منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به شرایط فعلی هوا گفت: اگر آلودگی هوا روند افزایشی داشت در این خصوص تصمیم‌گیری شود، اما روند افزایشی مشاهده نشد و هواشناسی نیز هشدار سطح زرد اعلام کرد.

تعطیلی ادارات روز دوشنبه اصفهان | اصفهان فردا تعطیل است؟ + جزییات
به گزارش سلام نو، منصور شیشه‌فروش در ارتباط با احتمال تعطیلی در روز دوشنبه به دلیل آلودگی هوا اظهار داشت: جلسه در ارتباط با تعطیلی فردا برگزار شد و قرار شد که اگر آلودگی هوا روند افزایشی داشت در این خصوص تصمیم‌گیری شود اما روند افزایشی مشاهده نشد و هواشناسی نیز هشدار سطح زرد اعلام کرد.

وی افزود: بنابراین نیاز به اقدام جدیدی نیست و همان مصوبات صبح و محدودیت‌های ابلاغ شده پابرجاست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به دلایل این آلودگی هوا عنوان کرد: به علت وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای خیزش کانون‌های گردوغبار از مناطق شرق و شمالی استان از جمله اردستان رخ داد؛ منطقه کویری معلمان، ریگ جن، مرز بین اصفهان و سمنان و منطقه انارک از جمله کانون‌های خیزش گردوغبار بوده است.

وی افزود: این پدیده سبب نفوذ توده گردوخاک به مناطق شهری شد و ۱۵ شهرستان را تحت تاثیر قرار داد؛ کاهش میدان دید، کاهش کیفیت هوا و افزایش گردوغبار از جمله آثار این پدیده در شهرستان‌ها است.

شیشه‌فروش ادامه داد: شاخص برخی ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا به بیش از ۶۰۰ رسید.

وی با اشاره به شرایط فعلی هوا بیان کرد: به تدریج غلظت آلودگی هوا کاهش یافت و مطابق پیش‌بینی هواشناسی، برای فردا تا روز سه‌شنبه سطح زرد اعلام شد؛ دم صبح شرایط افزایش غلظت آلودگی ناشی از گردوخاک را خواهیم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تمهیداتی که پیش از این اعلام شده بود پابرجا است، گفت: عدم فعالیت کوره‌های ساخت مصالح ساختمانی به ویژه در مناطق شرقی اصفهان، کاهش فعالیت صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتر، ممنوعیت هرگونه فعالیت که موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود از جمله خاکبرداری، گودبرداری، آتش زدن ته‌مانده گیاهی و غیره و توصیه‌های بهداشتی از جمله تمهیداتی است که در روز پنجشنبه به بخش‌های مربوطه ابلاغ شد.

وی افزود: عدم انجام ورزش صبحگاهی در دو روز آینده، عدم حضور افراد خردسال، سالمند و بیماران مزمن در فضاهای باز، استفاده از ماسک و همچنین تشدید برخورد پلیس با خودروهای دودزا مورد تاکید است.

شیشه‌فروش با اشاره به اقدامات لازم جهت کنترل کانون‌های گردوغبار تصریح کرد: برخی اقدامات بلند مدت مثل کنترل کانون‌های گردوغبار باید انجام شود که توسط منابع طبیعی درحال پیگیری است و قرار است که امسال در طرح کاشت نهال با مشارکت مردمی، چهار میلیون نهال در اصفهان کاشته شود.

وی افزود: از این مقدار حدود شش هزار هکتار در عرصه‌های بیابانی است که باید اقدام شود و یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال مقاوم به شوری و خشکی باید در این عرصه‌ها کاشته شود تا کانون‌های گردوغبار کنترل شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در چندسال گذشته ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری در عرصه‌های بیابانی انجام شده و انجام طرح‌های خاص از جمله تله، رسوب‌گیری و ایجاد بادشکن زنده برای حفاظت جاده‌ها در مقابل گردوغبار مورد مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه خشکی هوا و کاهش بارندگی از علل خیزش گردوغبار است، گفت: امسال بهاری را پشت سر گذاشتیم که هیچ بارندگی در آن رخ نداد، علاوه‌بر آن افزایش دما و ماندگاری هوای گرم سبب شده که این شرایط در حوزه گردوغبار ایجاد شود.

شیشه‌فروش افزود: عدم جاری بودن رودخانه زاینده‌رود به دلیل ایجاد کانون‌های نقطه‌ای این شرایط را تشدید می‌کند و خشکی ۹۹ درصد تالاب گاوخونی نیز در این موضوع اثرگذار است./تسنیم

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید