یک زلزله شناس بعد از وقوع زلزله دماوند از فعال شدن گسل و احتمالا آتشفشان دماوند خبر داد.

پیش بینی نگران کننده؛ احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند

به گزارش سلام نوبه نقل از جام جم آنلاین، دکتر مسعود مجرب افزود: دو روز پیش دو زمین لرزه با بزرگای 3.9 و 2.5 در دماوند ثبت شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمین لرزه ‌در قطعه شرقی گسل مشا و بین آبعلی و دماوند اتفاق افتاده است و به عبارت دیگر زمین لرزه تقریبا در دره مشا رخ داده است.

وی درباره پیشینه وقوع زمین لرزه در این منطقه نیز توضیح داد:‌ در این منطقه از کف دره تا سطح آن بالا آمدگی‌هایی با ارتفاع حدود 60 تا 70 متر دیده می‌شود که به آن اسکارپ گسل مشا می‌گویند و این بالاآمادگی‌ها نشان می‌دهد که در طول تاریخ منطقه شاهد زمین‌لرزه‌هایی بوده و تحت تاثیر آنها اختلاف سطح حدود 70 متری ایجاد شده است.

‌این زلزله شناس با اشاره به اینکه این منطقه سابقه لرزه خیزی قابل توجهی دارد، عنوان کرد: نکته اینجاست که در این منطقه ویلاسازی و ساخت و ساز بی‌رویه انجام شده است که در واقع حکم ساخت خانه روی آب را دارد.

دکتر مجرب ادامه داد:‌ وقوع زلزله 3.9 ریشتری دیروز نشان داد که این منطقه ‌ پتانسیل زلزله بزرگ را نیز دارد.

به گفته وی بررسی نقشه لرزه خیزی نشان می‌دهد که در این منطقه زلزله‌های زیادی اتفاق افتاده است.

دکتر مجرب درباره ساخت و ساز در این محدوده نیز در گفتگو با جام جم آنلاین افزود:‌ اگر از این منطقه به سمت تهران حرکت کنیم به یک گره‌گسلی و محلی می‌رسیم که گسل مشا و شمال تهران با هم برخورد می‌کنند. این درحالی است که در 50 کیلومتری ‌تقاطع این دو گسل‌ شهر پردیس ایجاد شده ‌ و به این شکل در معرضیت خطر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه پتانسیل وقوع زلزله بزرگ را دارد، یادآور شد: در سال 1930 زلزله بزرگی در این منطقه اتفاق افتاد که به ‌ زلزله مبارک‌ آباد معروف است.

این زلزله شناس درباره اینکه آیا زلزله 3.9 ریشتری روز گذشته زلزله اصلی ‌یا پیش لرزه بود؟ نیز بیان کرد: نمی‌توان به طور دقیق در این باره اظهار نظر کرد.‌

دکتر مجرب درباره تاثیر این زلزله بر فعال شدن آتشفشان دماوند نیز بیان کرد: چون این زلزله در عمق 10 کیلومتر اتفاق افتاده است، ارتباطی با آتشفشان دماوند ندارد.

وی با اشاره به اینکه لرزه خیزی‌های آتشفشانی خیلی عمیق هستند، گفت: علاوه بر این بر اساس یک اتفاق مانند زمین لرزه دیروز نمی‌توان درباره فعال شدن آتشفشان دماوند اظهار نظر کرد.

این زلزله شناس در پاسخ به اینکه چقدر احتمال دارد که آتشفشان دماوند فعال شود؟ توضیح داد: با توجه به اینکه آتشفشان دماوند جوان است، احتمال فعال شدن آتشفشان آن بسیار بالاست‌.

وی درباره زمان فعال شدن این آتشفشان نیز بیان کرد: درباره زمان دقیق آن نمی‌توان اظهار نظر کرد. البته می‌توان به زمان وقوع آن نزدیک شد به این شرط که مانند دیگر کشورها شرایط آن را مانیتور کرد و با استفاده از تجهیزات و اقدماتی مانند ژئوشیمی در این باره اطلاعات قابل توجهی دست پیدا کرد. اما متاسفانه در کشورمان به این مسائل زیاد توجه نمی‌شود.

دکتر مجرب درباره خطرات و پیامدهای فعال شدن آتشفشان دماوند نیز عنوان کرد: فعال شدن آتشفشان بسیار خطرناک است. اما در کشورمان تاکنون برآورد دقیق و مناسبی از خطرات آن نشده است. اما با بررسی حادثه فعال شدن آتشفشان ‌ پمپئی ایتالیا می‌توان به میزان و گستردگی این خطر پی برد. این درحالی است که در اطراف دماوند ما شاهد اسکان جمعیت نیز هستیم.‌

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید