

به برکت زمستان های طولانی کردستان و ارتفاعات بلند چهل چشمه بزرگترین ذخیره گاه آب است و صدها گونه ی گیاهی دارویی بی نظیر را در خود جای داده است و یکی از سرچشمه های ثابت سه رودخانه مهم ایران یعنی، رودخانه های قزل اوزن، سیروان و زرینه رود (خور خوره) است .

این مجموعه عظیم کوهستانی صدها گونه ی گیاهی دارویی بی نظیر را در خود جای داده است. در تمام جبهه های این منطقه چشمه های فراوانی وجود داره که معروفترین و پر آبترین چشمه آن "کانی چاو ره ش" نام دارد که در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارد.

بازدید از کوه چهل چشمه در کردستان

درباره کردستان دیدنی

برای سفر به کردستان دو راه زمینی و هوایی وجود دارد. هر روزه پروازهای مستقیمی از تهران به سنندج و برعکس انجام می‌شود (فرودگاه سنندج در جنوب این شهر و در جاده‌ کامیاران واقع شده است) و از اکثر شهرهای بزرگ نیز برای سنندج اتوبوس وجود دارد. سنندج دارای دو ترمینال است: ترمینال اصلی شهر که در شرق واقع شده و برای بیشتر شهرها اتوبوس دارد و ترمینال شمالی که به ترمینال سقز معروف است.

اگر قصد دارید با ماشین شخصی از تهران راهی کردستان شوید، مسیر آزادراه قزوین به‌سمت زنجان و همدان را در پیش بگیرید. در دوراهی که شما را به دو شهر کرمانشاه و همدان می‌رساند، مسیر کرمانشاه را انتخاب کنید.

پس از عبور از کامیاران (اگر قصد بازگشت از همین راه را ندارید، حتما در مسیر رفت از کامیاران دیدن کنید) به سنندج می‌رسید. مسیر تهران-سنندج ۵۱۲ کیلومتر است و ۵-۶ ساعت طول می‌کشد.

برای سفر از سایر شهرها نیز از سمت شرق از مسیر زنجان-بیجار، از سمت همدان از مسیر همدان-قروه ، از سمت شمال (آذربایجان غربی) از مسیر تکاب-بیجار، بوکان-سقز و سردشت-بانه و از سمت جنوب از مسیر کرمانشاه-باختران به کردستان خواهید رسید.

بازدید از کوه چهل چشمه در کردستان

اگر اهل سفرهای زمستانی نیستید، بهترین زمان برای سفر به کردستان از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر است. برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت بارانی هم، به‌علت بارندگی زیاد و سرسبزی منطقه، بهترین زمان فرودین و اردیبهشت است. طرفداران اسکی و برف هم بهتر است در فصل زمستان به این استان سفر کنند.

آشنایی با کوه چهل چشمه

یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های استان کردستان کوه چهل چشمه است که با ارتفاع ۳۱۷۳ متر از سطح آب‌های آزاد و در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز قرار گرفته است. در سمت جنوب شرقی این کوه شهرستان دیواندره و در جنوب غربی چهل چشمه شهرستان مریوان دیده می‌شود.

از روستاهای اطراف چهل چشمه که هر کدام می‌توانند یک گردشگری خاطره انگیز را برایتان رقم بزنند می‌توان به اسحاق آباد، بست، کا نعمت، سوله، نرگسله و درهوان اشاره کرد. برای فتح این کوه و رسیدن به قله می‌توانید از ۳ مسیر؛ اسحاق آباد، بست و درهوان کمک بگیرید.

ناگفته نماند که این منطقه از برف گیرترین و سردسیرترین مناطق کردستان به شمار آمده و در تمام طول سال شاهد وجود برف در منطقه خواهیم بود.

بازدید از کوه چهل چشمه در کردستان

یکی دیگر از نکات در مورد این منطقه وجود صدها گونه گیاهی دارویی بی‌نظیر است. این گیاهان عبارت‌اند از: سولان یاگل پامچال، کاشمه، لووشه، پسل یا کول، سموور، ریواس، منی، سووره بنه، گونی، کنیوال، پیچک، برزا، سنوبر، قیتران، بنفشه، سالمه و... .

از رودخانه‌های بسیار مهم و معروف این منطقه نیز می‌توان به قزل اوزن که به سفید رود می‌ریزد و یکی از شاخه‌های سیروان که به دریای عمان راه دارد اشاره کرد. رودخانه خورخوره نیز در این منطقه وجود دارد که به سد بوکان از جمله جاهای دیدنی بوکان می‌ریزد.

توضیح دیگری که درباره این منطقه صدق می‌کند وجود ۲۰ قله دیگر در مجموعه کوه‌های چهل چشمه است. نام این کوه‌ها عبارت است از: شاه نشین در چهل چشمه، دالاش، دو برار، کوه سلطان، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه هزار میرگ، باشورتی وکوه کل کوژ. خود قله‌ی چهل چشمه یا همان شاه نشین دارای یال‌های زیادی بوده و آن‌ها را با نام های کل با، یا یال مله که وه، یال کانی زلیخا یا قولی زلیخا، یال گاوه لال، یال برده قبله، یال شاه نشین، یال کال کالی، یال دلو و یال ئه ستیره ره ش(حوض سیاه) می‌شناسند.

بازدید از کوه چهل چشمه در کردستان

کوه چهل‌چشمه، نام کوهی است به ارتفاع ۳٬۱۳۷ متر از سطح آب‌های آزاد که در استان کردستان در غرب ایران قرار گرفته‌است. کوه چهل‌چشمه در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی سقز، شمال غربی شهرستان دیواندره و شمال شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته‌است.

مجموعه کوه‌های چهل چشمه شامل حدود بیست قلهٔ دیگر می‌باشد از جمله شاه‌نشین در چهل‌چشمه، دالاش، دوبرار، کوه سلطان ئه خزه ر توو، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزگت و میرزا (مسجد و میرزا)، باشورتی وکوه کل کوژ با ارتفاعات گوناگون. خود کوه چهل‌چشمه یا شاه‌نشین دارای یال‌های متعددی می‌باشد، ازجمله: کل با، یا یال مله که وه، یال کانی زلیخا یا قولی زلیخا، یال گاوه لال، یال برده قبله، یال شاه‌نشین، یال کال کالی، یال دلو، یال ئه ستیره ره ش (ستاره سیاه). این منطقه از برف‌گیرترین و سردسیرترین مناطق کردستان به حساب می‌آید و تا خرداد ماه از برف پوشیده شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    2 0
    بسیار جالب و دیدنی انشالله بتوانم قله چهل چشمه را صعود کنم.
  • علی US ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    اگه اوضاع اقتصادیم خوب بود ایران رو می گشتم ولی افسوس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید