اسماعیلی اظهار کرد: سال گذشته درگیر یک فتنه فرهنگی شدیم و تمام جریان رسانه‌ای دشمن که من اسم آن را تروریسم رسانه‌ای گذاشتم، در سال گذشته تنها تحریم برنامه‌های فرهنگی نبود بلکه یک نوع تهدیدهای عملی صورت گرفت و افرادی اجازه نمی‌دادند فضای فرهنگ و هنر شکل بگیرد.

وزیر ارشاد: ما سال گذشته درگیر یک فتنه فرهنگی شدیم / شعار بازگشت به مساجد را در دولت مطرح کردیم

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره موضوعات مختلف توضیحاتی ارائه داد.

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد همزمان با آغاز برنامه‌های هفته دولت در گفتگوی ویژه خبری حضور پیدا کرد و درباره برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما در ۶ ماهه اول سال گذشته ۱۴۰۱ دوره پرشکوه را در دولت مردمی داشته‌ایم. بنای ما در ابتدای دولت مردمی این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از یک نهاد تنظیم‌گر به وزارت برنامه ریز و مسئول توسعه فرهنگی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: ما سال گذشته درگیر یک فتنه فرهنگی شدیم و تمام جریان رسانه‌ای دشمن که من اسم آن را تروریسم رسانه‌ای گذاشتم، در سال گذشته تنها تحریم برنامه‌های فرهنگی نبود بلکه یک نوع تهدیدهای عملی صورت گرفت و افرادی اجازه نمی‌دادند فضای فرهنگ و هنر شکل بگیرد.

سال گذشته پر شکوه‌ترین ایام فرهنگ و هنر رقم خورد

وزیر ارشاد عنوان کرد: ما با یک فضای گسترده و ایجاد ناامنی در حوزه فرهنگ و هنر همراه بودیم که به دنبال آن افرادی منتظر بودند حوزه هنر تعطیل شود، اما از همان روزها ما شاهد استقبال خوبی از فیلم کوتاه و جشنواره حقیقت بودیم. رسما با وجود چهره‌های جماعت معاند که پناهنده شدند و افرادی که در داخل کشور فریب خوردند و جشنواره‌ها را تحریم کردند و دیگران را مورد تعرض قرار دادند، اما در نهایت پرشکوه‌ترین ایام فرهنگ و هنر رقم خورد.

وی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر روزهای باشکوهی را تجربه کردیم و بیش از ۷۰ فیلم به جشنواره رسید و بیش از ۲۲ فیلم انتخاب کنیم. همچنین بنیاد سینمایی فارابی به طور قابل توجه‌ای در این حوزه ورود کرده بود و درباره سیستان و بلوچستان اثر خوبی را به تصویر کشیده بودند. در ادامه لازم است از هنرمندان عزیز تشکر کنم که در جشنواره موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی حضور پیدا کردند و درخشیدند.

حضور مردم در فضای فرهنگی کشور

اسماعیلی گفت: در بهار امسال نسبت به سال گذشته که کرونا بود، ۴۰۰ هزار نفر ایرانی در برنامه‌های هنری کشورهای همسایه شرکت کرده بودند و در نوروز ۱۴۰۲ یک میلیون ایرانی در اجراهای صحنه‌ای داخل کشور حاضر شدند و فقط هزار نفر به برنامه هنری خارج از کشور رفته بودند.

وی ادامه داد: در ادامه فعالیت‌های حوزه فرهنگ ما میزبان مردم در نمایشگاه قرآن بودیم نمایشگاه قرآن ۴ میلیون بازدید کننده داشتند و بعد از آن نمایشگاه کتاب یک حماسه بزرگ خلق شد که در نهایت ۷ میلیون بازدید کننده داشتیم.

عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران رعایت شد

وی افزود: عدالت فرهنگی را در این نمایشگاه کتاب نشان دادیم و هر ایرانی نیاز نبود به مصلی و خیابان شهید بهشتی حضور پیدا کند، بلکه از طریق سامانه‌ای که در اختیار آن‌ها گذاشته بودیم و در مدت ۱۰ دقیقه کتاب مورد نیاز خود را خریداری می‌کرد و پست رایگان برای آن‌ها ارسال می‌کرد و حتی در دورترین روستاها ارسال می‌شد و ۲هزار و ۸۰۰ روستا ما خرید کتاب داشتیم و با همه این تسهیلات اتفاق بی نظیری را با حضور ۷ میلیون نفر بازدید کننده شاهد بودیم.

وزیر ارشاد عنوان کرد: ما در حوزه سینما هم بالاترین فروش رو شاهد هستیم و در بهار امسال ۵۸میلیارد بود امسال فیلمی در پرده‌ها به نمایش درآمده که ۲۴۰ میلیارد فروخته است و دومین فیلم پرفروش تازیخ سینما ایران است. در بهار امسال با یک محاسبه تقریبی بیش از ۲۵ میلیون ایرانی در برنامه‌های هنری حضور پیدا کنند.

وی افزود: رمز موفقیت سیاست مردمی بود و مردم خودشان را صاحبان فرهنگ و هنر می‌دانند و مردم را به عنوان تماشاچی نمی‌بینیم و ما مردم را بازیگران اصلی فرهنگ و هنر می‌دانیم.

شهر هنر به زودی افتتاح می‌شود

اسماعیلی درباره نشریات توضیح داد: معدل نشریات در کشور ما بالا است و ۱۴ هزار نشریه داریم و حوزه رسانه در روز خبرنگار ما پوشش بیمه خبرنگاران را از ۴ هزار نفر سال ۱۴۰۰ به ۸ هزار نفر رسانده ایم و ۹۷ درصد آن توسط صندوق هنر اتفاق افتاده است. 

وی ادامه داد: ما به دنبال مسکن هنرمندان و خبرنگاران هستیم و با همکاری وزارت راه به زودی شهر هنر را در شهر جدید پرند افتتاح خواهیم کرد که برای هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران است. همچنین ۱۵ هزار فعال قرآن و عترت را نیز اضافه کرده‌ایم و همه این موارد اتفاقات مهم است و نگرانی عزیزان حل خواهد شد.

حل مشکلات زیر ساختی در حوزه قرآن و عترت 

وزیر ارشاد درخصوص ۱۰ میلیون حافظ قرآن توضیح داد: در حوزه قرآن و عترت کارهای خوبی را شروع کرده ایم و طرحی را در معاونت پیگیری می‌کنند که بیش از ۸ هزار مربی قرآنی در ۱۵ استان به ویژه مناطق محروم تقویت می‌کنند. همچنین من معتقد هستم این عددی که رهبر انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده‌اند یک عدد دست یافتی است و ما در کشورهای همسایه داریم که به این عدد رسیدند و در ایران که عاشق قرآن و اهل بیت هستند، حتما این اتفاق شدنی است و ما مشکلات زیر ساختی به لحاظ آموزش و مربی داشتیم و در حال انجام است.

اسماعیلی درباره تولیدات مسجد همزمان با روز جهانی مسجد عنوان کرد: ما شعاری با عنوان بازگشت به مساجد را در دولت مطرح کردیم و انقلاب اسلامی مولود مساجد است و باید در همان جایگاه استقرار و تداوم آن اتفاق بیفتد و معتقد هستیم عمده اتفاقات فرهنگی باید در مساجد صورت بگیرد و کانون‌های مساجد تقویت کردیم و در ۲۶ هزار مسجد کانون فرهنگی هنری را داریم که آن‌ها مشغول تولیدات فرهنگی هستیم.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید